رشد ۱۱۰ درصدی ترانزیت کالا از خراسان جنوبی به افغانستان

بیرجند - ایرنا - مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: ۶ هزار و ۱۷۶ دستگاه کامیون در سال جاری از طریق گمرک رسمی ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده که از نظر تعداد کامیون ۱۱۰ درصد و به لحاظ وزن ۸۸ درصد رشد داشته است.

محمد کوهگرد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مقدار ترانزیت به وزن ۱۵۶ هزار و ۹۳۵ تن کالا شامل آرد، فوفل، لوازم یدکی مستعمل و بادام هندی از کشورهای ترکیه، امارات، روسیه، اندونزی و ویتنام در هشت ماه امسال به افغانستان ترانزیت شده‌ است.

وی گفت: همچنین در این مدت ۸۰۱ هزار و ۳۶۷ تن کالاهای تولیدی استان به ارزش ۱۱۶ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۳۲۲ دلار از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه ماهیرود به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۸۱ درصد و از نظر وزن ۴۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: سیمان، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری، گازوئیل، تایر سواری، تخم مرغ، صیفی‌جات، کاشی و سرامیک، نمک خوراکی و مصنوعات پلاستیکی از جمله کالاهای صادراتی از گمرک استان در این مدت بوده که عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، ارمنستان و قزاقستان صادر شده‌ است.

وی درباره صادرات کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و صادره از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان (صادرات ماده ۱۱۶) گفت: ۷۰۹ هزار و ۱۰۸ تن کالا به ارزش ۳۰۶ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۳۶۶ دلار کالاهای تولیدی دیگر استان‌های کشور از طریق گمرکات خراسان جنوبی صادر شد.

کوهگرد افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۶ درصد افزایش دارد و شامل سیمان، کاشی و سرامیک و موکت بوده‌ است.

وی با اشاره به کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات خراسان جنوبی گفت: در این مدت یک میلیون و ۵۱۰ هزار و ۴۷۵ تن کالا به ارزش ۴۲۳ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۶۸۸ دلار صادر شده که از نظر وزن ۴۴ درصد افزایش داشته است.

خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی است و این استان در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

فعال‌ترین مرز استان در سال‌های اخیر مرز ماهیرود شهرستان سربیشه بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha