سازمان توسعه و همکاری اقتصادی پیش‌بینی رشد جهانی را کاهش داد

تهران-ایرنا- سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) امروز (چهارشنبه) همزمان با کاهش پیش‌بینی رشد جهانی، اعلام کرد که اقتصاد جهانی به احتمال زیاد در سال آینده میلادی، «فرود نرمی» خواهد داشت و همچنین نسبت به تاثیر درگیری در خاورمیانه بر اقتصاد جهانی هشدار داد.

به گزارش ایرنا از روزنامه اکونومیک تایمز، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) هشدار داد که درگیری خاورمیانه ممکن است مشکلاتی را برای اقتصاد جهانی به وجود آورد.

این سازمان در آخرین چشم‌انداز اقتصادی خود، پیش‌بینی رشد جهانی در سال جاری را به ۲.۹ درصد کاهش داد که در مقایسه با رقم رشد ۳.۰ درصدی که در سپتامبر (شهریور/مهر) پیش‌بینی کرده بود، ۰.۱ درصد کاهش دارد.

از سوی دیگر، گروه کشورهای توسعه‌یافته صنعتی اعلام کرد که پیش‌بینی رشد جهانی در سال آینده را به ۲.۷ درصد کاهش می‌دهد که نسبت به پیش‌بینی قبلی‌اش تغییری نکرده است؛ سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اعلام کرد که این پایین‌ترین نرخ سالانه از زمان بحران مالی جهانی، به غیر از سال اول همه‌گیری کووید-۱۹ است.

«اکونومیک تایمز» عنوان می‌کند که بازگشت به رشد ۳.۰ درصدی در سال ۲۰۲۵، وابسته به کاهش بیشتر نرخ تورم و حفظ سرعت رشد سریع اقتصادهای آسیایی است.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که به ۳۸ کشور عضو خود درباره سیاست‌های اقتصادی مشاوره می‌دهد، اعلام کرد که اگر [وسعت] درگیری در منطقه خاورمیانه تشدید و گسترش یابد، خطرات بسیار قوی‌تری وجود دارد که می‌تواند منجر به کاهش رشد و افزایش نرخ تورم شود.

در همین حال کلر لومباردلی (Clare Lombardelli) اقتصاددان ارشد سازمان توسعه و همکاری اقتصادی گفت: آنها یک فرود نرم را برای اقتصادهای پیشرفته پیش‌بینی می‌کنند، اما این موضوع تضمین شده نیست.

بر اساس این گزارش، این بیانیه به تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی به عنوان «منشاء اصلی عدم قطعیت در کوتاه مدت» برای اقتصاد جهانی اشاره دارد.

در این گزارش همچنین عنوان می‌شود که «کندی رشد جهانی» ناشی از نرخ‌های بهره بالاتری است که بانک‌های مرکزی برای کاهش تورم اعمال کرده‌اند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که مقر آن در پاریس است، متشکل از ۳۸ عضو و نماینده اکثریت اقتصادهای پیشرفته جهان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha