۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85306939
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایجاد اشتغال اولویت برنامه های توسعه ای در کردستان است

سنندج- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: اولویت برنامه های توسعه ای در استان ایجاد اشتغال به ویژه در قشر تحصیل کرده با محوریت شهرستان های مرزی است.

به گزارش ایرنا، علی نوری روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی و برنامه‌ریزی آمایش سرزمینی کردستان که با حضور رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور در سنندج تشکیل شد، اظهار کرد: یکی از مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به استان حضور و سرمایه گذاری ۱۰ هلدینگ مطرح کشور در ۱۰ شهرستان استان بود.

وی اضافه کرد: در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان تفاهم نامه هایی با تعدادی از هلدینگ های مطرح کشور از جمله شرکت های زیرمجموعه وزارت کار و بنیاد مستعضفان امضا شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یکی از چالش های استان را کمبود سرانه زمین صنعتی خواند و بیان کرد: در صورت تامین زمین و سرمایه گذاری در بخش صنایع فرآوری محصولات کشاورزی می توانیم شاهد رونق تولید، اشتغال و صادرات باشیم.

نوری یادآور شد: کردستان در تولید محصول توت فرنگی رتبه نخست کشور را دارد که براساس چشم انداز پنج ساله در صورت فراهم کردن زمینه صادرات چند هزار میلیارد تومان از این طریق عاید استان و به تبع کشور خواهد شد.

وی مهمترین مطالبه استان را ایجاد زیرساخت خواند و اظهار کرد: در استانی که دومین مرز ترانزیتی کشور و نزدیک ترین مسافت از بندر امام تا بندرلاذقیه را دارد یک کیلومتر آزاد راه وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق داریم و در زمینه کشاورزی هم دارای ظرفیت های فراوانی هستیم ولی متاسفانه پایانه صادراتی محصولات کشاورزی هم هنوز در این استان راه اندازی نشده است.

نوری مهمترین چالش استان بعد از زیرساخت را مسائل پولی و بانکی خواند و گفت: بانک های استان از نظر منابع شرایط ضعیفی دارند به گونه ای که از این لحاظ در رتبه ۲۸ کشور قرار گرفته اند.

وی یادآور شد: در سطح کشور نگاه حاکمیت به کردستان تغییر کرده و کسب رتبه نخست استان در تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور گواهی براین مدعاست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: نگاه ویژه به تجارت خارجی، بازگشت سهم حقوق دولتی معادن، اختصاص منابع مالی برای توسعه زیرساخت ها و اجرای طرح تسهیل سرمایه گذاری از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان هم در این جلسه به چالش های حوزه زیست محیطی استان از جمله فرونشست زمین در شرق استان، وجود گردوخاک عربی، عدم مدیریت پسماند و ورود فاضلاب ۱۹۰ روستای بالادست سدهای تامین کننده آب شرب در استان، اشاره کرد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: با وجود برخورداری کردستان از منابع آبی فراوان هنوز هم میزان اراضی آبی آن بسیار کمتر از میانگین کشوری است و ۱۲ درصد از یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبی است.

باختر بیان کرد: ۲۲۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ظرفیت آبی شدن را دارد که تحقق این مهم افزون بر افزایش تولید منجر به افزایش چند برابری اشتغال هم خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha