فعالان فرهنگی خراسان جنوبی در دیدار با سخنگوی دولت چه گفتند؟

بیرجند - ایرنا - فعالان فرهنگی، مردمی، رسانه‌ای و طلاب خراسان جنوبی در نشست با سخنگوی دولت به بیان دیدگاه‌ها، مطالبات و پیشنهادهای خود در موضوعات مختلف پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مسئول بسیج رسانه خراسان‌ جنوبی روز شنبه در این دیدار اولین نفری بود که پست تریبون قرار گرفت و گفت: در فضای کنونی جامعه ما از دشمنان خارجی و برخی بدخواهان دولتی توقع جهاد تبیین نداریم اما جمعی از فعالان عرصه انقلاب و جبهه فرهنگی به جای اینکه بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب دستاوردهای نظامی اسلامی را تبیین کنند ژست روشنفکری منتقدانه به خود گرفته‌اند.

سجاد رضایی افزود: برخی از این افراد به تدبیر برخی از کارشناسان رسانه‌ای که سخن منفی، ۷۰ درصد، مخاطب را بیشتر جذب می‌کند بیشتر به دنبال جذب مخاطب برای خود هستند و این فضای جهاد تبیین را جدی نگرفتند.

وی با بیان اینکه مطالبه‌گری که به سیاه‌نمایی بیانجامد فعالیت در جبهه دشمن است، تصریح کرد: در جنگ رسانه‌ای تمام عیار هستیم که دشمن بتواند مردم را ناامید و نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد.

وی عنوان کرد: ما درگیر جنگ اََبر روایت هستیم که می‌خواهد ناکارآمدسازی نظام را در حوزه‌های مختلف نشان دهد و گاهی برخی فعالیت گروه‌های رسانه‌ای ما تبدیل به تکمیل شدن پازل دشمن می‌شوند و متاسفانه این اتفاق خوبی نیست.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی بیان کرد: در مجموعه بسیج رسانه و فضای مجازی بسیج استان بر اساس جهاد امیدآفرینی برنامه‌های مفصلی از جمله اردوهای راهیان پیشرفت به همت خانه مطبوعات و استانداری اجرا کردیم.

وی با اشاره به اجرای پویش «خبر امید» در خراسان جنوبی، عنوان کرد: تاکنون اجرای بیش از ۲۰۰ پویش در سطح فعالان فضای مجازی و رسانه‌ای و انتشار اخبار امیدآفرین در سطح استان و ملی را پیگیری کردیم.

وی گفت: رویداد رسانه‌ای جام امید با نگاه تولید محتوا را برای امیدآفرینی در سطح استان برگزار می‌کنیم.

رضایی با بیان اینکه الگوی راهبرد رسانه‌ای در سطح کشور تدوین شود، افزود: باید روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی آموزش تخصصی ببینند و از فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی در حوزه تجهیزات حمایت جدی صورت گیرد.

فعالان فرهنگی خراسان جنوبی در دیدار با سخنگوی دولت چه گفتند؟

وی خاطرنشان کرد: در خصوص اختصاص یارانه مطبوعات و سایت‌های خبری برای استان‌های کم‌برخوردار باید امتیاز ویژه قائل شوند.

وی عنوان کرد: الگوی راهبردی برای رسانه‌های غیررسمی و فضای مجازی و تربیت نیروهای متخصص رسانه‌ای برای فعالیت در عرصه جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی ایجاد شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی هم گفت: حال مطبوعات در خراسان جنوبی خوب نیست که این تعطیلی از دولت گذشته آغاز شده است.

محمود حیدری با بیان اینکه اگر به دنبال جهاد تبیین هستیم باید رسانه‌ها را حفظ کنیم و در خط مقدم قرار گیرند، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد مطبوعات مکتوب استان تعطیل شده‌اند.

وی با تاکید بر آموزش و تقویت رسانه ها و روابط عمومی ها، بیان کرد: امیدواریم دولت رسانه‌ها و روابط عمومی ها را در راستای جهاد تبیین تقویت کند.

وی ادامه داد: دولت باید در زمینه رسانه مناطق محروم را ویژه ببیند، مطبوعات خراسان جنوبی براساس ارزیابی های صورت گرفته در چند دوره جزو برترین ها در سطح کشور هستند.

وی با اشاره به دریافت مالیات از روزنامه‌ها، گفت: روزنامه ها توان اقتصادی پرداخت این مالیات را ندارد و در مجموع هم در خراسان جنوبی باید معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شود و دولت باید خط ویژه معافیت مالیاتی برای خراسان جنوبی در نظر گیرد.

کنشگر و فعال رسانه‌ای هم در این نشست با بیان اینکه چرا هنوز دولت سیزدهم امضای رسانه ای خودش را ندارد گفت: توقع ما از دولت این است که با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد بتواند یک رسانه فعال بخصوص در مورد دستاوردهای انقلاب داشته باشد اما بعد از ۲ سال هنوز رسانه گفتاری، تصویری و شنیداری خوبی در جامعه نداریم.

باقری اظهار امیدواری کرد: ای کاش تیم رسانه ای دولت بتواند دستاوردها را آنقدر پررنگ کند که وقتی زمان انتخابات می‌رسد این دغدغه نباشد چطور امید آفرینی شکل بگیرد و چگونه مردم را پای صندوق های رای بیاوریم.

وی افزود: اتفاقی که در جهان در حال شکل گیری است در فضای رسانه ای پیشرفت مطلوبی حاصل شده اما فضای مجازی رها شده هست ما نیاز به استدلال عمومی داریم و زمانی این مهم شکل می گیرد که افکارسنجی و افکارسازی عمومی درستی شکل گیرد.

باقری ادامه داد: تخصص گرایی بویژه در فضای رسانه‌ای در دولت سیزدهم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا برخی رسانه‌ها بصورت تک بعدی و تک سویی به خیلی از جریانات می پردازند که این موجب می شود مخاطبان ما به طرف رسانه‌های خارجی کشیده شوند و آنها هر مهندسی که بخواهند در مورد مخاطب ما انجام دهند.

وی یادآور شد: فیلترینگ و کُندی اینترنت از دیگر موضوعات است که بسیاری از مردم به شدت از وضعیت آن ناراحت هستند و این خودش عاملی است که هر روز التهابات در کف جامعه بیشتر شود.

فعالان فرهنگی خراسان جنوبی در دیدار با سخنگوی دولت چه گفتند؟

باقری افزود: در بحث فیلترینگ هم قرار بود بعد از کاهش التهابات در جامعه این مسئله حل شود اما هنوز همچنان این مشکل پابرجاست و سود آن را مافیای فیلترینگ برده‌اند و آنچه درسترس ما به عنوان رسانه است رضایتبخش نیست.

نماینده حوزه علمیه برادران در خراسان جنوبی هم گفت: اجرای عدالت اجتماعی باعث کم شدن آسیب‌های فرهنگی است.

حجت الاسلام تابعی افزود: کم بودن مکان‌های فرهنگی و ورزشی در استان از جمله مشکلات موجود بوده به گونه‌ای که برای بانوان و جوانان اقدام خاصی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: در استانی که مفتخر به وجود پدران علم و فرهنگ است، عدم توجه به ظرفیت نخبگان و جوانان تحصیل کرده، مهاجرت داخلی و عدم توجه به صاحبان اندیشه در اجرای برنامه‌ها خلأ بزرگی است.

تابعی با اشاره به مشکلات فرهنگی موجود در استان بیان کرد: برخی هیئت‌های مذهبی علی‌رغم اینکه مخاطبان بالایی دارند، دارای مشکلات عدیده‌ای هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از هیئت‌ها فعالیت‌هایی در قالب گروهای جهادی، محرومیت‌زدایی و حضور در مناطق مرزی را در دستور کار قرار داده‌اند، گفت: باقی ماندن بخش گسترده‌ای از محرومیت‌ها نشان از ساختارها و برنامه‌های نادرست در رفع فقر دارد.

نماینده حوزه علمیه برادران در خراسان جنوبی با بیان اینکه بنا به فرمایش رهبری، یک اقتصاد نابسامان در فرهنگ جامعه هم اثر می‌گذارد، افزود: ما به عنوان فعالان فرهنگی در امر تبلیغ با مشکلاتی مانند قاچاق سوخت، فقر زنان سرپرست خانوار و مشکلات اقتصادی در اقشار کم درآمد روبه‌رو هستیم‌ که نیازمند توجه است.

نماینده حوزه علمیه خواهران در خراسان جنوبی هم گفت: امروز در مرحله ولایت سیاسی و اجتماعی بانوان هستیم و این امر نیازمند نگاه ویژه از سوی مسئولان متولی است.

خسروی افزود: در حوزه علمیه با همراهی دلسوزان مباحث تربیتی و انسان سازی در دولت، جایگاه یک طلبه خواهر در آموزش و پرورش را به عنوان برنامه‌ریز و سیاستگذار و حتی در تدوین متون درس دینی و ارایه سبک زندگی و مختصات آن تدبیر کنند و این احساس دوباره به جامعه برگردد که حوزه علمیه مرجع مراجعات است.

وی تصریح کرد: طلبه به عنوان سخنگوی امامش ضرورت دارد که مسلط به علم روز و فناوری نوین جهت نقش آفرینی و کنش‌گری اجتماعی در عرصه جهاد تبیین باشد و این ضرورت باید با تجهیز مدارس علمیه به ابزارهای مختلف فناوری و رسانه باشد که حمایت و مساعدت دولتمردان دلسوز با نگاه تحول گرا می طلبد.

نماینده حوزه علمیه خواهران در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حوزه علمیه خواهران در زمینه جوانی جمعیت پیشتاز است، بیان کرد: باید دلسوزان نظام و آینده ایران در جهت رفع موانع موجود در محیط های حوزه خواهران اعم از فضاهای مختلف مهد و اتاق مادر و کودک اهتمام ویژه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مسأله ورزش و نشاط خواهران و سلامت و آمادگی جسمی و روحی طلای جوان امری مهم و قابل توجه و برنامه‌ریزی است، لذا باید مکانهایی جهت این امر در مدارس علمیه خواهران تعبیه و بهره‌برداری شود که مستلزم مساعدت و همکاری نهادهای مرتبط دولت است.

خسروی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که معیشت طلاب نباید وابسته به دولتها باشد پس باید در مباحث سخت افزاری و تامین زیرساخت‌ها باید دولتها در نگاهی که به دیگر نهادهای فرهنگی دارند به حوزه علمیه نیز داشته باشند که نسبت به این موضوع از دولت انقلابی انتظار بیشتری می رود.

نماینده گروه‌های جهادی خراسان جنوبی هم گفت: از صدا و سیما انتظار داریم در برنامه‌های مردمی، جریان کار و فعالیت‌ها را نمایش دهد.

حسینی با بیان اینکه قرارگاه جهادی در سپردن کارها به مردم بسیار موفق عمل کرده است، اظهار کرد: امروز پروژه‌های مهمی با استفاده از توان مردمی در مناطق محروم انجام شده است.

وی عنوان کرد: احداث و تکمیل پروژه آبرسانی در منطقه صفر مرزی «لانو» یکی از قول‌های رئیس جمهور بوده اما هنوز در پیشرفت ۲۰ درصدی باقی مانده است.

نماینده گروه‌های جهادی استان با تاکید بر اینکه احداث باند دوم جاده‌ها در اولویت برنامه‌های دولت قرار گیرد، گفت: پیوست مردمی در هیچ فعالیت و برنامه‌ای از سوی مدیران دیده نشده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

"علی بهادری جهرمی" سخنگوی دولت صبح امروز (شنبه) با استقبال استاندار خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و نشست با فعالان فرهنگی، مردمی، رسانه‌ای و طلاب استان، حضور در مراسم آغاز طرح مردمی کاشت درخت، نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه بیرجند، افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش و نشست هم اندیشی با اساتید و روسای دانشگاه‌های خراسان جنوبی از برنامه‌های این سفر یک روزه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha