۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۵
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85306983
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گزینه‌های محدود رژیم صهیونیستی در پرونده تبادل اسرا

تهران-ایرنا- یک رسانه عرب‌زبان در یادداشتی پس از تبادل پنجمین گروه از اسرا میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین به رهبری جنبش حماس، ضمن تمجید از عملکرد موفق مقاومت، گزینه‌های رژیم اشغالگر در این پرونده را محدود و دشوار ارزیابی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه الاخبار در یادداشتی در این باره نوشت: با اتمام مرحله پنجم تبادل اسرا، موفقیت گردان‌های عزالدین القسام در استفاده از اهرم اسرا و قرار دادن آن در میان پرونده‌های سنگین بر دوش بنیامین نتانیاهو و کابینه جنگی‌اش کاملا مشخص شد؛ چراکه وی از همان روز نخست آغاز عملیات طوفان الاقصی تلاش کرد پرونده تبادل اسرا را در راستای ادامه جنگ در غزه به حاشیه بکشاند اما به دلایل مختلف ازجمله فشارهای شدید خانواده‌های اسرا موفق نشد.

برپایه این گزارش، در حالی که نتانیاهو اهداف اصلی را برای تجاوز به غزه ازجمله «ریشه کن کردن حماس»، کنترل نوار غزه و آزاد کردن اسرای صهیونیست تعیین کرده بود، اما گردان‌های القسام توانست برنامه‌های وی را از طریق عملکرد نظامی خود و عملکرد رسانه‌ای و نشان دادن برخورد مناسب با اسرای صهیونیست از این طریق خنثی کند و این مساله منجر به یک جنگ روانی شد که ساکنان سرزمین‌های اشغالی را تحت تاثیر قرار داد.

الاخبار درباره سفر روسای موساد و سیا به قطر نیز نوشت: سفر داوید بارنیا رئیس موساد به قطر برای ملاقات با ویلیام برنز رئیس سازمان سیا، مقامات قطر و عباس کامل مدیر اطلاعات مصر و رایزنی با آنها پیرامون گسترش توافق آتش‌بس و به پایان رساندن روند تبادل اسرا صورت گرفت.

در این زمینه شرکت پخش رژیم اسرائیل اعلام کرد که هدف سفر بارنیا ارائه پیشنهاداتی مبنی بر آزاد کردن تمامی اسرای صهیونیست بود؛ چراکه توافق فعلی محدود به آزادی زنان و کودکان از هر دو طرف است.

طبق نوشته الاخبار، اسرائیل متوجه شده است که در پرونده اسرا هیچ گزینه ساده و آسانی پیش رویش وجود ندارد به ویژه اینکه یک تمایل بین‌المللی برای ادامه آتش بس و تلاش برای تبدیل آن به یک آتش بس فراگیر و پایدار وجود دارد اما چنین هدفی تنها پس از بسته شدن پرونده یک معامله جامع محقق خواهد شد که طی آن در ازای آزادی تمامی اسرای نظامی و غیرنظامی صهیونیست، بیش از ۵ هزار اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند.

به گزارش ایرنا، جنگ ترکیبی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه رژیم صهیونیستی با نام عملیات طوفان الاقصی از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) آغاز و جمعه گذشته (سوم آذر) با توافق آتش بس موقت، متوقف شد.

روز دوشنبه به دنبال پایان آتش ‌بس موقت چهار روزه میان رژیم صهیونیستی و حماس، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شد؛ توافقی که زمان آن امروز به پایان می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha