نقوش صخره‌ای خره هنجیران سندی برای قدمت منطقه مهاباد است
نقوش صخره‌ای خره هنجیران مهاباد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: نقوش صخره‌ای «خره هنجیران» این شهرستان سندی برای قدمت این منطقه است و شهروندان از تخریب و یادگارنویسی بر آن خودداری کنند.

ناصر صدفی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نقوش صخره‌ای یا سنگ‌نگاره‌های «خره هنجیران» با قدمتی که به هزاره اول پیش از میلاد بازمی‌گردد، در ۲۸ کیلومتری جنوب شهر مهاباد، در جاده مهاباد به سردشت و در دره‌ای به نام خره هنجیران قرار دارد.

وی اضافه کرد: نگاره‌ها را می‌توان روی چندین سنگ از جنس شیست رسوبی مشاهده کرد این نقش‌ها شامل تصویرهایی از اسب، سوار کار و شکار حیوانات می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: با توجه به ارزش تاریخی، این اثر از جاذبه های گردشگری مهاباد به شمار می‌آید و در ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۳۳۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی افزود: از روی نقاشی های کهن آن تخته سنگ ها، می توان به اندیشه ها، باورها، آیین ها و تمامی رخداد های زیستی ساکنان این منطقه پی برد و آنها شناسنامه های کهن و بی بدیل و شاخصه های کم نظیر هویتی مردمانی است که طی هزاره ها در آن سرزمین می زیسته اند.

صدفی گفت: نقوش صخره‌ای در ایران و حتی در جهان بسیار کم و نادر هستند و به همین دلیل نقوش صخره‌ای «خره هنجیران» مهاباد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و طبق پرتوکل های جهانی هر گونه جابجایی و دخل و تصرف در آنها ممنوع است.

وی از گردشگران خواست از هر گونه یادگارنویسی و یا تخریب و ضربه زدن به نقوش صخره‌ای «خره هنجیران» مهاباد خودداری کنند زیرا در صورت تخریب آن دیگر امکان پدیدار شدن نمونه آن بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد.

مهاباد ۹۴ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد جامع از مهمترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

شهرستان مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha