دهقانی: بنیادهای نخبگانی استانی تقویت می‌شود

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تقویت بنیادهای نخبگانی استانی در حال تقویت است، گفت: تلاش داریم با تغییر ماموریت از صنفی به تاثیرگذارانه، نگاه ویژه ای به این بنیادها داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا،   روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در جریان پاسخگویی برخط هیات دولت به تماس‌های تلفنی شهروندان امروز - هفتم آذرماه - با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به سوالات شهروندان در حوزه کاری خود پاسخ داد.

وی گفت: مأموریت این معاونت حمایت از فناوری و رساندن آن در جایگاه اصلی است و باید توجه داشت که اصالت باید به جایی داده شود که فناوری در آن توسعه می یابد.

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به تماس تلفنی شهروندی از خوزستان درباره تسهیلات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برای فعالیت های شرکت های دانش بنیان در کشورهای همسایه گفت: در این معاونت در حال ایجاد سازوکار مناسب در زمینه کنسرسیوم ها (مشارکت دو یا چند نفر یا چند شرکت یا چند سازمان باهم) هستیم که در راس این کنسرسیوم ها باید شرکت دانش بنیان فناوری باشد.

وی افزود: کشورهای همسایه علاقه مند هستند تا پروژه های در زمینه دانش بنیان ها آماده و به آنها تحویل داده شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: شرکت دانش بنیان با شرکت معمولی با وجود برخی اشتراکات، تفاوت هایی دارند از جمله اینکه شرکت های دانش بنیان باید کلید نوآوری فناورانه آن همیشه روشن باشد.

دهقانی در پاسخ به پرسش شهروندی از فارس درباره توسعه تامین مالی سرمایه گذاری خارجی برای شرکت های دانش بنیان گفت: در بحث سرمایه گذاری با توجه به شرایط، یکی از اقدامات، ایجاد نقش تسهیل گری با استفاده از صندوق نوآوری و شکوفایی است تا از این سبد در تامین توسعه مالی استفاده شود.

وی در پاسخ به پرسش شهروندی که موسس دو شرکت دانش بنیان بود، درباره تقویت اقتدار بنیان های ملی نخبگانی استانی هم گفت: یک استاد مانند شما که چنین شرکت هایی را راه اندازی می کند و بذر امید را می کارد، جای بسی امیدواری است.

دهقانی بیان داشت: تقویت بنیادهای نخبگانی استانی در حال تقویت است و تلاش داریم با تغییر ماموریت از صنفی به تاثیرگذارانه، نگاه ویژه تری در این رابطه داشته باشیم. همچنین در طرح دانش بنیان شهید احمدی روشن به دنبال کیفی کردن آن هستیم تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی در پاسخ به شهروندی از قم درباره استفاده از تسهیلات بالا برای نخبگان در شهرستان ها گفت: یکی از مهمترین اولویت ها و سیاست های معاونت علمی، توسعه دانش بنیان ها و اقتصاد دانش بنیان در استان ها است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در پاسخ به تماس تصویری با شهروندی از اعضای بنیاد نخبگان، درباره چالش بیمه تکمیلی شرکت های دانش بنیان و اخذ تسهیلات از بانک ها گفت: برای برون‌رفت از چالش بیمه تکمیلی شرکت های دانش بنیان به دنبال بیمه تخصصی دانش بنیان ها هستیم و تا آن زمان، این اقدام از طریق تجمیع تفاهم نامه ها با برخی دستگاه ها انجام می شود.

دهقانی فیروز آبادی همچنین در حاشیه حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع سربازی و امریه نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان، مورد حمایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است و بر این اساس با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح، سالانه ۲۰۰ سهمیه سربازی برای شرکت های خلاق اختصاص یافت.

معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: ۱۸۰۰ شرکت خلاق داریم که اکنون ۲۰۰ نفر از این سهمیه استفاده می کنند و البته این سهمیه بیشتر می شود ‌و در حوزه دانش بنیان ها ۹۷ درصد کسانی که از این ظرفیت استفاده کردند در کشور ماندگار شدند و در حال فعالیت هستند.

وی در پاسخ به سوال ایرنا که با حضور چندباره شما در این مرکز چه تعداد مطالبات مردم به سرانجام رسیده است، گفت: موضوعی نبوده که به سرانجام نرسیده باشد. سازوکار معاونت تعامل با مردم است و به تمام درخواست ها پاسخ داده و حتی مسایل مطرح شده، رفع شده است.

معاون علمی رییس جمهور درباره تسهیلات بانکی برای دانش بنیان‌ها گفت: یکی از تسهیلات ما در حوزه مالی و پولی است. یکسری منابع توسط معاونت علمی هست که به شرکت‌های خرد و نوپا تسهیلات می‌دهد. شرکت‌هایی که بزرگ‌تر هستند عموما از تسهیلات ترجیحی مانند تبصره ۱۸ استفاده می‌کنند که دولت هر ساله رقم خوبی را تخصیص می‌دهد که این‌ها در فرایندهای بسیار جدی و سخت گیرانه در معاونت علمی ارزیابی می‌شود و میزان تسهیلات روی موضوعی که شرکت درخواست کرده به بانک عامل معرفی می شود.

وی ادامه داد: در مرحله بعد شرکت‌های دانش بنیان به بانک‌ها مراجعه می‌کنند. شرکت‌های دانش بنیان عموما دارایی عمده آنها نرم افزارشان است و در قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده است که بانک‌ها موظف هستند ضمانت نامه‌های صندوق‌های پژوهش فناوری را بپذیرند برخی بانک این کار را انجام نمی‌دهند.

معاون علمی رییس جمهور اضافه کرد: امسال پنج برابر توان سال گذشته ما مراجعه در این زمینه داشتیم و این خسته کننده است. اما برخی بانک ها همراهی نمی‌کنند که باید به قانون تکمین کنند.

صادرات ۸۵۰ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان 

دهقانی به خبرهای خوب دوهفته اخیر اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۸۵۰ میلیون دلار صادرات شرکت‌های دانش بنیان بود. ۱۵۰۰ شرکت‌ ما قابلیت صادرات دارند و صادرات در ۶ ماهه امسال به ۷۰۰ میلیون دلار رسید که امیدواریم تا پایان سال به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات شرکت‌های دانش بیان برسد تا رشد ۲۰ تا ۴۰ درصدی را شاهد باشیم.

وی افزود: کشورهایی که ما ارتباط داریم در زمره کشورهای آسیایی شرقی و آفریقایی و برخی کشورهای اروپایی هم مقصد صادرات دانش بنیان ما هستند.

معاون علمی رییس جمهور گفت: مهمترین حمایتی که از شرکت دانش بنیان می توان کرد ایجاد بازار است که با پیگیری های انجام شده معاوت علمی و با تلاش وزارت صمت بین فولاد مبارکه و شرکت ملی مس و ۲۶ بعلاوه ۵ شرکت ۸۶۰ میلیارد تومان قرار داد بسته شد که ۴۰۰ میلیارد تومان را معاونت علمی حمایت کرد و امروز در موافقتی که با شستا داشتیم ۲۲ قرار داد در حوزه دانش بنیانی امنیت غذایی و کشاورزی به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان به مدت پنج سال امضا شد که پیش بینی می شود ارزش افزوده ۲ هزار میلیارد تومانی را داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، پیگیری طرح های عملیاتی در خصوص تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه، تقاضای حمایت از کسب و کارهای نوپا، رفع عوامل تمایل برخی نخبگان به مهاجرت، پیگیری طرح هایی برای حمایت دستگاه ها از نخبگان، حضور نخبگان در مناصب مدیریتی، تسهیل ثبت شرکت های دانش بنیان، فراهم کردن امکان فعالیت بدون دغدغه معیشتی و سربازی نخبگان و تسهیل ثبت شرکت های دانش بنیان از عمده مطالبات مردم از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور است.

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور پیش از این اردیبهشت، مهر و بهمن سال گذشته در این مرکز حضور یافته بود.

در راستای رویکرد مردمی دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی مبنی بر ارتباط بی‌واسطه مسئولان با مردم و ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور سال گذشته، وزیران، معاونان و اعضای کابینه موظف شدند در روزهای مشخصی از هفته پاسخگوی تماس‌های تلفنی شهروندان در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری باشند.

بر این اساس، پاسخگویی برخط دولتمردان از ششم آذرماه ۱۴۰۱ با حضور «سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، کلید خورد و در ادامه دولتمردان در جریان پاسخگویی به تماس‌های تلفنی شهروندان در این مرکز حاضر شدند و هر هفته از ساعت ۱۳ تا ۱۴ پاسخگوی طرح، نظرات، ایده‌ها، شکایت‌ها و درخواست‌های مردم در حوزه مأموریتی خود بودند. از آذر ۱۴۰۱ تا آذر ۱۴۰۲ برخی از اعضای کابینه برای چهارمین بار در این مرکز حضور یافتند تا پاسخگوی پرسش های مردمی از سراسر کشور باشند.

این شصت و یکمین برنامه مرکز ارتباطات مردمی در مرکز پاسخگویی برخط مسئولان به تماس های مردمی است.

این حضور تنها محدود به اعضای کابینه نبود و آیت الله سید ابراهیم رئیسی هم به عنوان رئیس‌ کابینه دولت سیزدهم در ۳۰ بهمن ماه سال گذشته در محل مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حاضر شد و پای درد دل‌ها و دغدغه‌های برخی شهروندان نشست و این برای نخستین بار بود که یک رئیس‌جمهور با حضور در این مرکز مستقیم پاسخگوی تماس‌های مردم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha