۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۴
کد خبر: 85305634
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کریسمس غم‌انگیز در سایه مشکلات اقتصادی انگلیس

لندن – ایرنا – کمتر از یک ماه مانده به ایام کریسمس، آمارها نشان می‌دهد که قشر قابل توجهی از مردم انگلیس به دلیل شرایط بغرنج اقتصادی، جهش افسارگسیخته قیمت‌ها و بحران هزینه‌های زندگی، قادر به تامین مخارج این جشن و گردهمایی‌های خانوادگی در پایان سال نیستند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، نتایج تحقیقات موسسه یوگاو نشان می‌دهد که از هر سه خانواده‌ انگلیسی که دارای فرزند هستند، یکی توانایی پرداخت مخارج کریسمس را ندارد. بر اساس این تحقیقات که از ۲ هزار خانوار بریتانیایی صورت گرفته است حدود هشت درصد از مردم به کارت‌های اعتباری و دریافت وام بانکی برای تامین مخارج کریسمس دل‌خوش کرده‌اند و این درحالیست که نرخ بهره پایه در انگلیس به بالاترین حد طی ۲ دهه گذشته رسیده است.

موسسه خیریه استپ‌چینج که این تحقیقات را سفارش داده است اعلام داشت که این نظرسنجی پس از "۲ سال فشار ناشی از بحران هزینه‌های زندگی" بر خانوارها صورت گرفته است و گرانی همچنان بیداد می‌کند.

ویکی براونریج، مدیرعامل این موسسه انگلیسی گفت: «خانواده‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که فرزند دارند، به‌طور قابل‌توجهی در ایام کریسمس احساس فشار می‌کنند تا برای خلق لحظات و خاطرات خاص با عزیزانشان پول خرج کنند.»

وی با بیان اینکه وضع موجود «افراد را تشویق می‌کند که بیش از توان مالی خود خرج کنند و برای پوشش مخارج کریسمس به قرض روی آورند» هشدار داد که این مساله می‌تواند در سال جدید منجر به تشدید مشکلات مالی برای مردم شود.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که نرخ تورم در انگلیس از حدود ۱۱ درصد در سال گذشته به ۴.۶ درصد رسیده است. این میزان البته نسبت به نرخ مورد انتظار بانک مرکزی انگلیس که حدود ۲ درصد هدف‌گذاری شده است، فاصله دارد و کارشناسان نسبت به پایدار بودن آن مردد هستند.

کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلیس، نرخ بهره پایه را برای مهار تورم از ۰.۱ درصد به ۵.۲۵ درصد طی ۲ سال گذشته افزایش داده است؛ اما این اقدام در عمل سبب شده است تا ماهانه چند صد پوند به اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی اضافه شود.

اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس دیروز بر خلاف پیش‌بینی کارشناسان هشدار داد که نرخ بهره پایه دست کم تا ۲ سال آینده یعنی اواخر سال ۲۰۲۵ میلادی کاهش نخواهد یافت تا اوضاع اقتصادی این کشور تثبیت شود.

از سویی کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا پیش‌بینی کرد که قیمت اجناس در سال جدید میلادی افزایش خواهد یافت. در آن صورت تورم مسیر صعودی طی خواهد کرد و بانک مرکزی نیز قادر به کاهش نرخ بهره نخواهد بود.

بر اساس نظر سنجی موسسه یوگاو، از هر چهار انگلیسی یکی نسبت به تامین هزینه‌های کریسمس نگران است و حدود ۲ درصد از پاسخ دهندگان - معادل یک میلیون نفر - هم گفته‌اند که به دلیل مخارج بالا ممکن است کریسمس را جشن نگیرند.

واقعیت این است که اقتصاد انگلیس در بدترین وضعیت نیم قرن گذشته قرار دارد. چندی پیش مرکز آمار ملی انگلیس طی گزارشی اعلام کرد که نرخ بیکاری در این کشور در سایه رکود اقتصادی افزایش یافته و بسیاری از مشاغل در تابستان ریزش کرده است.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس چندی پیش به صراحت اعلام کرد که مردم این کشور نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد؛ ضمن آنکه چالش‌های اقتصادی نیز به زودی از بین نخواهد رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha