سناتورهای دموکرات و معضلی به نام اسرائیل

تهران- ایرنا- روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و قتل عام مردم فلسطین توسط ارتش (رژیم) اسرائیل، محدودیت‌های زیادی بر سر راه حمایت بی قید و شرط سناتورهای دموکرات آمریکا از این رژیم رقم زده است.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، در این گزارش واشنگتن پست آمده است: در اولین روزهای پس از حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به (رژیم) اسرائیل، بسیاری از قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه به طور یکسان خواستار تصویب فوری کمک ۱۴ میلیارد دلاری درخواستی جو بایدن رئیس جمهور شدند.

اکنون، این نگرانی وجود دارد که این کمک‌ها مملو از چالش‌های اخلاقی و سیاسی برای دموکرات‌هایی باشد که پرچم‌های قرمز را در مخالفت با تاکتیک‌های جنگی اسرائیل برافراشته‌اند، تاکتیک‌هایی که تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفر از مردم فلسطین را در کمپین از بین بردن حماس در غزه کشته است.

بنابراین برخی از سناتورهای دموکرات بدون دست کشیدن از ارائه حمایت از رژیم صهیونیستی، خواستار ایجاد شرایطی برای ارائه این حمایت‌ها شده‌اند، شرایطی که اسرائیل را در قبال جنایاتی که انجام می‌دهد پاسخگو کند.

سناتور برنی سندرز در همین خصوص، گفت: ایالات متحده به طور سنتی همیشه مبالغ هنگفتی را بدون هیچ قید و شرطی در اختیار (رژیم) اسرائیل قرار داده است اما من فکر می‌کنم تعداد فزاینده‌ای از اعضای کنگره معتقدند که این موضوع باید تغییر کند.

وی افزود: مردم آمریکا نسبت به تلفات غیرنظامیان در نوار غزه به شدت نگران و در بسیاری از موارد بسیار خشمگین هستند و می‌خواهند مطمئن شوند که سیاست کمک‌های بدون قید و شرط به اسرائیل تغییر خواهد کرد.

سندرز در ادامه سخنان خود خواستار مشروط کردن کمک‌های آتی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی شد و از جمله این شروط به پایان دادن به بمباران بی‌رویه مردم غزه، پایان دادن به خشونت‌هایی که توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری نسبت به مردم فلسطین اعمال می‌شود و تعهد اسرائیل به ادامه مذاکرات صلح برای دست یافتن به راه‌حل ۲ کشوری اشاره کرد.

یکی از استراتژیست‌های دموکرات در خصوص مشروط کردن کمک‌های آتی به اسرائیل، تاکید کرد: بایدن احتمالاً باید تائید کند که اسرائیل این شرایط را برآورده می‌کند، چرا که ادامه کمک‌های بدون قید و شرط واشنگتن به تل آویو، نه‌تنها بایدن را در مقابل مردم آمریکا در وضعیت بدی قرار می‌دهد بلکه موقعیت وی را در میان مردم جهان عرب و دولت‌های عربی نیز تضعیف می‌کند و بدون شک اسرائیل با رویکردی که در پیش گرفته است، به بایدن صدمه می‌زند.

یکی دیگر از سناتورهای دموکرات درباره ادعاهای رژیم صهیونیستی گفت: مقامات اسرائیل می‌گویند هر کاری که ممکن باشد را انجام داده‌اند تا از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کنند اما این حقیقت ندارد.

با وجود همه این موارد، هنوز هیچ سناتور دموکراتی حاضر نیست بگوید کمک به اسرائیل غیرضروری است اما در عین حال فوریت در ارسال این کمک‌ها کاهش یافته است بنابراین دموکرات‌ها معتقدند که در حال حاضر فوریت ارسال کمک‌ها به اوکراین که رهبرانش می‌گویند قدرت آتش آنها تمام شده است، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش ایرنا، جنگ ترکیبی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه رژیم صهیونیستی با نام عملیات طوفان الاقصی از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) آغاز و جمعه گذشته (سوم آذر) با توافق آتش بس موقت، متوقف شد.

روز دوشنبه به دنبال پایان آتش ‌بس موقت چهار روزه میان رژیم صهیونیستی و حماس، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شد؛ توافقی که زمان آن ساعت ۷ صبح امروز پنجشنبه به وقت محلی پایان خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha