دانشجویان از توانمندی‌های نداجا در بندرعباس بازدید کنند

بندرعباس - ایرنا - جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بندرعباس در واقع نمایشگاهی از عظمت نیروی دریایی است که از دانشجویان برای بازدید از کارهای بزرگی که در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته در آن رخ داده، دعوت می‌کنیم.

امیردریادار حمزه‌علی کاویانی روز شنبه در حاشیه تجلیل از وابستگان (پیشکسوتان) نداجا در بندرعباس به خبرنگار ایرنا افزود: کارکنان،‌ آموزش و تجهیزات سطحی، زیرسطحی و هوایی و مجموعه‌ای از تجهیزات جنگالی، موشکی و غیره در بندرعباس مستقر بوده که در واقع این نمایشگاه ارزشمند پذیرای بازدید مردم است.

وی ادامه داد: همچنین توسط جوانان نیروی دریایی و انقلاب اسلامی،‌ جوانان و فرزندان رهبرمعظم انقلاب در نداجا کارهای بزرگی در بازه زمانی یادشده رخ داده است که می‌توان به ناوشکن جماران، ناوشکن دنا و سهند، اقدامات انجام شده در زمینه قدرت موشکی، قدرت جنگ الکترونیک، کشف و شناسایی و همچنین تعمیرات و بازسازی‌های بزرگ انجام شده، اشاره کرد که برای عظمت و اقتدار نظام اسلامی بکار گرفته می‌شود.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به هفتم آذرماه روز نیروی دریایی نیز گفت: هفتم آذر حماسه بزرگی در برابر دشمن بود که قصد گرفتن سیادت دریا را از ایران اسلامی داشت و می‌خواست بر صحنه دریا تسلط یافته و ارتباطات دریایی ایران اسلامی را قطع کند.

امیردریادار کاویانی خاطرنشان کرد: این دشمن در مدت ۶۷ روز از صحنه دریا محو شد و تا پایان جنگ نتوانست در این عرصه حضور یابد.

نداجا از بروز قحطی بزرگ در دوران جنگ جلوگیری کرد

وی اشاره کرد: این دشمن در سال‌های میانی جنگ یعنی از سال ۶۵ به بعد، زمانی که نتوانست در عرصه زمینی موفقیتی کسب کند، مجدد تلاش کرد در عرصه دریا حضور یابد که این نشان دهنده اهمیت بسیار بالای عرصه دریاست.

جانشین فرمانده نداجا اظهار کرد: اما نیروی دریایی تسلط بر دریا را حفظ و ۱۰ هزار کشتی را محافظت اسکورت کرد، اگر این کار انجام نمی‌شد همانند جنگ جهانی اول و دوم مجدد قحطی بزرگ در هنگام جنگ و دفاع مقدس در کشور رخ می‌داد.

امیردریادار کاویانی اشاره کرد: ایران کشوری وابسته به دریا بوده و ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات از طریق دریا انجام می‌شود و در مقابل رژیم بعث عراق هم وابسته به دریا بود، وقتی پایانه‌های نفتی آن را از بین بردیم دیگر نتوانست صادرات نفتی و درآمدی داشته باشد.

وی افزود: بنابراین کشورهایی که به آن کمک می‌کردند خط لوله نفتی را از بصره تا سواحل دریایی سرخ کشیدند، یعنی نفت رژیم بعث را از کویر عربستان عبور دادند و بدین ترتیب از آن پشتیبانی می‌کردند تا بتواند درآمد داشته و تجهیزات نظامی و نیازهای مردم خود را تامین کند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: رژیم بعث از سال ۱۳۶۵ به بعد با شرکت داسو فرانسه قرارداد بسته و هواپیماهای میراژ و موشک‌های اگزوسه را بدون اینکه خلبانان‌شان آموزش ببینند دریافت کردند.

وی افزود: خلبانان عاریه‌ای از فرانسه آوردند تا بتوانند کنترل صحنه دریا را در دست بگیرند که تا پایان جنگ موفق به این کار نشدند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: این حاصل جوانان آن زمان و وابستگان (بازنشستگان) کنونی نداجاست که ایستادگی و صبر و استقامت کردند و نیروی دریایی تا پایان جنگ صحنه دریا را مدیریت کرد.

امیر دریادار کاویانی گفت: پشتیبانان رژیم بعث عراق دوباره تلاش کردند صدام را به تجهیزات دریایی مجهز کنند اما نتوانستند و در نهایت پیروز شدیم.

ایران اسلامی از قدت‌های بزرگ دریایی است

وی ادامه داد: امروز به برکت آن پیروزی‌ها شاهدیم که ایران اسلامی یکی از قدرت‌های منطقه‌ای بوده و در جهان اقتدار داشته و از قدرت‌های بزرگ در دریاها است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha