ادعای مقام آمریکایی: پوتین تا قبل از انتخابات آمریکا با اوکراین صلح نمی‌کند

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد، ولادیمیر پوتین تا قبل از معلوم شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال آینده میلادی (۲۰۲۴)، با اوکراین صلح نخواهد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رویترز نوشت: اظهارات این مقام آمریکایی روز سه‌شنبه همزمان با افزایش نگرانی‌ها از پیروزی احتمالی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق و احتمال توقف حمایت غرب از کی‌یف مطرح شد.

ترامپ به عنوان نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ بشدت از حمایت آمریکا از کی‌یف انتقاد کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی بعد از نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت این ائتلاف حمایت خود از اوکراین را با علم به بعیدبودن توافق‌صلح در سال آینده، تکرار کرد.

وی که به شرط ناشناس ماندن از نتایج این نشست صحبت می‌کرد، افزود: انتظار دارم پوتین تا زمانی که از نتایج انتخابات ما آگاه نشده صلح نخواهد کرد یا صلح معناداری وجود نخواهد داشت.

این مقام آمریکایی درباره این‌که آیا نظر شخصی خود را بیان کرده یا دیدگاه دولت آمریکا است، گفت «این نظر بر اساس یک فرض مشترک است».

وی بدون نام بردن از ترامپ و این‌که چگونه نتیجه انتخابات آمریکا بر حمایت از اوکراین تاثیر خواهد داشت، اظهار داشت که در نشست روز سه شنبه ناتو، کشورهای عضو حمایت قوی خود را از اوکراین تکرار کردند.

نظرسنجی خبرگزاری رویترز و موسسه آیپسوس که اواسط ماه نوامبر انجام شد، نشان داد که ترامپ و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در یک رقابت تنگاتنگ بسر می‌برند و ترامپ با ۵۱ درصد در مقابل ۴۹ درصد از بایدن جلو است.

رئیس جمهوری دموکرات آمریکا، کمک‌های نظامی گسترده ای را زمان آغاز جنگ اوکراین به کی‌یف کرده است اما کمک بیشتر به این کشور در مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است متوقف شده‌است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، ماه جاری میلادی ترامپ را که وعده داده می‌تواند در صورت پیروزی در انتخابات ظرف ۲۴ ساعت جنگ (اوکراین) را تمام کند، به اوکراین دعوت کرد تا خود ابعاد درگیری از موضوع را مشاهده کند.

به گزارش ایرنا، ادعای این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که ولادیمیر مدینسکی دستیار پوتین به تازگی گفت اگر کی‌یف سال گذشته با مسکو صلح می‌کرد می‌توانست جان صدها اوکراینی را نجات دهد اما این فرصت را از دست داد.

وی که ریاست هیات روس را در مذاکرات صلح با اوکراین در سال ۲۰۲۲ برعهده داشت، درباره افشاگری‌های اخیر دیوید آراهامیا، رهبر حزب حاکم «خدمتگزار مردم» اوکراین و اینکه چرا کی‌یف از ادامه مذاکرات با روسیه در سال ۲۰۲۲ امتناع کرد، گفت که بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق انگلیس هنگام سفر به کی‌یف، به مقامات اوکراینی توصیه کرده بود که از امضای هرگونه توافق با روسیه خودداری کنند و به خصومت‌ها ادامه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha