امام جمعه بجنورد: فرهنگ‌سازی تنها راهکار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

بجنورد-ایرنا- امام جمعه بجنورد آسیب های اجتماعی را سوغات فرهنگی دشمنان دانست و گفت: فرهنگ سازی تنها راهکار پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه است و باید در این زمینه فعالیت بیشتری انجام داد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین رضا نوری روز سه شنبه در شورای هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اظهار کرد: آسیب های اجتماعی که جامعه را درگیر خود کرده است با مسایل و برنامه های فرهنگی برطرف می شود و اجرای آن نیاز به بودجه دارد.

وی با بیان اینکه بودجه های فرهنگی را نباید هزینه اضافی دانست و تصریح کرد: این دیدگاه به فرهنگ جامعه ما ضربه زده است و باید با این کج سلیقگی برخورد کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه کانون های فرهنگی و هنری، پایگاه های بسیج و برنامه های برخی از سازمان ها از جمله تبلیغات اسلامی حول محور مسجد حرکت می کند افزود:‌ همه باید پای کار باشند و مردم نیز در این خصوص همکاری و مشارکت کنند تا مسایل ، مشکلات، چالش ها و آسیب های هر منطقه در مسجد برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی مساجد باید توسط خود مردم و اعضای آن مدیریت شود چرا که این مهم کار جهادی را می طلبد.

حجت الاسلام نوری بر فعال بودن کانون های مساجد تاکید کرد و گفت: سازمان ها، دستگاه ها، ارگان ها، آموزش و پرورش و حتی صنایع با در اختیار گذاشتن فضای ورزشی برای برگزاری مسابقات ورزشی، سالن ها برای برگزاری رویداد ها و سایر موارد به کانون ها کمک کنند.

وی گفت: بیشتر آسیب های اجتماعی از طریق فیلم وارد جامعه می شود و ما نیز باید تلاش کنیم با نمایش فیلم خوب با آسیب ها مبارزه کنیم که در این خصوص حتی دفتر امام جمعه نیز مشارکت خواهد کرد.

امام جمعه بجنورد در بخش دیگری از سخنانش گفت: کودکان و نوجوانان باید وارد مسجد شوند و از هیات امنای مساجد می خواهیم در خصوص شلوغی کودکان و ریخت و پاش های آنان زیاد سخت گیری نکنند تا فرهنگ مسجد آمدن در این قشر نهادینه شود.

وی افزود: متاسفانه برخی از ارگان ها و سازمان ها و حتی صنایع برای برگزاری برنامه های فرهنگی حتی از دادن یک سالن کوتاهی می کنند.

فعالیت ۴۰۰ کانون فعال فرهنگی

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی گفت: اینک در مساجد این استان ۴۰۰ کانون فعال فرهنگی هنری وجود دارد که تلاش می کنیم سایر کانون های مساجد استان را نیز فعال کنیم.

حجت الاسلام حبیب الله پاکدامن افزود: بعضا برخی از کانون ها به دلایل مختلف نیمه فعال و یا راکد شده اند که با برنامه ریزی ، تشویق و ترغیب مردم این کانون ها را به سمت کارهای فرهنگی خواهیم برد.

وی خاطرنشان کرد: کمبود اعتبار و بودجه یکی از مشکلات اساسی کانون های فرهنگ هنری مساجد است، کانون ها با محوریت مردم فعالیت دارند اما برای برخی از اقدامات از جمله خرید جایزه و هدیه، برگزاری رویداد، کرایه فضایی برای برگزاری برخی از برنامه های فرهنگی نیاز به اعتبار داریم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی بر پایش کتابخانه های کانون ها نیز تاکید کرد و افزود: اینک ۲۰ باب کتابخانه مورد پایش قرار گرفته و کتاب های قدیمی و بدون استقبال از قفسه خارج شدند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۳۲ باب کتابخانه در مساجد این استان فعال است که حدود هفت هزار جلد کتاب دارد.

خراسان شمالی دارای هزار و ۱۰۰ مسجد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha