کاهشی شدن قیمت مرکبات سر باغ‌های مازندران نگران کننده است

ساری- ایرنا- سرپرست جهاد کشاورزی مازندران نسبت به کاهشی شدن قیمت پرتقال سر باغ‌های استان ابراز نگرانی کرد و گفت: کمبود نقدینگی بین سورتینگ داران و نوسانات عرضه و تقاضا، بازار مرکبات را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بابک مومنی چهارشنبه شب در نشست نمایندگان باغداران، تشکل‌ها ، سورتینگ داران و صادرکنندگان که با حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان مردم ساری در مجلس برگزار شد به تولید حدود سه میلیون تن مرکبات برابر با ۵۰ درصد تولید کشور در این خطه اشاره کرد و افزود: اکنون چالش‌ها و مسایل متعددی در تولید تا عرضه مرکبات مازندران وجود دارد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان مازنداران با ذکر این نکته که حجم قابل توجهی از محصول مرکبات در بازه زمانی کوتاه مدت وارد نظام عرضه می‌شود، گفت: شرایط بازار عرضه نارنگی سر باغ امسال مناسب بوده است به طوری که این میوه پاییزی با قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار ریال رسید.

وی اضافه کرد: پرتقال در شروع برداشت تا ۱۱۰ هزار ریال سر باغ خرید و فروش شد اما به دلایل مختلف اکنون به حدود ۷۰ تا ۹۰ هزار ریال کاهش یافته است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این که سورتینگ داران مازندران باید حمایت شوند تا رقابت بین آنان بیشتر به نفع باغداران شود، گفت: سرمایه در گردش سورتینگ داران، صادرکنندگان و سردخانه داران باید با هدف خرید منطقی محصول از باغداران تامین شود.

مومنی به افزایش صادرات نارنگی مازندران به حدود ۱۹ هزار تن اشاره کرد و گفت: صادرات پرتقال امسال نیز به حدود ۴۰ هزار تن رسیده است.

وی در ادامه باغداری سنتی مرکبات، ارقام قدیمی و عرضه فله ای را از عنوان مشکلات جدی بازار مرکبات استان ذکر کرد و گفت: اگرچه از دهه گذشته با همت کارشناسان با اصلاح باغ و ارقام مرکبات، شرایط به مراتب بهتر شده است اما همچنان شکاف تولید ۱۳۰ تن در هکتار در بین باغداران پیشرو با متوسط ۲۷ تن استان، بسیار بالا است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با تلاش‌های علمی همکاران و بکارگیری روش‌های نوین باغداری توسط باغداران استان، مرکبات مازندران راه خود را به بازارهای صادراتی پیدا کرد و با کاشت ارقام تجاری و اقتصادی و اصلاح باغات، شاهد تولید محصول باکیفیت مرکبات هستیم.

کاهشی شدن قیمت مرکبات سر باغ‌های مازندران نگران کننده است

مومنی همچنین با انتقاد از تغییر فعالیت بزرگترین نهالستان عاری از ویروس مرکبات استان، اظهار داشت: در تأمین نهال باکیفیت مرکبات استان با مشکل مواجه هستیم.

وی ظرفیت تولید مرکبات استان را هفت تا هشت میلیون تن اعلام کرد و گفت: اگر شکاف تولید از بین برود می‌توانیم تمام مرکبات کشور را تامین کنیم.

مومنی مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای را از دیگر نگرانی‌ها در حوزه باغداری مرکبات مازندران عنوان کرد و گفت: نظام تولید با نظام عرضه مرکبات در حالی زیاد است که اگر ظرفیت هفت میلیون تن تولید مرکبات با حل شکاف تولید محقق شود، مشکلات عرضه و تقاضا و به تبع قیمت و بازار در استان بدتر خواهد شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: امروز با حمایت دولت سیزدهم صادرات مرکبات مازندران به کشورهای همسایه حاشیه دریای خزر شرایط جدیدی را بوجود آورده است اما به نظام سورتینگ و بسته بندی باید بیش از پیش توجه شود.

وی با بیان این که با حمایت وزارت جهادکشاورزی وضعیت کیوی امسال مازندران به مراتب در قیمت سر باغ و صادرات بهتر از سال گذشته بوده است، ادامه داد: سال گذشته ۳۹ هزار تن صادر شد اما امسال با رشد ۳۰ درصد به حدود ۵۴ هزار تن رسیده است.

مومنی تصریح کرد: امسال بازار کیوی مازندران خوب بوده و این میوه سر باغ ۲۳۰ تا ۳۰۰ هزار ریال در هر کیلو گرم عرضه شد.

به گزارش ایرنا مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود ۱۱درصد ارزش افزوده و هفت درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

دولت سیزدهم در مازندران یکی از اولویت‌های خود را توسعه این بخش اعلام کرده و اینک با پیگیری مسوولان ملی و استانی تلاش بر این است تا این ظرفیت دیار علویان بیش از پیش شکوفا شود.

در این بین برنجکاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

همچنین طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha