آیت‌الله شب‌زنده‌دار: یکی از کسانی که خشیت الهی در دل او قرار داشت آیت‌الله سیدرضا صدر بود

تهران- ایرنا- تهران- ایرنا- عضو فقهای شورای نگهبان گفت: قرآن و انظار کامل قرآن و رسول گرامی برای انسان‌های زنده است که خشیت خدای متعال در دل او قرار گرفته و یکی از کسانی که خشیت الهی در دل او قرار داشت آیت‌الله صدر بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، عصر چهارشنبه ۸ آذر در آستانه سی‌امین سالگرد ارتحال آیت‌الله سیدرضا صدر (رضوان‌الله تعالی علیه) آیینی به پاس بیش از نیم قرن تلاش مستمر و پرثمر علمی، در حوزه معارف قرآن و عترت، در مسجد امام حسین(ع) تهران برگزار شد.

آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار عضو فقهای شورای نگهبان در این مراسم، اظهار داشت: این عالمان اگر کاری می‌کنند برای خداست و نه نشان دادن خود و اعمال پست دنیوی. این تربیت‌ها، تربیت‌هایی است که می‌تواند حوزه‌ها را پررونق کند و این‌ها باید در کنار دل وجود داشته باشد تا آثار مترتب محقق شود.

وی افزود: اجداد این بزرگواران، طایفه بزرگ، شریف و نوابغ آیت‌الله سیدحیدر صدر و سید اسماعیل صدر بودند که وقتی تاریخ زندگی این بزرگان را مطالعه می‌کنید متوجه می‌شوید که خداوند چه بزرگانی دارد.

زبان ما از توصیف بُعد الهی آیت‌الله صدر قاصر است

آیت‌الله محمود محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری  گفت: بیت معظم صدر مصداق بارزی از آیه کریمه قرآنی است. اجداد این بزرگوار همه از علما و شخصیت‌های برجسته روحانی بودند و شایسته است که چنین فرزندی از این خاندان برخاسته که روحانی با تقوا به معنای کلمه است. 

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: حساب و کتاب چنین کسانی و اجر این خدمات و مزد کارهای این بزرگواران را خدا می‌تواند بدهد و زبان ما قاصر تر از آن است که بتواند بُعد الهی این بزرگواران را توصیف کند.

آیت‌الله عراقی اظهار داشت: آیت‌الله به عنوان معلم اخلاق در حوزه شناخته شده بودند و شب‌های پنجشنبه درس اخلاق را برگزار می‌کردند. مدت‌ها ایشان با بیانی ساده و قابل درک برای همه در باب رذائل اخلاقی سخن می‌گفتند.

وی همچنین گفت: ایشان می‌فرماید درس ما با امام متنی نداشت و درس عرفانی را سینه به سینه به ما می‌آموختند اما این رتبه علمی مانع نمی‌شد که خود را تا پایین‌ترین سطح مخاطب پایین نیاورد.

آیت‌الله محمود محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم گرامیداشت آیت الله سیدرضا صدر، تهران، آذر 1402

۲۵ جلد کتاب آیت‌الله صدر هنوز منتشر نشده است

وی افزود: برخی کتاب‌ها را این عالم بزرگوار که به زبان خارجی مسلط بودند کسر شأن اش نمی‌شد که یک کتاب را از زبان‌های دیگر به فارسی ترجمه کند. کتابی از یک خانم مصری به نام بنت‌الشادی منتشر شد که آیت‌الله این اثر را ترجمه کردند. آثار آیت الله مفید است و ۲۵ جلد از آثار ایشان هم هنوز منتشر نشده است. امید است که همگی منتشر شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قلم ایشان مصداق بارز جهاد تبیین الهی است و به مسائل روز هم عنایت داشتند و می‌پرداختند و بر خلاف صحبت‌های نپخته عده‌ای، ایشان عالمی آگاه به مسائل روز بودند. 

آیت‌الله عراقی ادامه داد: این مجلس به عنوان بزرگداشت بیت رفیع صدر است؛ این خاندان عظیم الشان سادات شرف‌الدین و نورالدین است که از خطه لبنان جبل عامل برخاسته‌اند و نورانیت درخشان این‌ها از لبنان به اصفهان، مشهد، قم و تهران تجلی پیدا کرده و شایسته گرامیداشت هستند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:  فرزندان دانشمندان آن بزرگوار سیدکاظم و سیدمحمد صدر و دامادهای عظیم‌الشأن این خادمان آیت ‌الله شبیری، آیت‌الله خسروشاهی هستند. برخی سوال می‌کنند با توجه به این که آیت الله صدر از شاگردان برجسته امام بود رابطه‌ ایشان با امام و انقلاب چگونه بود؟ انکار نمی‌کنم ایشان عالمی آزاده و صاحب‌نظر بود و نظرات خود را مقابل استاد بیان می‌کرد و عنایت ویژه ای به استاد خود یعنی امام داشتند. 

در این رویداد، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران و جمعی از علما و اهل بیت آیت‌الله صدر حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha