معاون وزیر بهداشت:‌ تحقیقات، بدون تولید ثروت ارزشی ندارد

سبزوار - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ تحقیقات و طرح‌های علمی که از آن ثروتی تولید و مشکلی حل نشود از نظر اقتصاد دانش بنیان، ارزش و جایگاهی ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دکتر یونس پناهی پنجشنبه در آیین تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده این دانشگاه افزود:‌ محقق در پژوهش ها باید به حل مشکلات بیندیشد و لازمه انجام هر تحقیقی، بهره مندی عمومی از آن است.

وی خاطرنشان کرد:‌ یکی از جدی ترین خواسته های نظام و اسناد بالادستی در حوزه سلامت، مرجعیت علمی است که داشتن نیروهای انسانی نخبه و علاقه مند به وطن در حوزه دانشجویی و هیات علمی و وجود زیرساخت های اولیه از الزاماتی است که به واسطه آن می توان بالاترین تولیدات علمی را داشت.

پناهی افزود: از الزامات مرجعیت علمی، تولید علم و مقاله است که کشور ما در این شاخص رتبه ۱۵ جهان را دارد که جایگاهی خوب است، اما قابل قبول نیست چرا که علم باید تبدیل به فناوری شده و خدمات آن به جامعه برسد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت:‌ دانشگاه علوم پزشکی سبزوار مرکزی رو به رشد و برنامه محور است که با توجه به پیشینه این منطقه در پرورش بزرگان و اندیشمندان نامدار،‌ می توان گفت که این خطه دارای زیرساخت مناسبی از نظر تفکرات علمی، دینی و فرهنگی است و نباید اجازه داد که این تاریخچه پرافتخار کمرنگ شود.

پناهی از اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای صدور مجوز مرکز توسعه بالینی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار خبر داد و گفت: با راه اندازی این مرکز،‌ تمام پایان‌نامه های دیتا، برای تولید علم و فناوری وارد آن می شود.

معاون وزیر بهداشت:‌ تحقیقات، بدون تولید ثروت ارزشی ندارد

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز در این آیین یکی از ظرفیت های مهم سبزوار را وجود مراکز علمی ارزشمند دانست و گفت:‌ اکنون ۳۰ هزار دانشجو در ۱۲ مرکز دانشگاهی و آموزش عالی این شهرستان تحصیل می کنند.

حسین ابراهیمی کردیانی افزود:‌ دانشگاه علوم پزشکی سبزوار علاوه بر پوشش ۶ شهرستان غربی خراسان رضوی، بخشی از خدمات خود را در اختیار شهرستان های همجوار در استان های سمنان و خراسان شمالی نیز قرار می دهد که از این حیث نیازمند نگاه ویژه وزارت بهداشت است تا در حوزه گردشگری سلامت گام های بلندتری بردارد.

وی صدور مجوز ایجاد دانشکده دندانپزشکی را یکی از ظرفیت های ویژه و معطل مانده سبزوار دانست و خواستار توجه خاص وزارت بهداشت به این امر شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: هم اینک این دانشگاه با پنج دانشکده، ۱۷۰ عضو هیات علمی و ۲ هزار و ۷۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی فعالیت دارد.

محمد سالاری با اشاره به تکلیف دانشگاه ها برای دستیابی به مرجعیت علمی،‌ پیشنهاد داد که ضمن اختصاص ردیف بودجه مستقیم برای مراکز تحقیقاتی، مجوز لازم برای جذب پژوهشگر و نیروهای خلاق صادر شود تا این دانشگاه در مسیر محصول محوری حرکت کند.

معاون وزیر بهداشت:‌ تحقیقات، بدون تولید ثروت ارزشی ندارد

در پایان این مراسم که در سرسرای دکتر سیادتی دانشگاه برگزار شد،‌ از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اهدای لوح تقدیر، قدردانی شد.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با پوشش شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای،‌ داورزن، خوشاب و ششتمد، به بیش از نیم میلیون نفر از ساکنان غرب خراسان رضوی خدمات می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha