ایدز؛ برچسب یا رنج بیماری

۹ آذر ۱۴۰۲، ۸:۳۶
کد خبر: 85305356
ایدز؛ برچسب یا رنج بیماری

بیرجند - ایرنا - ایدز یک بیماری عفونی قابل سرایت است که تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود و علاوه بر رنج بیماری، انگ اجتماعی نیز انگیزه بیماران را برای تشخیص و درمان به موقع کاهش می‌دهد.

به گزارش ایرنا، ویروس نقص ایمنی انسانی (به انگلیسی: Human immunodeficiency virus) یا اچ. آی. وی (HIV)، نوعی ویروس آهسته‌گستر و عامل بیماری ایدز است که حدود چهار دهه از شناسایی آن در دنیا می‌گذرد و تاکنون افراد زیادی بر اثر ناآگاهی و ناخواسته قربانی این بیماری شده‌اند.

ایران نیز همگام با دنیا پذیرفته است که باید نسبت به اشاعه این ویروس مهلک و همچنان بدون درمان قطعی، اقداماتی از جمله پیشگیری و آموزش‌ را در دستور کار قرار دهد.

عامل ایجاد بیماری ایدز که ویروس اچ آی وی است به گلبول‌های سفید خون علاقه داشته و تنها درون آنها قادر به ادامه حیات است. از آنجا که گلبول‌های سفید در خارج از بدن مدت کوتاهی زنده می‌مانند پس این ویروس هم خارج از بدن در زمان کم از بین می‌رود.

این ویروس نسبت به سایر عفونت‌ها به‌راحتی انتقال نمی‌یابد و HIV عمدتا از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، سرنگ آلوده و در مواردی از مادر به فرزند منتقل می‌شود.

تشخیص سخت بیماری با انگ اجتماعی

متخصص بیماری‌های عفونی در این باره گفت: ایدز یک بیماری عفونی قابل کنترل است و مهمترین مسئله شناسایی افراد مبتلا بوده تا بتوان درمان را برای این بیماران به طور اصولی دنبال کرد.

دکتر سودابه اسحاقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انگ اجتماعی یکی از موضوعات مهم در مورد ایدز است که باعث می‌شود همه افراد از این بیماری واهمه داشته باشند لذا تشخیص را سخت کرده است.

وی به وجود مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری اشاره کرد و گفت: این مراکز هم باید به شکل درست معرفی شوند تا افراد بدون واهمه از بیماری، داوطلبانه مراجعه کرده و بیماری خود را تشخیص دهند.

این پزشک ادامه داد: طبق پروتکل‌های جهانی آزمایش ایدز فقط با رضایت شخص باید انجام شود لذا توجه به این موضوع شروع درمان را تسریع کرده و فرد می‌تواند زندگی عادی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ترس و وحشت بیماری باید از بین برود گفت: هر فرد مثبت نه تنها برای خودش بلکه منبع آلودگی برای جامعه است و با شناسایی هر بیمار میزان انتقال بیماری به جامعه کم می‌شود.

اسحاقی افزود: در حال حاضر زوجینی هستند که هر ۲ نفر مبتلا به ایدز بودند اما چون تحت درمان قرار گرفته‌اند ۲ فرزند سالم دارند.

وی گفت: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری خراسان جنوبی یکی از بهترین مراکز کشور است و از آنجایی که بهداشت در بیماری‌های واگیر حرف اول را می‌زند، کنترل بسیار منظم‌تر از درمان بوده که در این مرکز انجام می‌شود.

ایدز؛ برچسب یا رنج بیماری

لزوم شناسایی گروه‌های پر خطر

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: باید گروه‌های پر خطر همچون معتادان تزریقی را شناسایی کنیم و حتی گروه‌های عادی هم باید آگاه شوند.

وی ادامه داد: درباره مسایل جنسی هم باید به موضوع ایدز توجه خاص داشته باشیم و در این زمینه گروه‌های پر خطر شناسایی شوند.

اسحاقی گفت: حتی در پارک‌ها وجود سرنگ‌های آلوده می‌تواند تهدیدی برای کودکان باشد لذا باید در این زمینه خانواده‌ها را آگاه کرد تا انگ بیماری در جامعه کمرنگ‌تر شود.

وی افزود: راه‌های انتقال ویروس HIV از طریق روابط جنسی، معتادان تزریقی و سرنگ مشترک است اما این ویروس از طریق استخر، دست دادن یا روبوسی کردن منتقل نمی‌شود.

این پزشک با تاکید مجدد بر اینکه انجام آزمایش ایدز باید با اجازه شخص باشد گفت: در غیر این صورت حق ورود به مساله بیماری را نداریم لذا باید آزمایش داوطلبانه فرهنگ‌سازی شود.

وی افزود: انتقال ایدز از مادر به کودک با اقداماتی که اکنون در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها انجام می‌شود تقریبا به صفر نزدیک شده و نگرانی خاصی نیست.

شناسایی ۱۳ مبتلا به ایدز در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: مشاوره و آزمایش ایدز در استان رایگان است و مراقبت، درمان، توانمندسازی و حمایت از افراد متاثر در برنامه ملی پیشگیری از این بیماری دنبال می‌شود تا برچسب ایدز در جامعه را از بین ببریم.

مجید شایسته با اشاره به اینکه ۱۳ مورد شناسایی شده مبتلا به ایدز در استان از ابتدای امسال وجود داشت ادامه داد: با فوت ۲ نفر ناشی از سکته و مهاجرت ۲ فرد دیگر در ۶ ماه نخست امسال این آمار به ۹ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اجرای پنجمین برنامه ملی پیشگیری از بیماری ایدز گفت: در این برنامه هدفگذاری شده که ۹۰ درصد مبتلایان شناسایی شوند، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان قرار گیرند و برای ۹۰ درصد افراد تحت درمان، باروری ویروس به مقادیر غیرقابل انتقال کاهش یابد.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: این طرح از سال ۱۳۹۹ شروع شد و تا سال ۱۴۰۳ ادامه دارد که به همین منظور اتوبوس HIV در نقاط مختلف شهر مستقر و مشاوره، آموزش و آزمایش سریع انجام می‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون هزار و ۶۲۶ تست در ۱۹ روز استقرار این اتوبوس انجام شده است و بیشترین آموزش‌ها در سالن‌های آرایشی و کمپ‌های ترک اعتیاد دنبال می‌شود.

ایدز؛ برچسب یا رنج بیماری

شایسته، اطلاع رسانی را مهمترین اصل در پیشگیری از بیماری ایدز برشمرد و تاکید کرد: باید با برطرف کردن انگ ایدز، ترس و نگرانی درخصوص این بیماری از بین برود.

تمکین به درمان مهمترین بخش مشاوره

مدیر مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان خراسان جنوبی نیز گفت: این مرکز از سال ۱۳۸۱ در بیرجند آغاز به کار کرد که مرجع تخصصی بیماری‌های رفتاری است.

فرزانه حسینی ادامه داد: سال ۱۳۸۹ در این مرکز ۲ بیمار شناخته شده داشتیم و از سال ۱۳۹۳ پزشک درمانگر ایدز در مرکز مشغول به کار شد.

وی مشاوره، آموزش، درمان و حمایت‌های اجتماعی و مالی را از مهمترین خدمات ذکر کرد و گفت: جوانان پر خطرترین گروه‌های جامعه هستند که نیاز است این مرکز برای آنها معرفی شود.

وقتی بار ویروسی در فرد به صفر برسد هیچ خطر انتقالی وجود ندارد لذا رضایت آگاهانه در زمینه گرفتن تست و مشاوره دادن حایز اهمیت است.

مدیر مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان خراسان جنوبی تمکین به درمان را مهمترین بخش مشاوره عنوان کرد و افزود: وقتی بار ویروسی در فرد به صفر برسد هیچ خطر انتقالی وجود ندارد لذا رضایت آگاهانه در زمینه گرفتن تست و مشاوره دادن حایز اهمیت است.

وی بیان کرد: در حال حاضر انتقال بیماری ایدز از مادر به نوزاد به صفر رسیده و از ابتدای امسال پنج مورد بارداری داشته‌ایم که تست نوزاد منفی شده است.

حسینی گفت: مرکز تشخیص و درمان ایدز تحت عنوان مشاوره بیماری‌های رفتاری در محل مرکز جامع خدمات سلامت غدیر با شماره تلفن ۳۲۴۱۴۳۸۰ فعال است.

اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر امسال) روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha