۱۰ هزار و ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در کشور مجوز فعالیت گرفتند

اردبیل - ایرنا - قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: تاکنون برای ۱۰ هزار و ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در نقاط مختلف کشور مجوز صادر شده است که از این تعداد هشت هزار مرکز فعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر صباغیان روز شنبه در آیین نکوداشت موسسه‌های خیریه و تشکل‌های مردمی استان اردبیل اظهار کرد: یکی از وظیفه‌های اساسی حاکمیت و دولت تامین نیازهای اساسی آحاد مردم است و حاکمیت بر اساس قانون اساسی تکلیف دارد که برای تامین تحصیل، اشتغال، مسکن و ازدواج مردم کوشا باشد و اقدام‌های اساسی انجام دهد.

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز بر اساس اساسنامه و تاکیدهای مقام معظم رهبری برای رسیدگی به امور محرومین تلاش می‌کند اما در این میان خیران بخشی از وظیفه‌های حاکمیت و کمیته امداد را به دوش می‌کشند و واسطه‌ای بین افراد برخوردار و نیازمندان جامعه می‌شوند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: خیران با شناخت خوبی که از منطقه و محله خود دارند، نسبت به شناسایی افراد نیازمند از یک سو و جمع‌آوری کمک از سایر افراد نیکوکار از سوی دیگر اقدام می‌کنند و کمک‌ها را با حفظ حرمت و کرامت افراد به دست آنها می‌رسانند.

وی اضافه کرد: باید از این اقدام‌های خودجوش، مخلصانه و با خشوع نیکوکاران قدردانی شود که بار بزرگ و سنگینی از مسئولیت‌های حاکمیت و کمیته امداد را به دوش گرفتند و شبانه‌روز زحمت می‌کشند.

صباغیان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به بحث توانمندسازی مددجویان، عنوان کرد: باید در فعالیت‌هایی که در حال انجام است، توانمندسازی و اشتغال افراد مورد توجه قرار بگیرد؛ چنان که یکی از موضوع‌های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز ایجاد درآمد با ثبات در کنار رعایت کرامت انسانی افراد است.

وی اضافه کرد: یکی از مولفه‌های توانمندسازی بحث اشتغال است که باید به آن اهمیت دهیم تا شاهد افزایش تولید داخلی و حفظ کرامت انسانی افراد باشیم و از همین رو، توانمندسازی یکی از مباحث جدی و راهبردی کمیته امداد است که انتظار می‌رود خیران هم به موضوع توجه ویژه داشته باشند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: این نهاد در قالب ۱۷ برنامه و ۱۲۰ خدمت در حال حمایت از مردم است اما به تنهایی نمی‌توند بار سنگین فقر را در کشور تحمل کند و اگر کمک خیران در کنار کمیته امداد نباشد، مجموعه نمی‌تواند رسالت اصلی خود را ایفا نماید.

وی با اشاره به تاثیر نقش خیران در پیشرفت خدمات خیرخواهانه کمیته امداد، گفت: باید با توجه به مولفه‌های اصلی توانمندسازی در اشتغال، مسکن و تقویت خودباوری به مسائل فرهنگی و روانی نیز توجه شود و موسسه‌های خیریه جنبه‌های روانی و روان‌شناختی افراد را هم مورد توجه قرار دهند.

صباغیان راه‌اندازی شبکه‌ای با عنوان مرکزهای نیکوکاری در نقاط مختلف کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: قشرهای محروم استعدادهای خدادادی دارند که در صورت شکوفایی به کمک خیران و موسسه‌های خیریه، می‌توانند به افرادی توانمند تبدیل شوند و از دیگران دست‌گیری کنند.

۱۰ هزار و ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در کشور مجوز فعالیت گرفتند

وی اظهار کرد: راه‌اندازی این شبکه با نگاه کاهش تصدی‌گری و واگذاری هرچه بیشتر امور به خود مردم انجام شده است تا با اخلاق نیکو، اخلاص، تواضع و بی‌منت در کنار سایر خیران نسبت به خدمات‌رسانی به محرومان و برطرف کردن نیازهای اولیه آنها در بحث مسکن، بهداشت و درمان، اشتغال و سایر حوزه‌ها اقدام شود.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) یادآور شد: بر اساس نگاهی که امام خمینی (ره) داشت، این مجموعه دومین نهادی در کشور بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اهمیتی که امام راحل برای کمک به محرومان قائل بودند، در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ شکل گرفت.

به گزارش ایرنا، ۹ موسسه به نمایندگی از موسسه‌های خیریه و تشکل‌های مردمی استان اردبیل در ادامه این آیین مورد تجلیل قرار گرفتند و تمبر یادبودی نیز به همین مناسبت رونمایی شد.

همچنین جواد قرآن‌نویس، رئیس هیات مدیره بنیاد حمایت از کودکان سرطانی شمیم مهر استان اردبیل که از خیران بنام منطقه است و پیشینه فعالیت‌هایش در امور خیریه به بیش از ۵۰ سال می‌رسد، در این آیین به طور ویژه تقدیر شد.

۲۵۳ موسسه خیریه و مرکز نیکوکاری در استان اردبیل مجوز فعالیت دارند که از میان آنها مجوز ۱۶۲ مرکز از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) صادر شده است.

استان اردبیل با جمعیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha