آسمان ابریِ پیش بینی های هواشناسی خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- اعلام دیرهنگام وضعیت جوی در خراسان رضوی که گاه به صورت غیردقیق نیز انجام می‌شود، سوال‌های زیادی را در خصوص علل این پیش‌بینی‌های توام با خطا در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، بروز خطا در پیش بینی پدیده های جوی و طبیعی از جمله باد و باران، توفان شدید، گرد و غبار و برف سنگین، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را برای مردم و اموال آنها داشته باشد، از این رو نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود و به راحتی از کنار آن گذشت.

پیش بینی درست وضعیت جوی برای بسیاری از مردم و گروه های شغلی از جمله کشاورزان و دامداران و حتی گروه های ورزشی از اهمیت دوچندانی برخوردار است و گاه پیش بینی نادرست می تواند آسیب های زیادی را برای آنها درپی داشته باشد.

اقشار مختلف مردم نیز برای انجام امور روزمره، سفر، انتخاب نوع پوشش و دیگر موارد، نیازمند اطلاع دقیق از وضعیت هوا هستند که اعلام پیش بینی های نادرست ممکن است مشکلاتی را برای آنان به بار بیاورد.

نوشدارو پس از مرگ سهراب!

آسمان ابریِ هواشناسی خراسان رضوی

اداره کل هواشناسی خراسان رضوی هر چند در اغلب موارد گزارش های پیش بینی را به درستی و به موقع اعلام کرده است اما گاه نیز در بیان برخی وضعیت های جوی دچار اشتباه شده که موجب غافلگیری مردم شده است.

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل انجام کارهای عمرانی و ساختمانی، داشتن اطلاع دقیق از زمان وقوع پدیده های جوی برای بنده و گروه کاری ام حائز اهمیت است.

حمید همایونی تبار تصریح کرد: اخبار هواشناسی از مهمترین اطلاعات حوزه کاری من است که معمولا گزارش های این حوزه را از طریق فضای مجازی پیگیری می کنم.

هواشناسی در بیان نوسانات دمایی تاخیر دارد در حالی که اپلیکیشن های تلفن همراه به لحظه آنها را بیان می کند

وی ادامه داد: وزش باد یکی از پدیده هایی است که از سوی هواشناسی به درستی گزارش نمی شود و در مواردی هم که بیان می شود، میزان دقیق آن اعلام نمی شود.

این شهروند مشهدی عنوان کرد: یکی دیگر از پدیده هایی که هواشناسی باید به درستی بر آن تمرکز کند، نوسانات دمایی است، در برخی از موارد دمای اعلام شده، دیر گزارش می شود در حالی که در اپلیکیشن های تلفن همراه می توان به لحظه آنها را رصد کرد.

همایونی تبار اظهار کرد: اطلاعات هواشناسی، از جمله اخبار روزانه است که در همان روز انتشار معتبر است و اعلام دیرهنگام آن همانند نوشداروی پس از مرگ سهراب است.

شرق کشور رادار هواشناسی ندارد!

آسمان ابریِ هواشناسی خراسان رضوی

رادار هواشناسی نوعی از رادار است که برای مکان یابی بارش، محاسبه حرکت آن و تخمین نوع آن (باران، برف، تگرگ و غیره) به کار می‌رود و نصب آن نقش مهمی در پیش بینی درست و دقیق وضعیت جوی دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با بیان اینکه زیرساختهای تجهیزات هواشناسی استان کامل نیست، گفت: در حالی که در مناطق غربی کشور ۱۰ رادار هواشناسی نصب و فعال شده است اما در شرق، از استان های گلستان تا سیستان و بلوچستان هیچگونه راداری وجود ندارد.

علی اصغر دهقان پور ادامه داد: نصب این رادار میزان صحت و دقت پیش بینی های کوتاه مدت را بالا می‌برد، از این رو در صورت نبود آن، امکان پیش بینی و ثبت وضعیت های جوی کوتاه مدت با بازه زمانی کمتر از ۶ ساعت، موسوم به پدیده های ناگهانی، امکانپذیر نخواهد بود.

احداث رادار هواشناسی در مشهد می تواند به چند استان همجوار خدمات رسانی کند

وی نبود اعتبارات را از دلایل اصلی عدم راه اندازی ایستگاه رادار هواشناسی در خراسان رضوی دانست و تصریح کرد: عملیات زیرساختی این ایستگاه از سال ۱۳۸۷ در منطقه "خواجه مراد" مشهد آغاز شد، اما پس از حدود ۱۵ سال، به دلیل نبود بودجه و اعتبار، ناتمام مانده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی تصریح کرد: تکمیل زیرساختهای ایستگاه رادار هواشناسی، حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که سازمان هواشناسی کشور آمادگی دارد در صورت تامین آن از سوی منابع استانی، ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه خرید رادار هواشناسی را تامین کند.

دهقان پور خاطرنشان کرد: راه اندازی رادار در مشهد، علاوه بر افزایش صحت پیش بینی های کوتاه مدت، نقش موثری در کاهش خسارات ناشی از حوادث پیش بینی نشده جوی ایفا می نماید و در تصمیم گیری درست و مدیریت در بخش های منابع آب، کشاورزی و حوزه ناوبری کمک شایانی خواهد کرد.

امضای تفاهم نامه نصب رادار هواشناسی خراسان رضوی

آسمان ابریِ هواشناسی خراسان رضوی

تشخیص دقیق وضعیت پدیده های جوی برای استانی که سالانه پذیرای میلیون ها زائر و گردشگر است، بر اهمیت نصب رادار هواشناسی در این منطقه افزوده است از این رو استاندار خراسان رضوی با تاکید بر نصب رادار هواشناسی و امضای تفاهم نامه با رییس سازمان هواشناسی کشور در مهرماه پارسال، توجه مهمی به این اقدام داشته است.

رییس سازمان هواشناسی چندی پیش در حاشیه سفر به مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از امضای این تفاهم نامه، همکاری و ایجاد هماهنگی برای ارتقای زیرساخت‌های شبکه دیده‌بانی سازمان هواشناسی کشور در استان خراسان رضوی و ارتقای خدمات هواشناسی به عامه مردم به ویژه زائران و کاربران تخصصی استان است.

راه اندازی و نصب رادار هواشناسی شرق کشور در مجموع نیازمند ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار است سحر تاجبخش افزود: طبق تفاهم نامه، این سازمان به محض تکمیل زیرساخت های لازم، نصب و راه‌اندازی رادار هواشناسی مشهد را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: پیش از این به دلیل آنکه بیشتر سامانه های بارشی و گرادیان فشار هوا از غرب کشور وارد می شده، کل رادارهای در کشور در نیمه غربی نصب شده است که در صورت نصب این رادار در مشهد، نخستین رادار هواشناسی شرق کشور راه اندازی خواهد شد.

تاجبخش تصریح کرد: هم اینک با توجه به تحریم های ظالمانه دشمنان و افزایش قیمت ارز، هزینه تجهیزات هواشناسی بسیار بالا رفته است به طوری که هزینه خرید تجهیزاتی که برای یک بازه یکساله در سال‌های قبل ۵۰ میلیارد ریال بود، اکنون بین چهار تا پنج برابر شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با دستور وزیر راه و شهرسازی، حرکت ما به سوی استفاده از ظرفیت‌ها و تولیدات داخلی است ولی انجام این کار به ویژه در تامین تجهیزات نوین و تعهدات بین‌المللی، زمان‌بر است.

رییس سازمان هواشناسی با تاکید بر استفاده از توان داخلی و شرکت‌های استارتاپی برای تامین تجهیزات مورد نیاز هواشناسی، اظهار داشت: تلاش بر این است تا این تجهیزات در کشور ساخته شود تا هزینه‌ها و فرآیند خرید تجهیزات آسان تر شود.

وی گفت: برای صدور پیش بینی خوب باید شبکه دیده بانی و پایش خوبی ایجاد شود، که این امر نیز منوط به تامین اعتبارات و حمایت های بیشتر دولت است.

راه اندازی رادار هواشناسی تا اواخر سال ۱۴۰۳

آسمان ابریِ هواشناسی خراسان رضوی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: طبق تفاهم‌نامه امضا شده با سازمان هواشناسی کشور، کار خرید تجهیزات مربوط به ایستگاه رادار هواشناسی مشهد و استان خراسان رضوی از یک کشور اروپای شرقی در حال پیگیری است.

محسن نجات افزود: استاندار خراسان رضوی و رییس سازمان هواشناسی، مهرماه امسال برای خرید و نصب رادار ویژه هواشناسی در این استان تفاهم نامه امضا کردند که بر اساس آن، تامین زیرساخت و اعتبار لازم برای نصب و راه اندازی این رادار و تجهیزات مرتبط با آن توسط استانداری خراسان رضوی انجام خواهد شد و سازمان هواشناسی نیز تجهیزات راداری را از طریق واردات تامین می کند.

وی ادامه داد: با توجه به مفاد تفاهم نامه، تعهد شده است تا حدود ۱۵ ماه دیگر این تجهیزات و رادار هواشناسی خریداری، نصب و راه اندازی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: اکنون تعداد محدودی رادار هواشناسی در کشور فعال است اما شرق کشور از وجود این تجهیزات پیشرفته بی بهره است و حال آنکه تجهیز استان زائرپذیر و پرجمعیت خراسان رضوی به این رادار ویژه، پیش بینی وضعیت جوی و مخاطرات احتمالی ناشی از آن را سرعت بخشیده و دقیق تر می کند.

در ماه های گذشته بادهای توفان زایی در نقاط مختلف خراسان رضوی وزیدن گرفت که هواشناسی خراسان رضوی، شدت آنها را معمولی اعلام کرده بود و هشدارهای صادر شده مطابق میزان شدت توفان و بروز گرد و غبار نبود.

از آن مهم تر آذرماه پارسال، مشهد در یک پدیده ناگهانی، میزبان برف پاییزی بود که هواشناسی استان، با وجود بارش ۱۰ سانتیمتری برف، هیچ پیش بینی از آن نکرده بود.

خراسان رضوی با هفت میلیون نفر جمعیت و ۳۴ شهرستان، ۱۹ ایستگاه هواشناسی دارد و امید است رادار هواشناسی نیز در این منطقه از کشور به زودی نصب و راه اندازی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha