۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۹
کد خبر: 85307103
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عامل برداشت غیرمجاز ماسه سواحل جویبار دستگیر شد
عکس آرشیوی است.

ساری – ایرنا - فرمانده انتظامی شهرستان جویبار از دستگیری عامل برداشت غیرمجاز ماسه دریایی و کشف ۱۵۰ تن ماسه دپو شده توسط فرد متخلف در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی پلیس مازندران، سرهنگ "عبدالله اکبری" روز چهارشنبه اظهار کرد: در پی دریافت گزارشی مبنی بر برداشت غیرمجاز شن و ماسه از سواحل دریا در منطقه میان‌ملک کوهی‌خیل شهرستان جویبار، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت و فرد متخلف دستگیر شد.

وی افزود: ماموران پس از بررسی‌های لازم در محل وقوع تخلف، متهم را در هنگام حمل ماسه با یک دستگاه تراکتور شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ اکبری از کشف ۱۵۰ تن ماسه در محل دپو توسط متهم خبر داد و گفت: فرد متخلف پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و پرونده تخلف در حال بررسی است.

به گزارش ایرنا، برداشت ماسه از زمین‌های ساحلی مازندران دست‌کم بیش از ۲ دهه است که در مناطق مختلف نوار ساحلی این استان و بویژه غرب مازندران انجام می‌شود؛ به طوری که به اصطلاح‌های زمین‌خواری، کوه‌خواری، جنگل‌خواری و سایر خواری‌های طبیعت در مازندران واژه ماسه‌خواری نیز طی سال‌های اخیر افزوده شده است.

به اعتقاد کارشناسان برداشت غیرمجاز ماسه از سواحل دریای مازندرا در صورت تداوم و برخورد نکردن با متجاوزان، تبعات پیامدهای جبران‌ناپذیری برای زیست‌بوم دریای خزر به دنبال خواهد داشت. پدیده ماسه‌خواری علاوه بر این‌که به مرور زمان چهره سواحل زیبای خزر را زشت می‌کند، تبعات زیست‌محیطی عمیقی هم برای دریا و جانداران موجود در آن از جمله ماهیان استتخوانی در پی خواهد داشت.

کارشناسان بر این باورند که به هم خوردن رژیم رسوبی باعث تشدید فرسایش و رسوب‌گذاری در قسمت‌هایی همچون دهانه موج یا زیستگاه‌های خاص خواهد شد. به همین علت باید از جابه‌جایی رسوب‌ها و برداشت آن‌ها جلوگیری شود. زیرا ماسه‌ها در تعادلی به طور پیوسته در حال جابه‌جایی هستند و برداشت ماسه‌های سواحل در درازمدت این تعادل را به هم می‌زند و فرسایش را تشدید می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha