بیش از هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح جهاد آب‌رسانی در خراسان رضوی هزینه شد

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال برای اجرای طرح جهاد آب‌رسانی در روستاهای دارای تنش آبی در این استان هزینه شده است.

حسین امامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هزینه کل اجرای طرح محرومیت زدایی در استان پنج هزار و ۷۵۵میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: تعهدات طرح جهاد آب‌رسانی ساخت ۲۰ هزار و ۸۵۰ متر مکعب مخزن ذخیره ، حفر ۳۸ حلقه چاه ، اجرای ۷۸۹ کیلومتر لوله گذاری خط انتقال و شبکه توزیع و نصب ۱۵ هزار انشعاب آب است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: تاکنون حدود هشت هزار و ۳۰۰ متر مکعب مخزن، ساخته، ۲۴ حلقه چاه، حفر شده و ۳۷۲ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در روستاهای هدف توسط نیروی زمینی سپاه و بسیج سازندگی اجرا گشته و ۶۵۵ فقره انشعاب هم نصب شده است.

امامی افزود: طرح های جهاد آب رسانی در ۲۷ روستای خراسان رضوی در حال اجراست و میانگین پیشرفت اقدامات انجام شده حدود ۵۵ درصد است.

وی ادامه داد: با تکمیل طرح جهاد آب‌رسانی ۱۰۶ هزار نفر ساکن در ۱۲۱ روستای دارای ۲۰ خانوار در خراسان رضوی از آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد.

سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شهرها و روستاهای خراسان رضوی به جز مشهد تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هستند و آب استان از هزار و ۷۰۰ حلقه چاه، ۱۵ دهنه چشمه و ۱۴ رشته قنات تامین می‌شود.

جهاد آب‌رسانی به روستاها به عنوان ابرپروژه در کشور از اوایل سال ۱۴۰۱ عملیاتی شد، این طرح در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت امسال توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و شرکتهای آبفا ادامه یافت.

این طرح در سال ۱۴۰۱ برای ۱۰ هزار روستا در کشور آغاز شد که قرارگاه برای هفت هزار و ۱۳۸ روستا و شرکتهای آب و فاضلاب برای سه هزار روستا نقش مجری طرح را ایفا کردند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha