۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۲
کد خبر: 85306554
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چین و ویتنام در مسیر تعمیق همکاری‌های تجاری

۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۲
کد خبر: 85306554
چین و ویتنام در مسیر تعمیق همکاری‌های تجاری

تهران- ایرنا- رسانه‌های ویتنام خبر دادند: وزیر امور خارچه چین، روز پنجشنبه به ویتنام سفر می‌کند؛ سفری که هدف از آن تعمیق روابط تجاری به ویژه در حوزه کشاورزی عنوان شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، دو منبع ویتنامی به نقل از یک منبع آگاه گفتند: وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز پنجشنبه به ویتنام سفر خواهد کرد.

یکی از این منابع گفت: انتظار می‌رود که او روز جمعه در نشست بین‌دولتی ویتنام و چین در هانوی شرکت کند.

وزارت خارجه ویتنام و چین به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

چین از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در سال ۱۹۵۰، به رغم یک جنگ کوتاه در سال ۱۹۷۹، به طور سنتی روابط قوی با ویتنام داشته است.

چین بزرگترین شریک تجاری ویتنام و منبع حیاتی واردات برای بخش تولید آن است.

به گفته وزارت صنعت و تجارت ویتنام، وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین روز دوشنبه در جریان سفر به ویتنام متعهد شد که بازار چین را بیشتر به روی محصولات کشاورزی ویتنامی باز کند، زیرا دو کشور به دنبال تعمیق روابط تجاری هستند.

رویترز ماه گذشته گزارش داد که مقامات ویتنامی و چینی در حال آماده شدن برای سفر احتمالی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به هانوی هستند. سه دیپلمات مستقر در هانوی گفتند که این دیدار که پی‌بینی می شد در ماه نوامبر (آبان/ آذر) انجام شود، احتمالاً تا ماه دسامبر (آذر/دی) به تعویق خواهد افتاد.

تجارت دوجانبه بین ویتنام و چین در سال گذشته ۵.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۷۵.۵ میلیارد دلار رسید و به گفته این وزارتخانه، صادرات از چین به ویتنام ۶۷ درصد بود.

به گزارش ایرنا، در اوت (مرداد) سال جاری میلادی جو بایدن ریییس جمهور آمریکا در سفری یک روزه به ویتنام رفت. بایدن، در این سفر با مقامات ارشد این کشور از روابط نزدیکتر با ویتنام استقبال کرد. آمریکا و ویتنام توافق کردند شراکت راهبردی جامعی را اعلام کنند که این کشورها را از لحاظ دیپلماتیک تا حد زیادی به یکدیگر پیوند خواهد داد.

بایدن به تازگی گفته بود: به عنوان کسی که دوران کودکی‌اش با دوران جنگ ویتنام هم‌زمان بوده، هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که روزی برسد که کامبوج، ویتنام و لائوس خواهان روابط نزدیکتر با ایالات متحده آمریکا باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha