۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰
کد خبر: 85308803
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

همکاری پکن و هانوی با هدف تقویت ثبات دریای چین جنوبی

تهران-ایرنا- مقامات ارشد چین و ویتنام در نشست کمیته راهبردی پکن-هانوی بر همکاری دو جانبه در جهت ثبات دریای چین جنوبی متعهد شدند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با وو ون تونگ رئیس جمهوری ویتنام تاکید کرد که پکن، روابط با هانوی را اولویت دیپلماسی همسایگی خود می داند.

وی افزود: توسعه روابط دو کشور نه تنها به نفع مردم دو کشور است که بر صلح و توسعه در منطقه و جهان نیز تاثیر خواهد داشت.

وو ون تونگ با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری چین در ویتنام طی ۱۰ ماه گذشته رشد خوبی داشته و تجارت دوجانبه شتاب مناسبی را حفظ کرده است، گفت: امیدوار هستیم که همکاری‌های تجاری، سرمایه گذاری، دفاعی و امنیتی، تبادلات حزبی، حوزه جوانان و رایزنی‌های دولتی گسترش پیدا کند.

وی افزود: دو کشور می‌توانند در پیشبرد طرح «یک کمربند، یک جاده» و «دو کریدور و یک حلقه اقتصادی» مکمل یکدیگر بوده و در انتقال انرژی و زیرساخت‌های حیاتی با یکدیگر همکاری نزدیک‌تری داشته باشند.

گسترش همکاری های چین و ویتنام در راستای ایجاد یک زنجیره تولید و تامین پایدار

همکاری پکن و هانوی با هدف تقویت ثبات دریای چین جنوبی

وانگ یی در دیدار با تران لو کوانگ معاون نخست وزیر ویتنام نیز تاکید کرد که پکن به همکاری با هانوی در جهت هماهنگی، برنامه‌ریزی و پبشبرد روابط دو کشور تمایل دارد.

وی با اشاره به اینکه دو طرف باید بر حفظ ارتباطات راهبردی و افزایش اعتماد متقابل در ارتباط باشند، بر همکاری های دفاعی، امنیتی در زمینه های مبارزه با تروریسم هم تاکید کرد.

وزیر امور خارجه چین گفت: امیدواریم پکن و هانوی برای حفظ برابری و عدالت جهانی، اجرای چندجانبه گرایی واقعی و حمایت از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی خود با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: چین و ویتنام باید بر حفظ توافقات سران دو کشور و صلح دریای چین جنوبی،گسترش همکاری های دریایی و حل اختلافات با گفت‌وگوهای دوستانه، تلاش کنند.

تران لو کوانگ هم از تمایل هانوی به گسترش دیدار های دو جانبه در سطح بالا و تبادلات میان حزبی و پارلمانی با پکن خبر داد.

وی با ابراز امیدواری برای اینکه دو کشور از این نشست برای گسترش همکاری های سیاسی،دفاعی و امنیتی بهره ببرند، خاطرنشان کرد که کشورهای جنوب شرقی آسیا به توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری، سرمایه‌گذاری و مالی، حمل و نقل، کشاورزی، محیط زیست، علم و فناوری، گردشگری تمایل دارند.

کوانگ گفت: ویتنام به دنبال گسترش همکاری با چین در زمینه های هوش مصنوعی و انرژی سبز است.

پکن انتخاب راهبردی هانوی است

همکاری پکن و هانوی با هدف تقویت ثبات دریای چین جنوبی

وانگ یی در دیدار با بوی تان سون وزیر امور خارجه ویتنام همکاری های دو طرف را برای ترویج همکاری‌های دریایی، جلوگیری از دخالت کشورهای خارجی، افزایش رایزنی در مورد مورد منشور رفتار در دریای چین جنوبی را خواستار شد.

سون با اشاره به اینکه هانوی توسعه روابط با پکن را یک انتخاب راهبردی و اولویت اصلی خود می داند، خاطرنشان کرد که ویتنام امیدوار است، توسعه سالم، باثبات و پایدار و نیز روابط دو کشور را به سطح بالاتری ارتقا دهد.

وی افزود: هانوی مایل به تقویت هماهنگی و همکاری با طرف چینی در زمینه امور بین‌الملل و منطقه‌ای و ایجاد یک جامعه ای با آینده مشترک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha