۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۱۱
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 85309555
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مردم گیلان سالروز شهادت میرزاکوچک خان را گرامی داشتند

رشت - ایرنا - اقشار مختلف مردم رشت عصر روز شنبه با برپایی مراسم سینه‌زنی و عزاداری و طی مسیر سبزه میدان تا آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، یکصد و دومین سالروز شهادت این روحانی مبارزه را گرامی داشتند.

به گزارش ایرنا، اقشار مختلف مردم رشت با حضور در منطقه سبزه میدان رشت پای پیاده در حالی که عزادارای می کردند به سمت آرامگاه این روحانی مبارز در منطقه سلیمان‌داراب حرکت کردند.

در این مراسم قشرهای مختلف مردم حضور داشتند و با در دست داشتن عکس‌هایی از میرزاکوچک جنگلی و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، یاد این ۲ سردار بزرگ ایران را گرامی داشتند.

همچنین صبح امروز نیز به مناسبت یکصد و دومین سالگرد شهادات میرزاکوچک جنگلی، مزار وی در منطقه سلیمان‌داراب رشت توسط اقشار مختلف مردم و مسئولان استان گلباران شد و مراسمی نیز به همین منظور با حضور مسئولان و مردم در تالار مرکزی رشت برگزار شد.

میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، در سال ۱۲۹۸ هجری قمری در محله استادسرای رشت و در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود.

جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان بعد از نهضت مشروطه خواهی یکی از مردمی‌ترین نهضت های محلی ایران است که محوریت آن قطع دست بیگانگان از کشور، استقلال و سربلندی ایران بود.

نهضت جنگل اگرچه نتوانست به آرمان‌های سیاسی خود دست یابد، ولی جنگلی‌های به جا مانده از این نهضت، منشأ جریان‌های فرهنگی مهمی در گیلان شدند.

میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع‌آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه‌های تالش در برف و بوران اسیر شد و به شهادت رسید.

با شهادت میرزاکوچک خان در روز دوشنبه یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۰ هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی ۱۳۴۰ ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha