عضو اتاق خراسان رضوی راه‌اندازی دوباره پرواز بین مشهد-بیشکک را ضروری دانست

مشهد-ایرنا- عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: راه اندازی دوباره پرواز مستقیم بین مشهد - بیشکک (پایتخت قرقیزستان) با توجه به توسعه مراودات اقتصادی بین این استان و کشور مزبور ضروری است.

محمدحسین روشنک روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سالهای نه چندان دور، سه پرواز مستقیم از ایران به بیشکک در طول هفته وجود داشت که ۲ پرواز مربوط به تهران و یک پرواز مربوط به مشهد بود و این پروازها در اجاره شرکت "آسمان" بود اما خلبان و خدمه آن قرقیزستانی بودند.

وی ادامه داد: بعد از آن به دلیل مشکلی که بین شرکت آسمان و کشور قرقیزستان به وجود آمد، خطوط پروازی نیز تعطیل شد و سپس شیوع کرونا مشکل ساز شد و دیگر این خط پروازی برقرار نگشت.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: این در حالی است که دولت سیزدهم احیا و توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه را سرلوحه کار خود قرار داده و توفیقاتی نیز در این زمینه داشته است لذا با توسعه این روابط به ویژه هم پیمان بودن ایران با کشور قرقیزستان در چندین معاهده و پیمان بین المللی، رفت و آمدها بین بازرگانان ایرانی و قرقیزستانی افزایش یافته و به همین منظور اهمیت راه اندازی دوباره پرواز مستقیم بین مشهد و تهران با بیشکک دوچندان شده است.

روشنک از مقامات وزارت راه و شهرسازی خواست شرکتهای هواپیمایی را برای راه اندازی مجدد خطوط پروازی مستقیم بین تهران - بیشکک و مشهد - بیشکک تشویق کنند و به نحوی پررونق شدن این خط هوایی را تضمین دهند.

وی اضافه کرد: هم اکنون تعدادی از فعالان اقتصادی ایرانی در قرقیزستان فعالیت دارند که اکثر آنان مشهدی هستند و در استان "اوش" که یکی از مناطق اصلی قرقیزستان است، جمع زیادی از مشهدی‌ها فعالیت می‌کنند و سوابق گذشته نشان می‌دهد که ظرفیت برقراری سه پرواز در هفته در این مسیر وجود دارد هر چند ممکن است که در ابتدا تعداد مسافران این پرواز کم باشد اما در ادامه به طور قطع افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، ۷۵ درصد تجارت ایران و قرقیزستان از مسیر استان خراسان رضوی انجام می‌شود و بر همین اساس بازرگانان ایرانی در طول سالهای گذشته روابط سنتی و حسنه‌ای با این کشور داشته اند. همچنین موقعیت راهبردی قرقیزستان در ارتباط با کشورهای آسیای میانه برای ترانزیت کالاها در این ارتباط موثر است.

قرقیزستان با جمعیتی در حدود ۶ میلیون نفر از جمله کشورهای آسیانه میانه است که در همسایگی کشورهای چین، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

استاندار اوش قرقیزستان از پارک علم و فناوری خراسان رضوی دیدن کرد

مشهد نقطه توسعه فعالیتهای اقتصادی ایران با قرقیزستان است

چشم‌انداز روشن روابط قرقیزستان و خراسان رضوی/ صدور بیش از ۱۳ میلیون دلار کالا به بیشکک در پنج ماهه امسال

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha