انقلاب اسلامی ایران تجلی تحقق قدرت نرم است

زاهدان- ایرنا- کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: انقلاب اسلامی ایران تجلی تحقق قدرت نرم به معنای توانایی نفوذ در منطقه و جهان بدون تهدید و یا پرداخت هزینه محسوس به شمار آورد. 

مجتبی شجاعی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قدرت نرم به مثابه یکی از ارکان سیاست بین‌الملل در عصر حاضر جایگاه رفیعی یافته به گونه‌ای که بیشتر کشورهای دنیا برای دست یابی به آن تلاش زیادی دارند.

وی افزود: علت این امر را می‌توان در کارآمدی و موفقیت قدرت نرم نسبت به قدرت سخت جست‌وجو کرد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز سالهاست که به دنبال تقویت و کاربست قدرت نرم است تا به این وسیله توان قدرت ملی کشور را ارتقا بخشد.

الگوی تحلیلی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام

به گفته وی؛ جمهوری اسلامی ایران از منابع درخور توجهی برای اعمال قدرت نرم برخوردار است که در صورت شناخت دقیق و سرمایه گذاری مناسب، به خوبی قابل استحصال هستند.

شجاعی بیان کرد: مقاومت، از واژگانیست که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ادبیات سیاسی و اجتماعی کشور بسیار به کار گرفته شده و پس از پایان جنگ تحمیلی معنای گسترده‌تری را در خود جای داد، در جنگ تحمیلی مقاومت، رنگ و بوی نظامی داشت اما پس از دوران جنگ این واژه به معنای رویارویی در عرصه‌های گوناگون و به روایت گویاتر، شامل جنگ نرم و جنگ سخت شد.

گفتمان جبهه مقاومت با قدرتی فزاینده توانسته تقابل جدی‌تری با نظام سلطه ایجاد کند بطوریکه مقابله با نظام سلطه در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن منجر به تغییر چالش‌ها و شکست هژمونی استکبار در منطقه شده است

وی تصریح کرد: از جنبش‌هایی که امروزه در تلاش است که در تحولات منطقه خاورمیانه تاثیرات موثری داشته باشد جبهه مقاومت اسلامی است، این جنبش در چند دهه اخیر در متن تحولات منطقه خاورمیانه و نظام بین الملل اثرگذار بوده و توانسته با الهام گیری از گفتمان انقلاب اسلامی بطور گسترده مطرح شود.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: گفتمان جبهه مقاومت با قدرتی فزاینده توانسته تقابل جدی‌تری با نظام سلطه ایجاد کند بطوریکه مقابله با نظام سلطه در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن منجر به تغییر چالش‌ها و شکست هژمونی استکبار در منطقه شده که مهمترین آن ارزش‌ها و ایدئولوژی و دکتران جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: در سطح ارزش‌ها و ایدئولوژی انقلاب اسلامی نیز الگوی اسلام سیاسی با وجوه و مظاهر بدیع و گوناگون آن و نیز ارزش‌هایی همچون استقلال، مقاومت، حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان در دهه‌های گذشته ظرفیت‌های عظیمی برای اعمال قدرت نرم افزاری در اختیار جمهوری اسلامی ایران گذاشته و به آن توانایی الگوسازی و الهام‌بخشی داده‌اند.

شجاعی بیان کرد: الگوی اسلام سیاسی در جهان اسلام در میان تمامی ملت‌های ضد امپریالیست در سراسر جهان قابل عرضه است.

به گفته وی؛ اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس حرکت نوینی را در خصوص مساله فلسطین ایجاد کرد که این سیاق جدید با تمامی راهکارهای گذشته که توسط دولت‌ها مورد پیگیری بود متفاوت بوده و این بار این ملت‌ها بودند که هرساله در روز جهانی قدس خواستار احقاق حق ملت مظلوم فلسطین هستند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران از رهگذر تبیین اندیشه و آرمان عدالت‌خواهانه خود درصدد برآمد با روش‌های غیرمستقیم به نتیجه دلخواه و مطلوب یعنی بیداری اسلامی دست یابد.

انقلاب اسلامی ایران تجلی تحقق قدرت نرم است

سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حمایت از فلسطین از مؤلفه‌های تولید قدرت

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی با تکیه بر قدرت نرم‌افزاری بویژه ارزش‌هایی چون ایثار، شهادت‌طلبی، معنویت‌گرایی، عدالت‌باوری، حق‌گرایی و استقلال‌طلبی توانست ضمن ایجاد تحول فرهنگی در سطح داخلی، به احیای خودباوری دینی و بیداری اسلامی در عرصه منطقه‌ای و تأثیرگذاری بر مناسبات جهانی بپردازد و اقتدار نرم‌افزاری خود را در عرصه بین‌المللی به منصه ظهور رساند.

شجاعی بیان کرد: در واقع انقلاب اسلامی با حمایت از مسلمانان و مستضعفان جهان و نیز نهضت‌ها و حرکت‌های آزادی‌بخش توانست به احیای مجدد عظمت و شکوه تمدن اسلامی در عرصه بین‌الملل همت گمارد.

به گفته وی؛ انقلاب اسلامی توانست به عنوان انقلابی واقعی، مردمی، مترقی و اصیل و دارای نیروی عظیم معنوی در جهان نوین و با تبیین پیام وحدت و قدرت جهان اسلام چهره حقیقی قدرت نرم‌افزاری خود را بر جهانیان نمایان کند و با پیام معنوی و اخلاقی خود به عنوان انقلابی نیرومند تمامی معادلات جهانی را درهم شکند و با گشودن جبهه‌ای در نظام بین‌الملل فارغ از سلطه قدرت‌های استکباری، نظم نوین نرم‌افزاری را در روابط بین‌الملل رقم زند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حمایت از فلسطین و آزادی قدس شریف یکی از مهمترین مؤلفه‌های «تولید قدرت» برای کشور بوده؛ به‌عبارت‌دیگر اگرچه جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال گذشته برای آرمان آزادی قدس و مبارزه با رژیم صهیونیستی هزینه‌های مادی و معنوی مختلفی انجام داده‌؛ اما به‌واسطه همین رویکرد انقلابی در عرصه بین‌الملل آورده‌های بسیار زیادی نیز کسب کرده که این آرمان‌خواهی درنهایت به تولید قدرت تبدیل شده است.

انقلاب اسلامی ایران تجلی تحقق قدرت نرم است

غزه قربانگاه اعتبارزدایی از غرب

وی افزود: هیچ پدیده‌ای مانند کشتار زنان و کودکان فلسطینی در غزه پرده از چهره واقعی غرب کنار نزد، اگر جمهوری اسلامی میلیاردها دلار هزینه می‌کرد تا حقیقت این چهره به‌ظاهر اتوکشیده را برملا سازد موفق نمی‌شد.
شجاعی تصریح کرد: هیچ پدیده‌ای مانند حوادث اخیر غزه مردم غرب را میلیونی به خیابان نکشاند و تقابل مردم - حاکمیت در غرب دیده نشد، در هیچ پدیده‌ای از جهان، سران غرب در صف سفر سراسیمه به یک نقطه قرار نگرفتند و امروز غزه قربانگاه اعتبارزدایی از غرب بود.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: جنایت‌هایی که در غزه رخ می دهد با هیچ شاخص شرافتی همخوانی ندارد، استانداردهای دوگانه ای که این روزها جامعه جهانی در برابر مردم غزه در پیش گرفته، نشان می دهد که حقوق بشر بیش از گذشته، مضحکه ای در اختیار قدرتمندان و مستکبران است.

وی بیان کرد: مفهوم امت واحدہ اسلامی، بیداری اسلامی و مقاومت اسلامی از مفاهیمی بود که انقلاب اسلامی ایران به ادبیات سیاسی جهانی وارد کرد.

شجاعی افزود: مهمترین عامل تأثیرگذار در این جنبش ها انقلاب اسلامی ایران بوده و این تأثیر با استفاده از ابزارهای قدرت نرم در اندیشه‌های سیاسی جدید با عنایت به افکار و ایدئولوژی اسلامی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تعهد اصولی انقلاب اسلامی ایران به مسئله مقاومت اسلامی برگرفته از مفاهیم دینی و آیات قرآن کریم است، این آگاهی و تعهد به اندیشه‌های مقاومتی در میان ملت‌های جهان اسلام گسترش یافت و تبدیل به گام‌های عملی در راه طولانی مبارزه و جهاد در سطح جهان عرب و جهان اسلام شد به گونه‌ای که روز به روز مساله سازش با رژیم صهیونیستی بیشتر به حاشیه می‌رود و همانطور که امام فرمودند این رژیم همچون غده‌ای سرطانی است که باید از روی زمین محو شود.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: پایبندی امت اسلامی به مفهوم نابودی اسرائیل روز به روز و سال به سال در حال افزایش است و این نشانه پیروزی امت اسلامی در تحقق اهداف و مواجهه با دشمنان در آینده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha