روس‌ها قهرمانان بی‌هماورد لیگ کشتی آزاد

تهران- ایرنا- رقابت‌های لیگ کشتی آزاد در حالی با قهرمانی بانک شهر به پایان رسید که تزارهای شاغل در این لیگ مردان بی‌هماورد میدان بودند.

به گزارش ایرنا، دیدار نهایی لیگ کشتی آزاد باشگاه‌های ایران روز گذشته بین تیم‌های انبوه سازان هوتن و بانک شهر برگزار و بانک شهر در نهایت با نتیجه پنج بر پنج و امتیاز فنی بهتر موفق به شکست انبوه سازان شد تا جشن قهرمانی را در سالن شهدای هفتم تیر برگزار کند. در این دوره از رقابت‌ها پنج آزاد کار مطرح روسی در ترکیب ۲ تیم بانک شهر و انبوه سازان هوتن حضور داشتند که موفق شدند در دیدار با نخبگان کشتی ایران به برتری دست پیدا کنند.

زائور اوگویف دارنده ۳ نشان طلای قهرمان جهان و المپیک، شامیل ممدوف دارنده نشان برنز قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۳، عباس گادژی ماگمدوف دارنده نشان طلا و نقره جهان، انیاکیف شریئف قهرمان امیدهای جهان و ماگومد رسول گاژی ماگمادوف دارنده ۲ نشان طلای قهرمانی جهان، روس‌های شاغل در لیگ کشتی ایران بودند که هم در مرحله نیمه‌نهایی و هم در دیدار نهایی تمام رقابت‌های خود را بابرتری به پایان رساندند.

در مرحله نیمه‌نهایی لیگ کشتی آزاد ایران چهار آزادکار روسی به میدان رفتند که حاصل آن چهار برد قاطع در برابر رقیبان ایرانی بود. در مرحله نیمه‌نهایی رسول گاژی ماگمادوف برای تیم بانک شهر به میدان رفت و با نتیجه هشت بر ۶ برابر مهدی عباس‌پور به برتری رسید. در دیگر دیدار مرحله نیمه‌نهایی زائور اوگویف روسی با پیراهن تیم انبوه‌سازان هوتن برابر امیر پرسته ۱۰ بر صفر پیروز شد و شمیل ممدوف ۱۲ بر ۲ ایمان صادقی را شکست داد. انیاکیف شریئف دیگر آزادکار روسی عضو بانک شهر بود که ۱۰ بر صفر برابر علی کبودتبار برنده شد.

هر چند که پس از رقابت‌های مرحله نیمه‌نهایی شماری از کارشناسان پیروزی روس‌ها برابر ستارگان کم‌نام و نشان تیم پاس و دانشگاه آزاد را طبیعی قلمداد کردند اما باخت علیرضا سرلک، امیرمحمد یزدانی، محمد بخشی، مرتضی قیاسی و یونس امامی قهرمانان نامدار ایران برابر حریفان روسی زنگ خطر را برای کشتی ایران به صدا درآورد.

در وزن ۷۰ کیلوگرم امیرمحمد یزدانی نایب قهرمان ۲۰۲۳ کشتی جهان برابر انیاکیف شریئف قرار گرفت اما در مقابل این جوان کم نام و نشان روس نتیجه را واگذار کرد. یزدانی در حمله اسیر بدلکارهای حریف خود شد و در نهایت با نتیجه ۱۲ بر ۱۰ شکست را پذیرا شد. مرتضی قیاسی دیگر آزادکار ایرانی بود که با وجود یک کشتی برتر در سه دقیقه نخست در تایم دوم برابر رقیب ضربه فنی شد تا تراژدی مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو بار دیگر برای وی تکرار شود. قیاسی المپین ایرانی در سرزمین آفتاب با وجود یک نمایش دلچسب در سه دقیقه نخست برابر باجرانگ در تایم دوم تسلیم قهرمان هندی شد و با پذیرش ضربه فنی تشک رقابت را ترک کرد.

علیرضا سرلک که عنوان نایب قهرمانی جهان را در کارنامه دارد و مدعی اول وزن ۵۷ کیلوگرم به شمار می‌رود نیز با نتیجه هفت بر صفر برابر زائور اوگویف شکست خورد تا یک نتیجه تلخ دیگر در سالن کشتی شهدای هفتم رقم بخورد. محمد بخشی که عنوان قهرمان ایران و نشان طلای جام تختی را در کارنامه دارد در برابر عباس گادژی ماگمدوف حرفی برای گفتن نداشت و با نتیجه ۱۰ بر صفر مغلوب شد.

یونس امامی که امید زیادی به درخشش وی در لیگ برتر بود در نهایت با نتیجه چهار بر پنج برابر ماگومد رسول گاژی ماگمادوف شکست خورد تا ملی‌پوش این رشته نیز برابر یک روس دیگر بازنده باشد. امامی شهریورماه سال جاری و در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد برابر زائوریک سیداکوف قرار گرفت و با نتیجه ۶ بر صفر شکست خورد.

با شکست یونس امامی برابر ماگومد رسول گاژی ماگمادوف روسی تعداد بردهای تزارها در لیگ کشتی ایران به عدد ۹ رسید تا آنان به مردان بدون هماورد لیگ کشتی آزاد ایران در مرحله نیمه نهایی و فینال تبدیل شود. قدرت‌نمایی روس‌ها در لیگ کشتی ایران پرده از واقعیتی برداشت که می‌تواند زنگ هشدار برای نمایندگان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس باشد. هر چند که نمی‌توان نتایج لیگ برتر را به آوردگاه‌های بزرگ جهانی و المپیک تعمیم داد اما واقعیتی که وجود دارد آن است آزادکاران ایرانی در مسابقات جهانی بلگراد در هشت دیدار برابر حریفان آمریکایی و روسی هفت نتیجه را واگذار کردند تا در برابر ۲ کشور صاحب سبک این رشته حرفی برای گفتن نداشته باشند.

نتایج جهانی بلگراد و باخت آزادکاران ایرانی برابر حریفان روسی در سالن شهدای هفت تیر زنگ خطری در سال منتهی به المپیک است جایی که کشتی امید اول مدال‌آوری ایران است و می‌تواند نقش مهمی در ارتقا جایگاه کاروان ایران در پاریس داشته باشد. این زنگ خطر باید از سوی کادر فنی و اهالی کشتی جدی گرفته شود.

ناگفته پیداست که کشتی آزاد ایران از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی تا کنون ۲ طلا توسط علیرضا دبیر و حسن یزدانی گرفته و یک طلا این رشته نیز به خاطر دوپینگ حریفان به کمیل قاسمی رسید. کسب سه مدال طلا از ۶ دوره المپیک نمی‌تواند آمار خوبی برای ورزش اول (کشتی آزاد) باشد و حتی در قیاس با رشته‌ای مانند وزنه‌برداری و کشتی فرنگی بسیار ناچیز است. کشتی فرنگی ایران در این ۶ دوره چهار مدال توسط امید نورزی، حمید سوریان، قاسم رضایی و محمدعلی گرایی کسب کرده است.

وزنه‌برداری در ۶ دوره گذشته المپیک هفت مدال طلا تسط حسین رضازاده ۲ مدال، کیانوش رستمی، سهراب مرادی، نواب نصیرشلال، بهداد سلیمی و حسین توکلی کسب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha