تحریم‌ها نباید موجب کندی در تجارت ایران-پاکستان شود

اسلام‌آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا براساس قوانین بین المللی فاقد اعتبار است و با وجود این کارشکنی، بسیاری از کشورها در حال تجارت با ایران هستند لذا تحریم‌های یکجانبه نباید مانع همکاری‌های دوجانبه با اسلام‌آباد شود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، رضا امیری مقدم با حضور در دانشکده فرماندهی و ستاد در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان در حضور دانشجویان نیروهای مسلح پاکستان پیرامون روابط دوجانبه ایران و پاکستان و تحولات منطقه‌ای و بین المللی سخنرانی کرد.

در این مراسم سرلشکر "نسیم انور" رئیس دانشکده نظامی کویته، سرهنگ "مصطفی قنبرپور" وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و "هادی گلریز" وابسته رسانه‌ای سفارت ایران شرکت کردند.

سفیر ایران در پاکستان گفت که برای توسعه روابط دو کشور چند عنصر اساسی ضروری است که عبارتند از، دیدارهای مستمر مقام‌های بلندپایه ایران و پاکستان، بهبود ارتباطات حمل و نقلی، اجرای سازوکار بانکی و تامین کالاهای مورد نیاز متقابل از طریق روان سازی تجارت و صادرات-واردات.

وی اظهار داشت: مقامات دو کشور همسایه عزم راسخی برای غلبه بر چالش های مشترک و تحقق فرصت های متقابل دارند و ما امیدواریم با برنامه ریزی مشترک بتوانیم این چالش ها را به فرصت تبدیل کنیم.

امیری مقدم افزود: طی سال های گذشته تحریم های اقتصادی یکجانبه و غیرقانونی آمریکا یکی از مشکلات تجارت پاکستان با ایران بوده است. این تحریم ها بر اساس قوانین بین المللی هیچ اعتبار قانونی نداشته و فقط توسط آمریکا اعمال می شود.

وی گفت: البته با وجود این تحریم ها کشورهایی مانند چین، هند، روسیه، ترکیه، امارات و عراق با جمهوری اسلامی ایران همکاری می کنند و امید به افزایش همکاری ها با سایر کشورها وجود دارد. بنابراین تحریم ها نمی تواند دلیلی بر عدم تجارت دوجانبه با ایران باشد.

سفیر ایران در پاکستان یکی از عمده چالش‌های پیش روی توسط روابط فی مابین را فقدان شناخت دو کشور از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های متقابل تجاری دانست و گفت: در کنار آن باید به مشکلات بانکی، فقدان زیرساخت‌های حمل و نقل، مسائل تعرفه و همچنین پدیده تغییرات آب و هوا بپردازیم.

وی درباره تحولات منطقه‌ای نیز گفت: ناامنی در مناطق مرزی و فعالیت گروه های تروریستی، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان در مرزهای مشترک نیز یک چالش است، به خصوص که تحولات افغانستان بر وضعیت مرزی دو کشور نیز تأثیر گذاشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha