۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۷
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85309374
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲ میلیون و ۵۵۰ هزار نهال سالانه در دزفول کاشته می‌شود

دزفول – ایرنا – مدیرجهاد کشاورزی دزفول گفت: زیرساخت لازم برای کاشت سالانه ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار اصله نهال در این شهرستان ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، بهروز قمرزاده روز شنبه در آیین آغاز کاشت نهال در ۳۲ هکتار از اراضی روستای سربیشه دزفول افزود: پویش کاشت یک میلیارد اصله نهال طی چهار سال در کشور برنامه ریزی و در این راستا سهم استان‌های مختلف و به تبع آن سهم هر شهرستان در این طرح تعیین شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در خوزستان، مقرر شده سالانه ۳۰ میلیون درخت در این استان کاشته شود که سهم دزفول سالانه کاشت ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار اصله است.

مدیرجهاد کشاورزی دزفول با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر این شهرستان در تولید نهال و نشا گفت: ۲۲۰ هکتار گلخانه و ۵۷ نهالستان خصوصی و دولتی در دزفول فعالیت دارد که درمجموع سالانه توان تولید حدود ۱۵ میلیون نهال و ۱۵ میلیون نشا را دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت گره گشایی از مسایل مبتلا به نهالستان‌های دزفول در تحقق این هدف گذاری، کارگروه نهالستان در این شهرستان ایجاد شده است تا موانع و مسایل این نهالستان‌ها به صورت مستمر رصد و برای حل آن به سرعت تصمیم گیری شود.

قمرزاده جنگل، زراعت چوب، فضای سبز و بیایان زدایی را چهار رویکرد مهم این طرح دانست و گفت: در این طرح ملی سهم زراعت چوب و جنگل هر کدام ۳۰ درصد و سهم هر یک از فضای سبز و بیایان زدایی نیز ۲۰ درصد تعیین شده است.

وی کاهش گازهای گلخانه ای، حفظ منابع آب و خاک و ایجاد اشتغال را از جمله اهداف مهم اجرای این پویش ملی برشمرد و افزود: پایداری خاک، افزایش نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و گرد و خاک و تولید اکسیژن از جمله دیگر اهدافی است که در این طرح دنبال می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی دزفول بیان کرد: نهال‌های در نظر گرفته شده در این طرح هم در حاشیه اراضی کشاورزی و هم اراضی ملی قابل کشت قابل اجرا است همچنین در زمین‌های بخش خصوصی که زمینه کشت آن وجود دارد نیز قراردادهایی به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه تمام زیرساخت‌های لازم برای کشت سالانه ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار اصله نهال در دزفول فراهم شده است، افزود: چهار نقطه از اراضی ملی سردشت و شهیون برای اجرای این طرح جانمایی و تامین آب مورد نیاز آن نیز پیگیری شده است.

قمرزاده گفت: طرح زراعت چوب علاوه بر مزایای فراوان زیست محیطی امکان اشتغال زایی بالایی نیز دارد و اجرای این طرح می‌تواند موجب رونق اشتغال و تولید در استان و شهرستان شود.

۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نهال طی چهار سال در دزفول کاشته می‌شود

حجت الاسلام مسعود بهرام پور امام جمعه دزفول نیز در این آیین ضمن ارج نهادن به سنت حسنه نهال کاری و برشمردن اهمیت کاشت درخت در امنیت زیستی گفت: حفظ محیط زیست و توسعه پایدار در کشور ضروری است.

محمد شفیعی زاده رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول نیز بیان کرد: آغاز پویش کاشت نهال حاصل بیش از ۱۰ ماه تلاش شبانه روزی در راستای ظرفیت شناسی و طرح ریزی در سطح شهرستان است.

به گزارش ایرنا، به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان قرار است ۳۲۰ میلیون نهال طی چهار سال در این استان کاشته شود.

مقام معظم رهبری ۱۱ اسفندماه سال گذشته ضمن تاکید بر کاشت یک میلیارد درخت در کشور عنوان کردند که هر ایرانی اگر سه درخت بکارد با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران سالی ۲۵۰ میلیون درخت و در چهار سال یک میلیارد درخت کشت می‌شود.

بر اساس اعلام مسوولان استان طرح زراعت چوب در شهرستان‌هایی از خوزستان از جمله باوی، کرخه، اهواز، دزفول و شوش و همچنین مناطقی از استان که دارای رودخانه و آب کافی هستند اجرا شود.

توسعه صنعت ام دی اف در خوزستان نیز از دیگر برنامه‌های طرح زراعت چوب است؛ اجرای این طرح در خوزستان با محوریت دانشگاه کشاورزی رامین و با همکاری دستگاه‌هایی همچون اداره کل منابع طبیعی و مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود.

زراعت چوب جزو طرح‌هایی است که همسو با قانون تنفس جنگل‌های شمال مطرح و در آن زمان در دستور کار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری قرارگرفت؛ این قانون از اواخر سال ۱۳۹۵ اجرا شد و سرانجام در سال ۱۳۹۸ با اتمام قراردادها، تمامی شرکت‌های فعال بهره بردار از هرگونه بهره برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های کشور ممنوع شدند.

پس از توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و مراتع برای اشتغالزایی، تامین چوب صنایع چوبی و حفظ جنگل‌ها، طرح زراعت چوب در سال ۱۳۹۸ در کشور کلید خورد و برای اجرا به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد.

در این آیین که با حضور مسوولان شهرستانی برگزار شد، امام جمعه دزفول نیز سه نهال در منطقه سربیشه غرس کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha