صرفه‌جویی سالیانه ۲۴۰ میلیون کیلو وات‌ساعت برق با تعویض روشنایی شهری در ۴ استان

تهران- ایرنا- مشاور بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفت: اجرای طرح بهینه‌سازی و تعویض چراغ‌های پرمصرف با چراغ‌ها و لامپ‌های فوق کم‌مصرف ال‌ای‌دی در معابر شهری چهار استان صرفه‌جویی سالیانه ۲۴۰ میلیون کیلو وات‌ساعت برق را به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «سید محمدمهدی پیغمبرزاده» خاطرنشان‌کرد: با اجرای کامل طرح بهینه‌سازی و تعویض چراغ‌های پرمصرف با چراغ‌ها و لامپ‌های فوق کم‌مصرف ال‌ای‌دی در معابر شهری استان‌های ایلام، گیلان، البرز و چهارمحال‌وبختیاری، در مجموع ۵۵ مگاوات از توان مصرفی برق کشور کاسته و سالیانه ۲۴۰ میلیون کیلووات‌ساعت صرفه‌جویی انرژی حاصل می‌شود.

وی ادامه‌داد: این میزان معادل رفع نیاز برای احداث ۸۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی خواهد بود.

مشاور بهره‌وری انرژی ساتبا ادامه‌داد: ساخت این میزان نیروگاه به انضمام شبکه انتقال به بیش از 50 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اولیه نیاز داشت که علاوه بر هزینه سرمایه‌گذاری اولیه، هزینه‌های سنگین تامین سوخت و آلودگی هوا نیز بر آن اضافه می‌شد، اما با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی فوق، صرفه‌جویی در مصرف برق محقق می‌شود و نیز در هزینه‌های گزاف احداث نیروگاه و سوخت مصرف نشده، صرفه‌جویی شده و نیز سبب جلوگیری از آلودگی هوا می‌شود.

وی گفت: علاوه بر طرح‌های فوق، طرح‌های بهینه‌سازی روشنایی معابر استان‌های یزد و کردستان نیز در حال اجرا و طرح‌های استان‌های تهران بزرگ و آذربایجان غربی نیز در شرف انعقاد قرارداد است.

مشاور معاون وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: برنامه‌ریزی برای اجرای کامل طرح‌های فوق تا سال ۱۴۰۴ انجام شده و سرمایه‌گذاران در ازای اجرای طرح‌ها و تایید و صحت سنجی آن، اوراق صرفه‌جویی انرژی از شرکت توانیر دریافت خواهند کرد که قابل‌معامله در بورس انرژی خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha