۱۰ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85307399
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نداشتن زمین و ساختمان، از ‌چالش‌های پارک علم و فناوری زنجان در جذب اعتبار

زنجان - ایرنا - رییس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: یکی از مولفه های اختصاص بودجه به پارک های علم و فناوری استان ها داشتن زمین و ساختمان است که ما از این حیث دست پُری نداریم و با اینکه از لحاظ تعداد شرکت‌های مستقر از خیلی از استان‌ها جلوتر هستیم، این مشکل موجب شده است اعتبار اختصاصی به پارک استان کم باشد.

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر ۱۳۲ شرکت دانش بنیان در استان فعال است و زنجان در حوزه شمار و فعالیت این شرکت‌ها رتبه ۱۳ کشور را دارد. ‌از این تعداد ۶۴ شرکت در مرحله پسارشد، ‌۳۷ واحد در مرحله رشد و ۳۱ شرکت در مرحله پیش رشد قرار دارد.

زمینه فعالیت ۳۵ درصد شرکت ها در حوزه رایانه و نرم افزار، ۱۷ درصد در زمینه فناوری های شیمیایی مبتنی بر مواد پیشرفته، ۱۲ درصد در زمینه تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته، ۱۰ درصد در زمینه علوم انسانی و اجتماعی و صنایع خلاق و ‌۹ درصد در زمینه الکترونیک و برق است. مابقی شرکت ها در حوزه های صنایع غذایی و کشاورزی، تجاری سازی خدمات، ‌ سیستم های خودکار، ‌وسایل پزشکی و فرآورده های پیشرفته درمان و تشخیص فعالیت دارند.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت و فعالیت های پارک علم و فناوری زنجان با عباسعلی زمانی رییس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت و گو کرده است.

نداشتن زمین و ساختمان، از ‌چالش‌های پارک علم و فناوری زنجان در جذب اعتبار

ایرنا. ماهیت و کارکرد پارک‌های علم و فناروی چیست؟

پارک علم و فناروی جایی است که یک سری از ایده ها که مثل بذرها هستند، شرکت ها و هسته ها کنار هم به یکدیگر برای رشد کمک می کنند. ما در دانشگاه به دانشجویان علم یاد می دهیم، رتبه علمی کشور هم بالاست؛ در سمت دیگر بخش صنعت را داریم. بین این ۲ بخش شکاف وجود دارد، صنعت نیازهای خود را از کشورهای دیگر می گیرد، دانشگاه هم با تولید علم انگار برای کشورهای دیگر کار می کند. البته مشکل ارتباط این بخش را در دنیا هم درک کرده بودند و برای همین پارک‌های علم و فناوری را برای اتصال این ۲ بخش تاسیس کردند تا بین آنها پل بزنند. ماحصل ارتباط این ۲ بخش، تحقق توسعه دانش بنیان است.

ایرنا. زنجان آخرین استان کشور بود که پارک علم و فناوری در آن تاسیس شد، این پارک اکنون چه وضعیتی دارد؟

پارک علم و فناوری استان زنجان خیلی دیر شکل گرفت، این پارک در سال ۱۳۹۶ راه اندازی شد و از این نظر جوان ترین پارک استانی در کشور است. البته درستش این است که بگوییم فعلا نوزاد است. پارک علم و فناوری استان کار خود را از یک زیرزمین شروع کرد، امروز هم که چند سال از تاسیس پارک گذشته هنوز ساختمان مستقل نداریم و همه جاهایی که در اختیار داریم استیجاری است. با این حال هنوز برای استقرار حدود ۶۰ هسته فناور و شرکت، جا کم داریم. در این فضایی که از نظر مکانی مشکل داریم، از نظر نیروی انسانی، جوان های مستعد و پر انرژی فوق العاده داریم که جهادی کار می کنند.

ایرنا. وضعیت بودجه ای پارک علم و فناوری استان چگونه است؟

‌بودجه ما که خیلی کم بود و در واقع کمترین بودجه را در کشور داشتیم، امسال با تلاش مسئولان استان به ۲ برابر و رقم ۱۳۳ میلیارد ریال رسید که البته باز هم کفاف فعالیت‌ها و طرح‌های پارک را نمی‌دهد.

ایرنا. دلیل اینکه بودجه پارک پایین است، چیست؟

یک دلیل این است که به واسطه نداشتن زمین به نام پارک علم و فناروی نمی توانستیم در سطح بندی ها پارک ها حضور داشته باشیم درخواست سند زمین می کردند ولی ما چیزی نداشتیم. امسال یک زمین اهدایی نیم هکتاری کمکمان کرد و باعث شد داخل سطح بندی پارک ها قرار بگیریم.

مورد دیگر اینکه در برنامه و بودجه هم مبنای اختصاص بودجه را روی فروش محصولات و درآمد شرکت های مستقر در پارک گذاشتند، این یک اشکال است، مجموعه پارک علم و فناوری ها که شهرک صنعتی نیستند، اینها قرار است نقش فراهم کننده زمینه برای رشد را ایفا کنند. اتفاقا پارک های نوپا باید اعتبار بیشتری بگیرند.

ایرنا. در زمان حاضر پارک علم و فناروی استان چه میزان زمین در اختیار دارد؟

پنج هکتار زمین در محدوده عوارضی زنجان - قزوین برای شرکت های فناور اختصاص یافته که مطالعات اولیه برای قطعه بندی آن انجام‌ شده است و به شرکت های دانش بنیان واگذار می شود.

همانطور که گفتم یک شرکت بخش خصوصی، زمین نیم هکتاری جنب پارک گلستان را به پارک استان هبه کرد و قرار است مرکز فناوری های انرژی های تجدیدپذیر استان در آن تاسیس شود.

پارک استان زنجان برای مجموع فعالیت های خود دست کم به ۱۵۰ هکتار زمین نیاز دارد.

نداشتن زمین و ساختمان، از ‌چالش‌های پارک علم و فناوری زنجان در جذب اعتبار

ایرنا. رویکرد عمده شما در برنامه های پارک علم و فناوری استان چیست؟

رویکرد عمده، افزایش آموزش های ترویجی است. در این راستا برگزاری رویدادهای فناورانه یکی از کارهای اصلی ما در این پارک است. تا کنون پنج رویداد هم آفرین ویژه دانش آموزان برگزار کردیم. در هر رویداد سه روز به طور مستقیم با دانش آموزان کار کردیم تا طعم کسب و کار را به آنها بچشانیم.

رویدادهایی هم برای دانشجویان داریم که یکی از آنها رویداد " تانا " (توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها) است که اکثر استان ها این رویداد را در یک روز برگزار می کنند در حالی که ما در زنجان این رویداد را تخصصی برگزار کردیم، رویداد تانا ویژه حوزه کشاورزی در بهار و تابستان امسال شامل رویدادهای فناورانه گیلاس شیت، ‌زرد آلوی ماهنشان و زیتون طارم با رویکرد آموزش به کشاورزان بود که هر کدام به مدت سه روز برگزار شد. برگزاری رویداد شیلات، انرژی و محیط زیست، صنعت قیر و محصولات نفتی هم را تا پایان امسال در دستور کار داریم.

ایرنا. افرادی که می خواهند برای استقرار در پارک اقدام کنند، از چه طریقی می توانند وارد آن شوند؟

متقاضیان می توانند در قالب یک تیم، با ورود به سایت پارک علم و فناوری از قسمت جذب و پذیرش به ثبت تقاضای خود اقدام کنند و فرآیند پذیرش با داوری هایی که انجام می شود، ‌محقق خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha