۸ آذر ۱۴۰۲، ۹:۴۲
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85305838
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بذرپاشی ۵۰۰ هکتار از مراتع آزادشهر آغاز شد

۸ آذر ۱۴۰۲، ۹:۴۲
کد خبر: 85305838
بذرپاشی ۵۰۰ هکتار از مراتع آزادشهر آغاز شد
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آزادشهر از شروع عملیات کپه‌کاری یا بذرپاشی انواع گونه‌های مرتعی در ۵۰۰ هکتار از مراتع این شهرستان خبر داد و گفت: این اقدام برای اصلاح و احیای مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان‌زدایی انجام می‌شود.

بهزاد نجفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: کپه‌کاری‌ها در ۲ نقطه مراتع «تیل آباد» و یک نقطه در مراتع «خوش ییلاق» توسط پیمانکار با نظارت کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری انجام می‌شود.

وی، «فستوکا، اسپرس، آگروپایرون، اینتر مدیوم و تریکو فروم» را از مهمترین بذور مرتعی که کاشت آن در مراتع آزادشهر آغاز شده، اعلام کرد و افزود: نحوه کاشت این بذرها که بستر آن از چند روز گذشته آغاز شده، به‌صورت مخلوط و یا به‌ شکل کپه‌کاری خواهد بود و در هر هکتار ۳.۹ کیلوگرم بذر استفاده می‌شود.

نجفی ادامه داد: برای عملیات اجرایی کپه‌کاری در سطح اشاره شده، حدود هفت میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال اعتبار از محل طرح حفاظت، پایش و احیای مراتع کشور تامین شده است.

غرس ۳۰۰ هزار اصله نهال در آزادشهر

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آزادشهر همچنین از برنامه‌ریزی برای غرس ۳۰۰ هزار اصله انواع نهال جنگلی و درختان غیرمثمر در این شهرستان تا پایان امسال خبر داد.

نجفی گفت: نهال‌های پیش‌بینی شده بیشتر از گونه «اُکالیپتوس، صنوبر و چنار» هستند که بخش قابل توجه آن صرف زراعت چوب و توسعه فضاهای سبز شهری و روستایی آزادشهر می‌شود.

وی افزود: ایجاد بوستان‌های فضای سبز در روستاهای آزادشهر از جمله روستای «نیلی»، غرس نهال در حاشیه جاده‌های اصلی و روستایی و معابر شهری و نیز محوطه مدارس از جمله برنامه‌های اداره منابع طبیعی برای غرس نهال در این شهرستان است.

نجفی اضافه کرد: عملیات غرس نهال از روز شنبه هفته آینده و به صورت متمرکز از مدرسه شهید «عبدالحکیم گلچشمه» روستای «قورچای» آزادشهر شروع و تا اواخر اسفندماه سال جاری ادامه می‌یابد.

شهرستان آزادشهر با افزون بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۹۶ هزار هکتار اراضی ملی دارد که ۵۴ هزار هکتار آن جنگل و ۴۲ هزار هکتار هم مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha