۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۴۳
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85309793
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

سریال سنجرخان سرآغازی برای معرفی قهرمانان ملی کردستان است

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: با پخش سریال سنجرخان امیدواریم که شاهد آغاز یک فرهنگی و هنری برای معرفی چهره های شاخص کرستان به ویژه قهرمانان ملی این استان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه شنبه در آیین رونمایی از سریال سنجرخان در سنندج اظهار کرد: امیدواریم که پخش این سریال بتواند غبار غربت را از چهره قهرمانان ملی کردستان بزداید و شاهد آغاز یک حرکت فرهنگی و هنری برای معرفی چهره های شاخص کرستان در ادوار تاریخی و به ویژه قهرمانانی باشیم که الهام بخش رشادت، شجاعت و سلحشوری است.

وی یادآور شد: " مستوره اردلان" اثر فاخر دیگری است که برگرفته از زندگی یکی از بانوان نامدار این دیار است؛ وی اولین و تنها بانوی مورخ جهان مثل سنجرخان موفق بوده که توانسته به هدف بزرگ خود دست یابد.

استاندار کردستان یادآور شد: حوصله مطالعه و خواندن کم شده ولی برای رسیدن به یک کار هنری جذاب، می‌توان ده‌ها عنوان کتاب را خواند و جمع بندی کرد.

زارعی کوشا تاکید کرد: کارهای بزرگ تاریخی خدمت بزرگی به چهره های ملی و مذهبی ما می کند و در سال های اخیر با ساخت این سریال ها، شناخت عمیقی از این شخصیت ها در مخاطب ایجاد شد.

وی هنر را زبانی گویا برای معرفی چهره های فاخر دانست و بر لزوم توجه به تاریخ استان کردستان و معرفی آن به مردم ایران تاکید کرد.

سریال سنجرخان سرآغازی برای معرفی قهرمانان ملی کردستان است

بیش از ۷۸ درصد مردم علاقمند به تماشای سریالهای تاریخی هستند

معاون امور استان های سازمان صداوسیما گفت: در نظرسنجی انجام گرفته، ۷۸.۹ مردم اعلام کردند که مایل به تماشای مجموعه‌های تاریخی هستند که در استان ها و روستاها ساخته شود.

حسن عابدینی افزود: در تاریخ کردستان چهره های فرهنگی بسیاری وجود دارد که باید با زبان هنر به معرفی آنها پرداخت.

وی با بیان اینکه در رسانه ملی به تاریخ معاصر کردستان نیز توجه می شود، ادامه داد: سالانه سه سریال و مجموعه نمایشی از کردستان ساخته و به روی آنتن ملی می رود که برخی در مرحله پیش تولید و برخی هم در مرحله تولید است.

معاون امور استان های سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه باید کمک کنیم تا این مسیر راحت تر طی شود، افزود: در حال حاضر، سریال "سرزمین مادری" با وجود تعلل ۱۰ ساله در پخش آن، از مجموعه‌های پرمخاطب است.

عابدینی با ابراز امیدواری نسبت به شناخت بیشتر چهره های ملی تاریخ کردستان با تولید مجموعه های نمایشی، اضافه کرد: سریال "سنجرخان" در دوران خطیر کرونا کلید خورد و با مشکلات عدیده ای مواجه بود که با تعامل و پشتکار ویژه عوامل، به سرانجام رسید.

در این مراسم از عوامل تولید سریال "سنجرخان" قدردانی شد.

سریال سنجرخان در ۲٦ قسمت ۴۰ دقیقەای برای پخش ازشبکە یک سیما بە کارگردانی محمد حسین لطیفی ساختە شده است.

در جنگ جهانی اول که روس‌ها از شمال به ایران حمله کردند هرج و مرج، کردستان را فراگرفت و قتل و غارت‌های شبانه وحشت زیادی را در جامعه ایجاد کرد که سنجرخان وزیری نرانی در مقابل روسیه ایستادگی کرد.

او حتی با لشکر رضاخان جنگید و آنها را شکست داد و این پیروزی باعث شهرت بیشتر سنجرخان شد و نام او را بیشتر از قبل بر سر زبان ها انداخت.

بعد از این جنگ لشکر روس نیز به سرکردگی " کلنل مامانوف" به سنندج رسید و سردار محی رشتی حاکم سنندج فراری شد که سنجر خان مقابل آنها قرار گرفت و لشکر روس را شکست داد.

روسیه که تمامی شکست‌های خود را از سنجر خان می دیدند به محاصره روستای میاوروران و قلعه سنجرخان روی آوردند.

سنجر خان از دارالحکومه تقاضای کمک کرد ولی قبل از رسیدن ۳۰ سوار برای کمک، سنجرخان محاصره را شکست و روس‌ها را وادار به عقب نشینی کرده بود.

شریف الدوله بنی آدم حاکم سنندج اقدام به حمله به برخی از قبایل کرده بود که سنجرخان با او مخالفت می‌کند که موجب دشمنی شریف الدوله با سنجرخان می‌شود و سرانجام در محرم سال ۱۳۳۷ هجری قمری ( برخی سال‌های ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ را هم عنوان می‌کنند) شریف الدوله بنی آدم حاکم سنندج از طریق خلیل خان برادر سنجر خان طی یک توطئه او را به عمارت خود دعوت کرده و او را به قتل می‌رساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha