۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۴۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85307155
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروژه انتقال آب از سد قوچم مشکلات آب قروه و دهگلان را برطرف می‌کند

سنندج-ایرنا-در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان مطرح شد مشکلات آب شهرستان‌های قروه و دهگلان در حوزه شرب، کشاورزی و صنعت با اجرای کلان پروژه سدقوچم برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پنجاه و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کردستان عصر امروز چهارشنبه در سالن جلسات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در سنندج برگزار شد.

در این جلسه مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی شهرستان قروه از جمله نامناسب بودن ورودی و حادثه‌خیز بودن مسیرهای منتهی به شهرک‌ها، نبود زیرساخت‌های ارتباطی، عدم تامین آب شرب و تولید در شهرک‌های صنعتی از جمله شهرک سنگ قروه و عدم وجود سایت دفع پسماند صنعتی و جمع آوری زباله در شهرک های صنعتی بررسی شد.

استاندار کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه اولویت را برای شهرستان‌هایی گذاشتیم که تسهیلات تکلیفی را سریع‌تر جذب کنند، اظهار کرد: محل اجرای طرح در همه جا به عنوان وثیقه مورد پذیرش بانک هاست و در بانک های استان هم این مورد باید مورد قبول قراربگیرد.

اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه در همه شهرستان‌های استان مشکل زمین، تامین آب و تسهیلات بانکی وجود دارد،بر لزوم اولویت بندی و پیگیری این اولویتها تاکید کرد و گفت: ظرفیت خوبی برای استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان قروه ایجاد شده است.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد:انتقال آب از سد قوچم با جدیت در حال اجرا است که با افتتاح آن دغدغه آب شرب، کشاورزی و صنعت در شهرستان های قروه و دهگلان برطرف می شود.

زارعی کوشا همچنین از مدیریت شرکت شه‌ک های صنعتی استان خواست بررسی‌های لازم برای حفاری چاه پشتیبان در شهرک صنعتی قروه سه انجام دهد.

وی یادآور شد: معاونت اقتصادی استانداری هم به طور میدانی در خصوص موارد خاص شهرکهای صنعتی را پیگیری و تصمیات لازم را در این خصوص اتخاذ کند.

افزایش ۱۰ هکتاری شهرک صنعتی دلبران

علی اکبر عبدالملکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کردستان هم با اشاره به بازدیدهای خود از چندین واحد تولیدی شهرستان قروه اظهار کرد: اراضی مورد نیاز شهرکهای صنعتی پس از اخذ استعلام از دستگاههای خدمات رسان پیشنهاد می شود و اگر مشکلی در این خصوص وجود داردناشی از کم توجهی به این مسائل بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه کمبود زمین صنعتی در کل استان وجود دارد، اظهار کرد: در شهرستان قروه، شهرک صنعتی آونگان به مساحت ۱۴۰ هکتار وجود دارد که ۷۰ درصد آن تکمیل و واگذار شده است.

حمیدرضا امانی مساحت شهرک صنعتی دلبران قروه را هم ۳۰ هکتار عنوان کرد و افغزود: ۱۰ هکتار زمین به این شهرک صنعتی اضافه شد که در مرحله تغییر کاربری است.

وی لازمه بهره برداری از هر شهرک صنعتی را ایجاد زیرساخت های برق و آب خواند و گفت: زمین احداث شهرک صنعتی انرژی خورشیدی قروه فراهم شده است و با تسریع در ایجاد زیرساخت های آن راه اندازی این شهرک تسریع می یابد.

پروژه انتقال آب از سد قوچم مشکلات آب قروه و دهگلان را برطرف می‌کند

برای تامین آب واحدهای صنعتی باید از پساب استفاده شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه تامین آب در شهرک قروه سه و شهرک صنعتی سنگ این شهرستان با مشکل مواجه است، ادامه داد: آب شهرک صنعتی قروه سه از سد قوچم قرار است تامین شود ولی در کل از این به بعد الزام قانونی است که برای تامین آب واحدهای صنعتی از پساب فاضلاب استفاده شود.

مسئول آتش نشانی شهرستان قروه هم از وقوع چهار مورد حریق در شهرک صنعتی آونگان در سال جاری خبر داد و گفت: به دلیل مسافت بین شهر قروه با این شهرک صنعتی اعزام و اطفای حریق هزینه بر است.

نماینده اتاق بازرگانی در شهرستان قروه در این جلسه اظهار کرد: ۴۰ واحد فعال، ۱۰ واحد نیمه فعال، چهار واحد غیرفعال و ۱۰ واحد در حال احداث در این شهرستان وجود دارد.

زرتشت عبدالملکی با اشاره به اینکه شروع هر کار تولیدی مستلزم تامین زمین است، اضافه کرد: با داشتن سه شهرک و ناحیه صنعتی فعال در این شهرستان همچنان مشکل زمین و مسایل زیرساختی مشهود است.

وی ادامه داد: شهرک صنعتی سنگ قروه آنتن دهی تلفن همراه وجود ندارد و این وضعیت مشکلاتی را برای فعالان و تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

نماینده اتاق بازرگانی در شهرستان قروه بیان کرد: بارها مصوب شده که وثایق ملکی طرح را بانک ها پذیرش کنند ولی این اقدام انجام نمی شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه بیان کرد: تاکنون ۲۱۰ هکتار اراضی را در اختیار شهرک های صنعتی شهرستان قروه قرار داده شده است و برای شهرک صنعتی انرژی خورشیدی هم ۴۵.۷ هکتار از اراضی منابع طبیعی اختصاص پیدا کرده است.

فرماندار شهرستان قروه هم در این جلسه اظهار کرد: شهرک شماره سه قروه در سال ۹۶ کلنگ زنی شده است و پنج ماه گذشته هم در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قرار شد مشکل آب این شهرک برطرف شود.

خلیل عبدالملکی اضافه کرد: ۵۷۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۶ جذب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha