انتشار مقاله‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۲۰ درصد افزایش یافت

اصفهان - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: انتشار مقاله‌های علمی این دانشگاه در نشریه‌های بین‌المللی معتبر در سال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، غلامرضا عسگری روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: روند انتشار مقاله‌های علمی این دانشگاه در نشریه های معتبر بین‌المللی از سال ۲۰۲۰ میلادی تا کنون صعودی بوده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تا کنون حدود ۲ هزار و ۱۰۰ مقاله بین المللی توسط استادان و دانشجویان این دانشگاه منتشر شده است.

وی با اشاره به فعالیت سه پژوهشکده و ۴۶ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: این پژوهشکده ها در زمینه های قلب و عروق، علوم دندانپزشکی و پیشگیری اولیه از بیماری های غیر واگیر فعالیت دارند و سه مرکز تحقیقاتی مربوط به بخش خصوصی است.

عسگری با اشاره به پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این پارک سال ۱۳۹۷ افتتاح شد اما با مسائل و مشکلاتی درباره تغییر کاربری اراضی مواجه بود بهمین دلیل شرکت های فناور مستقر در آن نمی توانستند از برخی از امتیازهای شرکت های دانش‌بنیان استفاده کنند.

وی افزود: در چند سال اخیر بویژه در یک سال گذشته این موضوع پیگیری شد و امید است با تصویب نهایی در استانداری اصفهان مشکل برطرف شود.

عسگری با اشاره به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نظام رتبه بندی جهانی « تایمز» گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از چهار دانشگاه کشورمان است که امسال در این رتبه‌بندی، ارتقا یافت و جایگاه آن ۲۰۰ رتبه بالاتر رفت.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به اینکه ۳۰ عضو هیات علمی این دانشگاه در جمع پژوهشگران ۲ درصد برتر پُر استناد دنیا قرار گرفتند، افزود: این دانشگاه بیشترین تعداد دانشمندان برتر ۲ درصد را در میان دانشگاه های استان اصفهان داشت.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۸ مجله ای که در این دانشگاه منتشر می شود ۱۲ مجله به زبان انگلیسی و هشت مجله دارای ضریب تاثیر (impact factor ) است.

عسگری با بیان اینکه برخی از شرکت های فناور مستقر در این دانشگاه در دوران کرونا به تولید مواد و تجهیزات مورد نیاز مانند ماسک و « مِلت بلون» پرداختند، تاکید کرد: یکی از مهمترین وظایف و رسالت های ما این است که زمینه های ماندگاری جوانان و نخبگان را در کشورمان فراهم کنیم و فعال کردن آنها در زمینه پژوهش و فناوری در این زمینه بسیار موثر است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طرح های پژوهشی کلان کاربردی، اثرگذار و تقاضا محور، گفت: سال گذشته ۴۰ طرح از اصفهان در این زمینه به تهران معرفی شد که از بین آنها ۱۰ طرح مصوب شدند که بیشترین تعداد در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است.

عسگری افزود: از بین ۱۰ طرح مصوب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مقرر شد بودجه هشت طرح به میزان ۷۰ میلیارد ریال از سوی وزارت بهداشت و ۲ طرح با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال توسط خود دانشگاه تامین شود.

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره تحقیقات جامع بمنظور بررسی چالش های اصلی اصفهان تصریح کرد: ما تحقیقات جامع با حجم نمونه بالا در اصفهان نداریم و برخی تحقیقات نیز مقطعی و موردی بوده که خیلی قابل استناد نیست.

عسگری با تاکید بر اینکه ما نیاز به انجام پژوهش هایی با حجم نمونه بالا داریم، افزود: در برخی از پژوهش ها نیز ملاحظات اخلاقی داریم و نمی توان همه نتایج آنها را رسانه ای کرد.

مسئول دبیرخانه اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: سالانه حدود یک هزار و ۵۰۰ طرح در این دانشگاه توسط کمیته های اخلاق مورد بررسی قرار می گیرد.

محسن شهریاری با اشاره به افزایش تعداد کمیته های اخلاق در این دانشگاه از سه کمیته در سال ۱۳۹۷ به هفت کمیته در سال جاری، افزود: این امر سبب کوتاهتر شدن زمان رسیدگی به طرح ها از ۲۰ تا ۳۰ روز به کمتر از ۱۹ روز شده است.

وی تصریح کرد: بررسی طرح های پژوهشی توسط کمیته های اخلاق بمنظور پیشگیری از انحراف در پژوهش، قبل و حین انجام طرح صورت می گیرد که حساسیت آن برای طرح هایی که درباره گروه های آسیب پذیر مانند کودکان یا بیماران روانی انجام می شود، بیشتر است.

مدیر فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به فعالیت ۲ مرکز نوآوری سلامت و سلامت دیجیتال در این دانشگاه، گفت: هشت تیم فناور در مرکز نوآوری سلامت دیجیتال و ۱۲ مرکز فناور در مرکز نوآوری سلامت فعالیت دارند.

مسعود ریسمانچیان افزود: ۲ مرکز رشد فناوری در زمینه های دارویی و تجهیزات پزشکی هرکدام به ترتیب با ۶ و ۳۷ شرکت فعال نیز در این دانشگاه فعال است.

وی با بیان اینکه این دانشگاه حدود ۴۵ شرکت فناور و هفت شرکت با مجوز دانش بنیانی دارد، خاطرنشان کرد: شرکت های فناور دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکنون ۸۲ محصول فناورانه مجوزدار داشته اند که از بین آنها ۲۵ محصول به مرحله فروش رسیده اند.

مرتضی پورفرزام سرپرست شورای بین المللی سازی پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: سال گذشته ۱۲ اعتبار پژوهانه (گرنت) بین‌المللی توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه جذب شد.

همچنین به گفته رسول نوری مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، حدود ۲۰ درصد از انتشار مقاله در این دانشگاه بصورت همکاری بین المللی انجام می شود.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای حدود ۱۰ هزار دانشجو و یکهزار عضو هیات علمی است که با ۱۰ دانشکده و ۴۹ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده، یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر کشور بشمار می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha