۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۸
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85309526
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بیش از هفت هزار خانه هلال در کشور فعال است

۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۸
کد خبر: 85309526
بیش از هفت هزار خانه هلال در کشور فعال است

قزوین - ایرنا - مدیرکل دفتر توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر گفت: هفت هزار و ۱۷ خانه هلال با هدف ارایه آموزش های لازم به مردم برای کمک به مدیریت بحران و کاهش خسارت های مالی و جانی در روستاها و شهرهای کشور فعال است.

عباس احدپور روز شنبه در سفر به قزوین و در حاشیه بازدید از بخش های مختلف جمعیت هلال احمر این استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۰۰ خانه هلال در شهرها، چهار هزار و ۹۰۰ خانه هلال در روستاها و ۱۷ خانه هلال تخصصی در سراسر کشور فعال هستند.

وی افزود: خانه های هلال طرح جدیدی هستند که از سال ۹۰ به صورت آزمایشی در چهار استان کشور به مورد اجرا گذاشته شد و پس از موفقیت های لازم، این طرح از سال ۹۴ به بعد در تمامی استان ها قابلیت اجرایی پیدا کرد.

احدپور، هدف اصلی این خانه ها را ارتقای توان پاسخگویی مردم روستا به حوادث طبیعی رخ داده دانست و اظهار کرد: نه تنها ایران بلکه سازمان صلیب سرخ جهانی نیز نگاه ویژه ای به این طرح دارد.

وی در خصوص وظایف خانه های هلال، اظهار کرد: خانه های هلال با هدف کاهش حوادث های جانی و مالی، ضمن آموزش های لازم به مردم شهرها و روستاها در چگونگی مواجه آنها با خطرات و حواث احتمالی، ارایه اقدامات اولیه در برخورد با حوادث گوناگون را نیز در دستور کار خود قرار داده اند.

وی با اشاره به ابلاغ دولت مبنی بر تاسیس خانه هلال در هر یک از روستاهای کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۷ هزار و ۸۰۰ روستا در سطح کشور برای احداث خانه های هلال هدف گذاری شده است.

احدپور، آماده سازی در قالب آموزش های امداد و نجات را وظیفه ذاتی خانه های هلال برشمرد و تصریح کرد: دستگاه های حاکم بر هر استان با توجه به نیاز شهرستان ها و روستا ها می توانند درخواست تاسیس خانه هلال را به سازمان هلال احمر ارایه دهند که در این دوره از مدیریت جمعیت هلال احمر در کشور، علاوه بر نگاه کمی، از نظر کیفی نیز (غنی سازی تجهیزات آموزشی) به خانه های هلال توجه ویژه ای شده است.

به گفته وی، عملکرد معاونت بین الملل جمعیت هلال احمر کشور باعث شده تا صلیب سرخ نیز نگاه مثبتی را به این طرح در کشور ما داشته باشد و نسبت ارایه آموزش های لازم نیز کار ما را سهولت ببخشد.

مدیرکل دفتر توسعه خانه‌های جمعیت هلال احمر کشور در خصوص تامین اعتبارات لازم برای خانه های هلال نیز اظهار کرد: معاونت آموزش و برنامه ریزی این جمعیت اعتبارات مناسبی را برای تجهیز این مراکز در نظر گرفته است تا جایی که برای نیمه دوم سال جاری ۱۵۰ میلیارد ریال برای این منظور تخصیص داده است.

احدپور، یکی از وظایف مهم خانه های هلال را آموزش های فنی و حرفه ای به مردم روستا برشمرد و افزود: در این رابطه توافق نامه هایی با سازمان فنی و حرفه ای کشور در حال شکل گیری است اما برخی از استان ها به طور اختصاصی این طرح را اجرایی کرده و آموزش هایی را نیز ارایه داده اند.

وی ادامه داد: خانه های هلال علاوه بر اینکه به عنوان دیده بان جمعیت هلال احمر مشغول به فعالیت هستند، نیروهای انسانی به همراه تجهیزاتی را دارا می باشند تا هنگام مواجهه با خطر در نقش تیم های پیشرو عمل کرده و به سرعت خود را به محل حادثه برسانند.

مدیرکل دفتر توسعه خانه های جمعیت هلال احمر کشور ایران را جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان دانست و یادآور شد: هلال احمر در این رابطه به عنوان بازوان توانمند اجرایی در مواجهه با خطرات و حوادث طبیعی در استان های کشور نقش آفرینی کرده و همیشه نیز در صحنه حضور دایمی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha