پاسخ فلاسفه مسلمان به فلاسفه غربی حامی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

تهران- ایرنا- جمعی از فلاسفه مسلمان با صدور بیانیه‌ای نسبت به حمایت چندتن از فلاسفه غربی از اسرائیل واکنش نشان دادند و تاکید کردند: شوربختانه شاهدیم که تعدادی روشنفکرنمای خودباخته که وجدان انسانی خود را با مشتی دلار سودا کرده‌اند، خود را در پیشگاه انسان‌های آزاده مفتضح کرده،‌ با ژست حقوق بشری به طرفداری از ظالمان خون‌خوار بیانیه می‌دهند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، چندی پیش برخی از فیلسوفان غرب (نیکول دایتلهوف، راینر فورست، کلوس گونتر و یورگن هابرماس)، بیانیه‌ای را در دفاع از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین منتشر کرده بودند.

در پاسخ به این اقدام، جمعی از فیلسوفان نخبه مسلمان که اسامی افرادی چون؛ آیت‌الله غلامرضا فیاضی، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، محمد اصلانی، منوچهر محمدی، فؤاد ایزدی، محمد لگنهاوسن، محمد فنایی، غلامرضا اعوانی، مهدی گلشنی، سعید زیباکلام، عبدالحسین خسروپناه و شجاع علی میرزا از کانادا در آن آمده است، بیانیه‌ای ضد این فلاسفه صادر کردند که بدین شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ فیلسوفان نخبه مسلمان به بیانیه فیلسوفان غرب نیکول دایتلهوف، راینر فورست، کلاوس گونتر و یورگن هابرماس درباره طوفان الاقصی

اکنون که صبر مردم مظلوم فلسطین پس از ۷۵ سال زندگی فلاکت‌بار و مرگ تدریجی زیر سایه اشغال، تحقیر، تبعید، ترور، شکنجه، و کشتار رژیم غاصب صهیونیستی بر لب آمده و برای به‌دست آوردن زندگی عزت‌مندانه و انسانی به‌پا خاسته‌اند، وظیفه هر انسان باشرف، باوجدان و آزاده‌ای است که اصول اخلاقی و انسانی را مبنای داوری و عمل خود در این رابطه قرار دهد. از مهم‌ترین این اصول، همانا اصل عدالت برای همه، و لزوم مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم در هر نقطه از جهان است.

هدف اعلام‌شده رژیم نامشروع صهیونیستی از حملات وحشیانه و قساوت‌آمیز اخیر به خانه‌ها،‌ مساجد،‌ بیمارستان‌ها، و مدارس غزه، نسل‌کشی و اضمحلال ساکنان اصلی فلسطین و آواره کردن باقیمانده این مردم ستم‌کشیده از سرزمین اجدادی‌شان است. کشورهای به اصطلاح دمکراتیک غربی با کمک‌های تسلیحاتی، سیاسی، و اقتصادی خود شریک جنابات این رژیم هستند که در مقابل چشم جهانیان،‌ هزاران تن انواع بمب‌های ممنوعه را دیوانه‌وار بر سر کودکان، زنان، و مردم بی‌دفاع فلسطین فروریخته و همچنان به این عمل شنیع و غیرانسانی ادامه می‌دهد.

اگر فروریختن بمب‌هایی با قدرت انفجاری سه برابر بمب اتمی هیروشیمابر سر مردم عادی در باریکه‌ای به مساحت ۳۶۰ کیلومتر مربع، و کشتار بیش از دوازه هزار نفر، و مجروح و معلول کردن بیش از سی هزار نفر، آن هم تنها در مدت چهل روز، نسل‌کشی نیست، پس نسل‌کشی چیست؟!

صدور اعلامیه‌ها و برگزاری تظاهرات‌ صدها هزار نفری به پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین در سراسر جهان نشان می‌دهد که خوشبختانه هنوز انسان‌های باوجدان بسیاری وجود دارند که با وجود سانسور تبلیغاتی، و دروغ‌پراکنی بوق‌های استکباری،‌ طالب حقیقت و عدالت‌اند. در مقابل،‌ شوربختانه شاهدیم که تعدادی روشنفکرنمای خودباخته که وجدان انسانی خود را با مشتی دلار سودا کرده‌اند، خود را در پیشگاه انسان‌های آزاده مفتضح کرده،‌ با ژست حقوق بشری به طرفداری از ظالمان خون‌خوار بیانیه می‌دهند.

آیا حقوق بشر، اصول دمکراتیک، کرامت انسان، و حقوق اساسی مخصوص یک قوم و موجود نامشروعی به نام اسرائیل است؟ آیا مالکان اصلی فلسطین نباید از حق آزادی و مصونیت جسمانی و حفاظت دربرابر تعرض نژادپرستانه صهیونیست‌ها برخوردار باشند؟

بیانیه آقایان نیکول دایتلهوف، راینر فورست، کلاوس گونتر و یورگن هابرماس در حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی، آینه تمام‌نمای تفکر مادی‌گرایانه غربی است که در قالب نظریه‌پردازی در علوم انسانی مدرن خودنمایی می‌کند و با شعار عقلانیت و بشردوستی، اعمال سبعانه دشمنان بشریت را تئوریزه می‌کند. این بیانیه لکه ننگی دیگر بر چهره روشفکری بیمار غربی افزود و پرده فریب و نیرنگ دیگری را از روی حقیقت هولناک سکولاریسم کنار زد. این افراد و هم‌فکرانشان باید در دادگاه وجدان بشریت پاسخگوی تحریف واقعیات، نفرت‌پراکنی نژادپرستانه، و معیارهای دوگانه خود باشند.

ترجمه انگلیسی این بیانیه را اینجا بخوانید.

پاسخ فلاسفه مسلمان به فلاسفه غربی حامی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

به گزارش ایرنا، در همین حال جمعی از اساتید فلاسفه جهان با صدور بیانیه‌ای از همکاران خود دعوت کردند در همبستگی با فلسطین و تلاش علیه آپارتاید و پشتیبانی از پویش بایکوت دانشگاهی و فرهنگی مؤسسات اسرائیلی متحد شوند.

در پی حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه و نسل کشی فلسطینیان در بیش از یک ماهه گذشته، اندیشمندان حوزه فلسفه نسبت به این جنگ واکنش‌های مختلفی نشان دادند. برخی مثل یورگن هابرماس آلمانی ترجیح دادند چشم بر بیش از هفت دهه اشغالگری اسرائیل و بیش از یک ماه نسل کشی فلسطینیان در غزه ببندند و تمام قد از رژیم صهیونیستی حمایت کنند.

اما عده‌ای دیگر از فلاسفه دنیا موضع متفاوت با هابرماس گرفتند و خود را در جبهه همراهی و همدلی با فلسطینی‌ها قرار دادند. این دسته از فلاسفه جهان یک بیانیه جمعی صادر و آن را امضا کردند که البته در انتهای بیانیه ذکر شده که امضا کنندگان این بیانیه همچنان در حال اضافه شدن هستند. جودیت باتلر فیلسوف نامدار آمریکایی از جمله امضا کنندگان این بیانیه است که به آن اعتبار داده و این روزها در بسیاری از رسانه‌های غربی سخن از این بیانیه است و موافقان و مخالفان آن نظرات خود را منتشر می‌کنند.

مشروح این بیانیه به شرح زیر است:

«ما گروهی از اساتید فلسفه در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و اروپا هستیم که این متن را می‌نگاریم تا هم‌بستگی علنی و بی‌تردید خود را با مردم فلسطینی ابراز کنیم و کشتار پیش‌رونده و به‌سرعت‌فزاینده‌ای که توسط اسرائیل و با پشتیبانی کامل مالی، مادی و عقیدتی دولت‌های خودمان در غزه صورت می‌پذیرد را محکوم کنیم.

ما چه از حیث اخلاقی، چه فکری و چه دیگر جنبه‌ها مدعی هیچ‌گونه اعتباری بر اصل فیلسوف بودن خود نیستیم. هرچند اصول ما اخیراً گام‌های ستایش‌برانگیز بلندی را در مواجهه با سابقه تاریخی عادات برون‌دارانه فلسفه و در پرداختن مستقیم به بی‌عدالتی‌های عاجل و کنونی برداشته است. ما برای چنین غایتی، همکارانمان در حیطه فلسفه را دعوت می‌کنیم که در راستای غلبه بر سکوت و پرهیز از مشارکت در جُرم، به ما بپیوندند.

ما آگاهیم که کشورهایی که در آن زندگی و کار می‌کنیم و مالیات می‌پردازیم مشغول تأمین بودجه و پشتیبانی از یک طرف، و فقط یک طرف، در این منازعه عمیقاً نامتقارن هستند، آن طرف هم مظلوم نیست بلکه ظالم است

در حالی که مشغول نگارش این متن هستیم بمب‌ها بیش از ۸۵۰۰ نفر را در غزه کشته‌اند. زمانی که شما این متن را می‌خوانید این عدد افزایش یافته است. هزاران نفر غیر از تعداد مذکور زیر ویرانه‌ها محبوس شده‌اند. محاصره آن قلمرو برای بیش از سه هفته باعث قطعی غذا، آب، دارو، سوخت و برق شده است. در بحبوحه حملات هوایی و در پی تدارک حمله زمینی‌ای که در حال انجام است به یک میلیون ساکن غزه شمالی دستور داده شده که از خانه‌هایشان فرار کنند بی آنکه هیچ جای امنی برای رفتن داشته باشند. زمزمه‌های «نکبت» دوم هرچند دلسردکننده اما محتمل است. انسان‌های باوجدان وظیفه‌ای جهت زبان گشودن علیه این قساوت‌ها دارند. برداشتن چنین گامی دشوار نیست، آنچه برای ما بسیار دشوارتر است این است که چشمانمان را به سکوت و تبانی بر یک نسل‌کشیِ در حال وقوع بپوشانیم.

تمرکز بر اقدامات حکومت اسرائیل و حمایت بی‌دریغی که از ایالات متحده و متحدانش دریافت می‌کند، چنان که ما در این متن چنین تمرکزی داریم، نه برای بزرگداشت خشونت است نه برای مبهم‌گویی پیرامون ارزش جان‌های بی‌گناه. مرگ غیرنظامیان، فارغ از ملیت‌شان، غم‌انگیز و ناپذیرفتنی است. اما رفتار کردن به گونه‌ای که گویا تاریخ خشونت با حملات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده، به مثابه بروز دادن بی‌تفاوتی غیرمسئولانه‌ای نسبت به تاریخ و نیز نسبت به جان‌ها است. برای توقف یافتن خشونت، باید شرایطی که خشونت را تولید می‌کند متوقف گردد.

محاصره غزه ۱۶ سال ادامه یافته است؛ اشغال کرانه باختری و غزه ۵۶ سال ادامه یافته است؛ سلب مالکیت فلسطینیان از زمین‌ها و خانه‌هایشان در سراسر خطه تاریخی فلسطین سه ربع قرن ادامه یافته که شروعش از تأسیس اسرائیل در ۱۹۴۸ به مثابه حکومتی نژادپرست بوده است. بی‌دلیل نیست که ناظران، اعم از گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی و اسرائیلی، امروزه سلطه اسرائیل بر سرزمینی که از رود اردن تا دریای مدیترانه امتداد دارد را به مثابه یک نظام آپارتاید توصیف می‌کنند.

سلب مالکیت فلسطینیان از زمین‌ها و خانه‌هایشان در سراسر خطه تاریخی فلسطین سه ربع قرن ادامه یافته که شروعش از تأسیس اسرائیل در ۱۹۴۸ به مثابه حکومتی نژادپرست بوده است

مهم‌تر از همه این موارد ما همچنین آگاهیم که کشورهایی که در آن زندگی و کار می‌کنیم و مالیات می‌پردازیم مشغول تأمین بودجه و پشتیبانی از یک طرف، و فقط یک طرف، در این منازعه عمیقاً نامتقارن هستند. آن طرف هم مظلوم نیست بلکه ظالم است.

هم‌اینک مردم غزه هم‌پیمانان‌شان در سراسر دنیا را فراخوانده‌اند که بر دولت‌هایشان اعمال فشار کنند تا آن دولت‌ها آتش‌بسی فوری را طلب نمایند. اما چنین اقدامی شایسته و بایسته است که آغاز اقدام جمعی برای آزادسازی باشد و نه پایان آن. اگر قرار است عدالت و صلح به دست آید محاصره غزه باید پایان یابد، انسداد باید پایان یابد و اشغال باید پایان یابد. فراتر از همه، حقوق «همه» انسان‌هایی که اکنون میان رود اردن و مدیترانه زندگی می‌کنند و نیز حقوق پناهندگان فلسطینی‌ای که در تبعید زندگی می‌کنند باید محترم شمرده شود.

ما همکاران فیلسوف‌مان را دعوت می‌کنیم که در همبستگی با فلسطین و در تلاش علیه آپارتاید و اشغال به ما بپیوندند. مشخصاً در پشتیبانی از بایکوت دانشگاهی و فرهنگی مؤسسات اسرائیلی، که متمایز از افراد است و توسط «پویش فلسطینی برای بایکوت دانشگاهی و فرهنگی اسرائیل» (PACBI) معین شده به ما بپیوندید. ما همه افراد را دعوت می‌کنیم که به صورت علنی و بدون ترس سخن بگویند و تلاش کنند تا آرمان آزادسازی فلسطین و عدالت برای همه را پیش ببرند.»

این بیانیه تاکنون به امضای ۴۰۶ استاد دانشگاه در سراسر جهان رسیده است.

این بیانیه به زبان انگلیسی و اسامی امضاکنندگان آن را اینجا مشاهده کنید.

شاخص‌ترین چهره فلسفی معاصر آلمان با موجه دانستن واکنش اسرائیل به عملیات تروریستی حماس، می‌گوید که در این واکنش باید چند اصل رعایت شود. هابرماس ضمن نگرانی نسبت به سرنوشت فلسطینیان یهودی‌ستیزی در آلمان را محکوم کرده است.

یورگن هابرماس، شاخص‌ترین چهره فلسفی معاصر آلمان روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر، در بیانیه‌ای با اشاره به بحث‌های گسترده و داغی که در باره درگیری‌های کنونی در غزه در آلمان درگرفته تأکید کرد که نقطه‌ نظرات متضاد در این بحث‌ها نباید برخی اصول را به چالش بکشند و مورد مناقشه قرار دهند، اصولی که از نظر هابرماس و سه امضاکننده دیگر بیانیه، "مبنای همبستگی به درستی فهم‌شده با اسرائیل و یهودیان در آلمان هستند".

پاسخ فلاسفه مسلمان به فلاسفه غربی حامی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه
یورگن هابرماس

در این بیانیه که هابرماس همراه با دو کارشناس سرشناس در رشته علوم سیاسی و یک حقوقدان صاحب‌نام منتشر کرده اند، عملیات ارتش اسرائیل علیه حماس به لحاظ اصولی موجه دانسته شده، ولی راهبر این عملیات باید باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد.

در این بیانیه آمده است: با وجود تمام نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت فلسطینیان در درگیری‌های جاری، نسبت دادن نسل‌کشی به عملیات اسرائیل معیارهای قضاوت را به نابودی می‌کشد.

نویسندگان بیانیه تأکید کردند: عملیات اسرائیل ابدا توجیه‌گر حملات و فضای ضدیهودی، به‌خصوص در آلمان، نیست. تصویر دموکراتیک جمهوری فدرال از خود که مبتنی بر ملزومات مربوط به احترام به کرامت انسانی است، با فرهنگی سیاسی مرتبط است که با توجه به جنایات گسترده دوران حکومت نازی، دفاع و پاسداری از هستی یهودیان و حق موجودیت اسرائیل از عناصر اصلی آن است.

به گزارش ایرنا، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد گفت: تا ۲۳ ماه اکتبر، بیش از ۱۵ هزار فلسطینی در نوار غزه شهید شده اند که از آن جمله می‌توان به ۶ هزار و ۱۵۰ کودک و ۴ هزار زن اشاره کرد.

وی افزود: این اعداد بسیار کم‌تر از ارزیابی‌های واقعی است، به طوری که این آمار و ارقام شامل اجسادی نمی‌شود که هم‌چنان زیر آوار قرار دارد.

منصور همچنین اعلام کرد که در نتیجه حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از ۳۳ هزار فلسطینی از جمله بیش از ۹ هزار کودک زخمی شدند که صدها تن از آنها دچار معلولیت دائمی شدند.

وی تاکید کرد: جنگ اسرائیل، ۸۰ درصد ساکنان غزه را آواره کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha