۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۹:۲۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85308722
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۰ درصد معلولیت‌های خراسان شمالی جسمی و حرکتی است

بجنورد-ایرنا- مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۲۵ هزار و ۶۸۳ نفر معلول در این استان شناسایی شده است که از این تعداد ۱۰ هزار و ۶۸۳ نفر معادل ۴۰ درصد معلولیت‌های جسمی و حرکتی هستند.

محسن توحیدی مقدم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت ۱۲ آذرماه (روز جهانی افراد دارای معلولیت) اظهار کرد: همچنین در این استان پنج هزار و ۲۷ نفر دارای معلولیت ذهنی، سه هزار و ۷۱ نفر با مشکلات بینایی، ۲ هزار و ۵۳۳ نفر با آسیب های شنوایی، ۲ هزار و ۵۲۶ نفر مبتلا به بیماری روانی مزمن و یک هزار و ۹۲۵ نفر مشکلات صوت و گفتار دارند.

وی افزود: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم جهان افراد دارای معلولیت و سالمندان نیازمند خدمات تشکیل می دهند که شعار جهانی سال " باور توانمندی ها، نوید بخش دنیایی دسترس پذیر" توسط مجمع عمومی سازمان ملل با هدف ارتقای رشد اذهان عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت و آگاهی هرچه بیشتر نسبت به توانمندی این افراد نامگذاری شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه معلولان نیازمند احترام هستند نه ترحم، گفت: باید برای جامعه معلولان به آموزش آنان در زمینه های مختلف توجه شود که مهمترین آن آموزش در راستای ارتقای توانمندی این قشر، اشتغال، افزایش مشارکت اجتماعی آنان در تصمیم گیری ها توسط انجمن ها است.

وی افزود: گروه هدف با شعار " هیچ کاری در ارتباط با ما بدون دخالت نظر ما انجام ندهید" خواستار دخالت آنان در برنامه ها و به خصوص تصمیم گیری ها هستند که این مهم را باید مد نظر قرار دهیم.

۲۰ هزار و ۴۰۰ فرد دارای معلولیت مستمری بگیر

توحیدی مقدم اظهار کرد: از مجموع ۲۵ هزار و ۶۸۳ نفر از گروه معلولان این استان ۲۰ هزار و ۴۰۰ نفر آنان مستمری بگیر این سازمان حمایتی هستند که ماهانه مستمری دریافت می کنند و مابقی افراد از خدمات غیر مستمر برخوردار می شوند.

وی گفت: اینک در استان خراسان شمالی ۱۵ مرکز شبانه روزی توانبخشی داریم که به گروه‌های مختلف جامعه هدف شامل معلولیت های جسمی و حرکتی، ذهنی، بیماران روانی مزمن و سالمندان خدمات ارائه می دهندک و ظرفیت این مراکز ۶۷۷ نفر به صورت شبانه روزی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی تصریح کرد: همچنین ۱۷ تا مرکز روزانه آموزشی، توانبخشی و حرفه آموزی با ظرفیت ۷۰۱ نفر در استان وجود دارد که خدمات به این قشر ارایه می کنند.

وی با بیان اینکه در این استان چهار کارگاه تولیدی حمایتی برای گروه هدف وجود دارد افزود: در این مراکز روزانه ۱۴۵ نفر به صورت روزانه از خدمات برخوردار می شوند.

توحیدی مقدم با بیان اینکه میزان یارانه های دریافتی در دولت سیزدهم برای این گروه ۶۰ درصد افزایش یافت افزود: اینک هیچ مددجوی واجد شرایط پشت نوبت مستمری در این استان نداریم.

وی تصریح کرد: بابت ۱۵ مرکز شبانه روزی ماهانه ۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و بابت ۲۱ مرکر روزانه ماهانه ۲۱ میلیارد ریال یارانه توسط این سازمان حمایتی پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: تا پایان سال جاری چهار مرکز در بخش های مختلف در این استان برای گروه هدف افتتاح خواهد شد که شامل مراکز نگهداری بیماران روانی مزمن، اوتیسم ، حرفه آموزی روزانه و کارگاه تولیدی حمایتی است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha