استقرار صنایع با رعایت حقوق اهالی روستاها در مازندران اجرا شود

ساری-ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: رعایت حق و حقوق مالکانه روستاییان در روند استقرار صنایع در این مناطق با جدیت از سوی مسوولان امر و فعالان اقتصادی در استان مورد توجه قرار گیرد.

احمد توکلی روز یکشنبه در حاشیه کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط خاص استان مازندران از جمله وجود جنگل و عرصه های منابع طبیعی و وجود روستاهای متعدد در خصوص نحوه استقرار صنایع می بایست حق و حقوق مالکانه روستاییان را لحاظ کرد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک مازندران برای بررسی پرونده های استقرار صنایع تشکیل شد ادامه داد : با توجه به شرایط خاص استان موضوعاتی نظیر نحوه استقرار صنایع، کاهش حریم و استفاده از فناوری ها در صنایع از جمله تولید دام و طیور مطالب کارشناسی مطرح شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران همچنین از کاهش حرایم و حفظ حقوق مالکانه روستاییان و در نقاط همجوار مجموعه صنعتی به عنوان دیگر مطالبی نام برد که در جلسه امروز مطرح شد.

وی اظهار داشت : با این روند پیگیری ها سعی کردیم در امور مربوط به مردم تسهیل گری شود.

استقرار صنایع با رعایت حقوق اهالی روستاها در مازندران اجرا شود

کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک مصوب ۲۵ تیر۱۳۹۶ و در آن ذکر شده هرگونه احداث، توسعه، تغییر خط تولید و تغییر محل واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان می‌باشد. سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه به استعلام‌های درخواست جواز تاسیس و بهره برداری را پاسخ دهد و در صورت عدم موافقت آن سازمان، دلایل آن را به استعلام کننده به صورت کتبی ارائه کند. عدم پاسخ در مدت یادشده، به منزله تایید می‌باشد.
در هر استان کمیسیونی با عضویت یکی از معاونان استاندار با تعیین استاندار (رئیس)، مدیرکل محیط زیست استان (دبیر)، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، مدیرکل سازمان بازرسی استان و فرماندار مربوطه تشکیل می‌شود.

مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد.

حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.

بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.

مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha