پیشرفته‌ترین مرکز تحقیقات زیست‌محیطی شمال‌شرق کشور کلنگ‌زنی شد 

بجنورد-ایرنا- پیشرفته ترین و مجهزترین مرکز تحقیقات زیست محیطی خراسان شمالی امروز (پنجشنبه) با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کلنگ زنی و وارد مرحله اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این ساختمان در شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی عملیاتی شد و قرار است تا سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: موافقت نامه اصولی برای ساخت این ساختمان در سال ۹۶ صادر شد و امروز و با حضور معاون رییس جمهور کلنگ زنی شد.

رضا شکاریان اظهار کرد: این مرکز در وسعت سه هزار مترمربع و زیربنای یکهزار و ۸۱۰ مترمربع ساخته می شود که پیشرفته ترین و مجهزترین مرکز تحقیقات زیست محیطی در شرق کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: این مرکز تحقیقات شامل بخش های مختلف از جمله کلینیک حیات وحش در گستره ۱۸۰ مترمربع، موزه تاریخ طبیعی به وسعت ۳۵۰ مترمربع و مرکز انفورماتیک و جی.آی.اس در ۶۰ مترمربع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین ایستگاه پایش و مانیتورینگ صنایع و منابع زیستی در ۱۲۰ مترمربع و بانک ذخایر ژنتیکی در ۱۲۰ مترمربع، مرکز هرباریوم در ۱۲۰ مترمربع در این مرکز ساخته می شود.

وی گفت: ساخت و تکمیل این مرکز نیازمند تامین ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که تامین ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار این پروژه در سفر دولت به استان مصوب شده است.

علی سلاجقه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای بازدید از بخش های مختلف خراسان شمالی به این استان سفر کرده است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعا با گستره ۲۰۰ هزار هکتار مدیریت می کند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفردر شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha