۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۹
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85309297
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تکواندوکاران زنجان درصدد کسب مدال المپیک

۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۹
کد خبر: 85309297
تکواندوکاران زنجان درصدد کسب مدال المپیک

زنجان - ایرنا - تکواندو زنجان با بیش از ۴۳ سال فعالیت و گذر از فراز و فرودهای فراوان همواره از رشته‌های ورزشی پر فروغ استان و کشور بوده و به افتخارات متعدد بین‌المللی، آسیایی و جهانی دست یافته است و هم اینک تکواندوکاران زنجانی در تلاش برای کسب مدال المپیک برای تکمیل مجموعه افتخارات خود هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تکواندو که از هنرهای رزمی کره ای و با مهارتهای فیزیکی محسوب می‌شود بیشترین تعداد ورزشکاران ورزش های رزمی را در کشور به خود اختصاص داده است و مسابقات آن به عنوان یکی از رشته های المپیکی برگزار می شود.

این رشته ورزشی پرتحرک و مهیج که ترکیبی از حمله و دفاع است، علاوه بر افزایش توانایی جسمی موجب تقویت روحیه و بالا بردن سلامت روان نیز می شود و یادگیری مهارتهای حفظ‌ آرامش و زندگی سالم را به همراه دارد.

تکواندو از سبک ها و زیرشاخه های مختلف تشکیل شده است که هر ورزشکاری در هر رده سنی بنا بر علاقه مندی های خود می تواند در سبک های مختلف این رشته ورزشی فعالیت کند.

تکواندوکاران زنجان درصدد کسب مدال المپیک

این رشته ورزشی سابقه طولانی و بیش از پنج هزار ساله در کره دارد و در ایران نیز از سال ۱۳۴۷ جای خود را در بین سایر رشته های ورزشی رزمی باز کرد و در سال ۱۳۴۹ به عنوان ورزش رزمی رسمی کشور قرار گرفت و با رشد و توسعه زودهنگام در سال ۱۳۵۲ به عنوان یک فدراسیون رسمی در ایران به کار خود قوت داد.

شروع تکواندو در استان زنجان نیز به سال ۱۳۵۹ باز می گردد که از سوی تکواندو استان زنجان از سال ۱۳۵۹ با همت شهید پرویز عطایی پایه گذاری شد. شهید پرویز عطایی پایه‌گذاری شد و قهرمانان بسیاری را پرورش داد و امروز پس از ۴۳ سال فعالیت با وجود ورزشکاران، ‌مربیان و داوران توانمند درصدد برنامه‌ریزهای و تشریک مساعی برای کسب مدال المپیک است تا کلکسیون افتخارات خود را تکمیل کند.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از وضعیت ورزش تکواندو در زنجان با علی سپهری، رییس هیات تکواندو استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا:‌ ورزش تکواندو زنجان هم اکنون در چه جایگاه و وضعیتی قرار دارد؟ ‌

هم اکنون ۵۴ باشگاه تکواندو در این استان فعال است و بیش از ۲۳ هزار تکواندوکار در این رشته ورزشی فعالیت می کنند.

اغلب باشگاههای تکواندو استان مربوط به بخش خصوصی است و ظرفیت بالایی در این رشته وجود دارد چراکه فعالیت ورزشکاران در این رشته ورزشی بسیار چشمگیر بوده و از استقبال بالایی برخوردار است.

جایگاه تکواندو زنجان در کشور بالا است، ‌ بعد از شیوع ویروس کرونا متاسفانه ارزیابی از سوی فدراسیون این رشته ورزشی انجام نشد اما از گذشته همواره زنجان جزو ۱۰ استان برتر کشور بوده است درحالی که به لحاظ جمعیتی و امکانات جزو استان بیستم کشور محسوب می شود بر همین اساس نسبت به داشته های خود فراتر هستیم.

در بخش داوری نیز جزو سه استان اول کشور هستیم؛ در حال حاضر ۹ داور بین المللی داریم امسال نیز سه مربی تیم ملی داشتیم که اینها نشان دهنده وضعیت مناسب رشته ورزشی تکواندو در استان است.

ایرنا:‌ هم اکنون چه فعالتیهایی در رشته ورزشی تکواندو زنجان انجام می‌شود؟

برنامه ریزی هایی که از پنج ماه گذشته برای این هیات انجام شده بود یک به یک به منصه ظهور و عمل رسیده است که از جمله آنها شرکت ۶ تیم در لیگ های برتر کشوری بود.

۲ هفته بعد اختتامیه لیگ برتر پومسه کشوری و دسته یک کشوری را خواهیم داشت که در این بخش بانوان ما حضور قدرتمندی دارند.

تیم های تکواندو استان در ۲ لیگ نیز شرکت خواهند کرد که در هفته های آتی شاهد حضور پرفروغ ورزشکاران استان در آنها خواهیم بود که در هر ۲ لیگ کسب جایگاه برای ورزشکاران استان محتمل است.

تکواندوکاران زنجان درصدد کسب مدال المپیک

ایرنا:‌ هیات تکواندو زنجان هم اکنون چه دغدغه هایی دارد؟ ‌

با توجه به فعالیت بیش از ۲۳ هزار ورزشکار زنجانی در رشته تکواندو، یکی از مشکلاتی که از سالهای دور این هیات با آن مواجه بود نداشتن جا و مکان مناسب برای تمرین تکواندوکاران بود.

۲۳ هزار ورزشکار زنجانی در رشته تکواندو در ۵۴ باشگاه ورزشی فعالیت می کنند. بر این اساس تامین محل مناسب با تعداد ورزشکاران و افزایش وسعت مکان های موجود در این حوزه همواره یکی از دغدغه های مسولان این هیات ورزشی بود که با تشریک مساعی و همت مسوولان ورزشی و هیات تکواندو استان این محل افتتاح شد و ۲۶۰ مترمربع به زیربنای خانه تکواندو استان که متشکل از پایگاه قهرمانی ویژه قهرمانان و تیم های استان است اضافه شد و برای این امر ۱۵ میلیارد ریال تخصیص یافت.

از آنجاییکه تیم های قهرمانی استان مکان مناسبی برای تمرین نداشتند مجبور بودیم از سانس های آموزشی که اولیا و ورزشکاران بابت آن هزینه داده بودند، استفاده کنیم که از ابعاد مختلف به مشکل بر می خوردیم گاهی نیز مدرسه ای یا باشگاه دیگری را اجاره می کردیم که خوشبختانه با افتتاح این پایگاه قهرمانی دغدغه تامین محل برای تمرین ورزشکاران رفع شد و کمیته فنی برنامه ریزی های لازم را انجام داده است که در روزها و ماه های آتی تیم های استان که برای مسابقات برون استانی تلاش می کنند در این مجموعه قهرمانی فعالیت کنند.

ایرنا: اعزام تکواندوکاران استان به مسابقات دانشجویان جهان چگونه انجام شد؟ ‌

فستیوال جهانی کشور روسیه برای اولین سال بود که برگزار می شد که ۳۵ کشور از همه قاره ها در آن شرکت داشتند.

تیم دانشگاه زنجان نیز به نمایندگی از ایران با چهار ورزشکار به این رقابت ها اعزام شد که ۲ ورزشکار از این تعداد هم دانشجوی دانشگاه زنجان و هم بومی استان بودند که در نفرات اعزامی بومی، یک مدال طلا و یک برنز کسب شد و امیرسینا بختیاری قهرمان استان مدال طلا و مهشید صبوری نیا از شهرستان ابهر مدال برنز کسب کردند.

محمدرضا خانی نیز که اصفهانی الاصل و دانشجوی دانشگاه زنجان بود در وزن مثبت ۸۸ مدال طلا کسب کرد و در مجموع تیمی در بخش آقایان مدال برنز کسب کردیم که با چهار شرکت کننده در این فستیوال بسیار سطح بالا، این نتیجه بسیار مطلوب است و به عبارتی با دست پر به کشور بازگشتیم.

تکواندوکاران زنجان درصدد کسب مدال المپیک

ایرنا:‌ مشکل هیات ورزشی تکواندو چیست؟

ورزش به خصوص در عصر جدید طوری است که تمام وقت هم در آن فعالیت کنیم باز هم کم می آوریم.

مشکلات متعددی وجود دارد اما تکواندو زنجان جزو هیاتهایی است که به معنی واقعی کلمه به صورت هیاتی اداره شده و کارها پیش می رود و از پیشکسوتان تا نوظهوران این رشته در همه کمیته ها دست به دست هم داده ایم تا مشکلات را تقلیل دهیم.

امسال، سال پرفروغی داشتیم و حامیان مالی خوبی را جذب کردیم و بر همین اساس امسال، سالی بی بدیل در تاریخ بیش از ۴۳ ساله تکواندو استان است.

باید قویتر از گذشته ها عمل کنیم و مشکلات را با عملکرد درست خود رفع نماییم، به همین منظور همواره سعی کرده ایم به مشکلات نگاه نکنیم بلکه بر اساس برنامه ها و چشم اندازهای خوب، با شتاب و تشریک مساعی به دست همه فعالان این عرصه بر مشکلات فائق آییم.

ایرنا:‌ چه افرادی برای فعالیت در رشته تکواندو مناسب هستند و استعدادیابی چگونه انجام می‌شود؟

امروز تکواندو همه قشرها را می‌طلبد و شعار ما این است که هر خانواده یک تکواندو کار داشته باشد.

تکواندو در سه بخش ارایه می شود بخش مبارزه که روحیه جنگنده طلبی دارد و هرچه فرد چغر و بد بدن باشد نتیجه خوبی گرفته می شود.

بخش پومسه این رشته را داریم که حرکات دست و پا و فرم ها را شامل می شود که روحیه جنگندگی نیاز ندارد و در استان در بخش بانوان این بخش حرفی برای گفتن دارد و بسیار پرفروغ است.

بخش دیگر هانمادانگ است که حرکات نمایشی و شکستن اجسام است.

علاقه مندان به فعالیت در این رشته ورزشی و هر یک از زیرشاخه های آن می توانند به خانه های تکواندو استان مراجعه کنند، راهنمایی شوند و به جمع تکواندوکاران بپوندند.

تکواندوکاران زنجان درصدد کسب مدال المپیک

ایرنا:‌ چه چشم اندازی برای ورزش تکواندو استان زنجان ترسیم شده است؟ ‌

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده اتفاقات خوبی برای این رشته ورزشی در استان رقم خواهد خورد.

چهار ماه دیگر دوره اول فعالیت این هیات تمام می شود.

تنها مدالی که کلکسیون هیات تکواندو استان زنجان ندارد، مدال المپیکی است که ورزشکاران ما پتانسیل لازم را برای کسب این مدال دارند و تلاش می کنیم آن را نیز کسب کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha