کاشت درخت در مدارس اقدام تحولی است

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: این سند ۱۲ ساله است و کاشت درخت از نظر همه ساحت‌های سند تحول بنیادین یک اقدام تحولی مناسب محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رضامراد صحرایی روز شنبه در آیین کاشت نخستین نهالستان دانش‌آموزی کشور در دبیرستان ماندگار البرز، اظهار داشت: «ایران قوی» یکی از شعارهایی که در آغاز به کار دولت سیزدهم به گفتمان ملی تبدیل شد و هر دستگاه در کنار وظایف خود، ایران قوی را دارد.

وی افزود: بذر فرهنگ و کشور قوی در مدرسه کاشته می‌شود. اکنون نیاز جدی کشور، اتحاد، همدلی، هماهنگی و همسویی و باهم بودن است و مدرسه اصلی‌ترین مکان برای تحقق این مهم است زیرا افراد با هر سلیقه‌ای در مدرسه یکسان می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه با اعتماد، فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند و وجه مشترک اولیای مدرسه و والدین، آینده فرزندان است و ساختن آینده زمانی پایا خواهد بود که بذر آن در مدرسه کاشته شود.

صحرایی یادآور شد: اینکه به مدرسه آمدیم و از مدرسه به دنبال سرسبز کردن کشور هستیم، اقدامی تحولی و امیدآفرین است. اگر درخت می‌کاشتیم و محیط زیست را به درستی حفظ می‌کردیم، امروز مدارس به دلیل آلودگی هوا غیرحضوری نمی‌شد.

صحرایی افزود: در این سند ویژگی‌های مدرسه مطلوب نظام ترسیم شده است. در یکی از این ویژگی‌ها می‌گوید مدرسه نقطه اتکای دولت و ملت در رشد و تعالی کشور است.

وی یادآور شد: اگر محیط زیست خوب باشد، پیشرفت‌ها در تمام ساحت‌ها سریع تر، دقیق تر و ماندگارتر است.

صحرایی با بیان اینکه این دولت، دولت کارهای بزرگ است، گفت: چند دهه است که می‌دانیم محیط زیست در تغییر جهانی به خطر افتاده است و چهار میلیارد درخت که در این دولت نشان گذاری شده است، اقدام بزرگی است. این کار بزرگ نمادی از این ایده است که ما با هم، هیچ غیرممکنی نداریم. این دولت نشان داده که دولت تعارف نیست و سر سری و از کنار حوادث رد نمی‌شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این مراسم گفت: ایران را به درختی تشبیه می‌کنم که به واسطه خون شهدا آبیاری شد و هرقدر بیگانگان بخواهند این درخت را قطع کنند، جوانه‌هایی می‌زند که این درخت انقلاب هرگز از بین نخواهد رفت.

عباسعلی نوبخت افزود: جوانان امروز، آیندگان ایران هستند و  توجه به نسل فردا برای سرسبزی، قوت و پایداری ایران مهم است.

وی ادامه داد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که شهریور گذشته کلید خورد و اسفند سال قبل رهبر معظم انقلاب فرمودند که هر ایرانی سه درخت بکارد. در این راستا اولین سال در وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۳۰۰ میلیون نهال، در معاونت باغبانی ۶۲ میلیون نهال و در آبخیزداری ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نهال کاشته شد.

نوبخت تاکید کرد: باید ظرفیت‌های کشور را بشناسیم؛ کشوری که ما در آن زندگی می‌کنیم، هشت هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی بومی و ظرفیت بارندگی ۲۵۰ میلی‌لیتر سالانه و ۴۰۰ متر مکعب در سال بارندگی دارد همچنین در ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را داریم.

وی اضافه کرد: ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز و ۸۷۰ هزار معلم داریم که ظرفیت کشور هستند و ۱۱۷ هزار مدرسه و بیش از ۱۰ هزار مراکز اردوگاهی و آموزشی داریم که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: در سال ۱۵۳ میلیون کتاب چاپ می شود که یک صفحه آن در آخر کتاب خالی است و تقاضا داریم آن یک صفحه را برای انتشار مباحث آموزشی محیط زیست اختصاص دهند.

نوبخت افزود: درس جغرافیا بیشتر پیرامون شمال و جنوب و مشرق و مغرب است؛ اگر معلمان جغرافیا اقلیم های مختلف را به دانش آموزان یاد دهند در پیشبرد اهداف طرح «هر دانش آموز یک درخت» موثر خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha