۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۸
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85310013
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انزوای اجتماعی معلولان البرز در سایه کم توجهی به قانون

کرج – ایرنا – جمعیت ۳۵ هزار و ۸۹۲ نفری توان خواهان استان البرز افرادی که یا نمی‌بینند یا نمی‌شنوند یا توان حرکت یا کنترلی بر اعمال و رفتارشان ندارند اما به واسطه قابلیت ها و تاثیرگذاری هایی که دارند نمی‌توان آنها را نادیده گرفت که این جمعیت این روزها در سایه بی توجهی در اجرای طرح های مناسب سازی دچار انزوای اجتماعی شده اند .

به گزارش خبرنگار ایرنا، معابر ناتراز، وسایل حمل‌ونقل عمومی غیراستاندارد و اجرای نشدن طرح های مناسب سازی ویژه معلولان سبب حبس شدن این قشر در خانه هایشان شده است .

هر چند قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب اسفند سال ۹۶ به خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، مناسب‌سازی، دسترس‌پذیری و تردد و تحرک، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، فرهنگسازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت‌های اداری و معلولان اشاره دارد، اما شواهد عینی نشان می‌دهد که اغلب موارد این قانون در البرز اجرایی نشده که از جمله آن می توان به عدم اجرای طرح های مناسب سازی معابر شهری اشاره کرد .

بنابراین اجرای طرح های مناسب سازی گشودن درهای جامعه برای فعالیت عادی معلولان در کنار سایر افراد است که می تواند از انزوای اجتماعی آنان جلوگیری کند .

حمیده سرمدی معلول جسمی و حرکتی و خانه دار در این زمینه گفت: من به عنوان یک خانم خانه دار شاید به ندرت از خانه برای فعالیت های اجتماعی خارج شوم اما همین مقدار حضور در اجتماع نیز به دلیل نبود شرایط مناسب تردد انجام فعالیت ها را برایم دچار مشکل کرده است .

وی افزود: معلولان جسمی و حرکتی امکان استفاده از وسایط نقلیه عمومی در شهر کرج را به تنهایی ندارند، درحالی که برای خیلی از مسیرهای مقصد نیاز به وسایط نقلیه عمومی دارم.

این معلول کرجی ادامه داد: اگرچه همراهی و دلسوزی از سوی مردم برای کمک به یک معلول به خصوص خانم صورت می گیرد ولی آنچه مهم است این بوده که بسیاری از معلولان علاقمند هستند تا با برخورداری از حقوق به حق خود همپای سایر افراد جامعه فعالیت کنند .

" علیرضا دوستی" معلول دیگری که از خودروی ویژه معلولان را نیز دارد گفت: من در مقایسه با دیگر معلولان کمی مستقل هستم و دارای خودروی ویژه معلولان هستم اما برای استفاده و حضور دراماکن عمومی هم دچار مشکل شده ام بطوریکه بسیاری از اماکن عمومی جایگاه توقف خودروی ویژه معلولان ندارند .

وی افزود: بنابراین برای رسیدن به مقصد در برخی از مواقع مجبور می شوم مسافت های طولانی را پیاده طی کنم.

این معلول درادامه گفت: عدم اجرای طرح های مناسب سازی سبب شده تا برای انجام بسیاری از امور به خانواده ام وابسته باشم در صورتی که توانایی های لازم را دارم .

انزوای اجتماعی معلولان البرز در سایه کم توجهی به قانون

" فرشاد حسینی" نابینای کرجی در ادامه از وجود نواقص در اجرای طرح های مناسب سازی ویژه گلایه داشت و افزود: بسیاری از طرح ها بدون مطالعه برای نابینایان در شهر کرج طراحی شده بطوریکه موزاییک های برخی از معابر برای تردد نابینایان مناسب نیستند .

وی گفت: همچنین بسیاری از مسیرهای ویژه نابینایان متاسفانه به چاله یا جوی ختم می شود که خطراتی را برای این افراد به همراه دارد .

بهزیستی به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی متولی در اجرای طرح های مناسب سازی به تنهایی قادر به اجرای کامل این مهم نیست بنابراین علاوه بر همراهی دستگاه های اجرایی لازم است مشارکت های مردمی نیز دراین زمینه صورت گیرد .

کمتر از ۱۰ درصد معابر البرز مناسب سازی شده است

مدیرکل بهزیستی استان البرز موضوع مناسب‌سازی معابر شهری را نمودی از اجرای عدالت اجتماعی در شهر برای معلولان خواند و گفت: کمتر از ۱۰ درصد معابر و خیابان های این استان برای رفت و آمد معلولان مناسب سازی شده است.

"وجیهه محمدی فلاح " افزود: معلولان بخش اعظمی از ظرفیت‌های مستعد جامعه هستند که برای اثربخشی بیشتر آنان باید زیرساخت‌های متناسب شهری به منظور حضور فعال این افراد فراهم کرد .

وی ادامه داد: بهزیستی، سازمانی است که با مسائل اجتماعی فراوانی دست و پنجه نرم می کند، بنابراین تنوع خدمت رسانی این نهاد به افراد تحت پوشش بسیار زیاد است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز یادآور شد: اکنون ۲ هزار و ۷۰۰ زن سرپرست خانوار و ۳۶۰ کودک بدون سرپرست زیر پوشش حمایتی این نهاد هستند .

محمدی گفت: در صدد هستیم تا مددجویان تحت پوشش بهزیستی شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار، فرزندان ترخیصی، معتادین بهبود یافته که متقاضی شغل هستند را با طرح های مختلف حمایتی زمینه حضور فعالانه آنان را در اجتماع فراهم کنیم .

انزوای اجتماعی معلولان البرز در سایه کم توجهی به قانون

شهرداری ها قوانین مناسب سازی را رعایت نمی کنند

وی گفت: طبق برآوردهای انجام شده توسط تیم تخصصی بهزیستی و پیگیری و جلسات مکرر در این خصوص، همچنان شاهد این هستیم که از سوی شهرداری ها پروانه احداث، بازسازی و پایانکار ساختمان های جدید الاحداث باوجود عدم رعایت ضوابط و قوانین مناسب سازی صادر می شود.

محمدی فلاح گفت: با توجه به مصوبه جلسات گذشته بانکها موظف هستند دستگاههای خودپرداز را به شکلی جانمایی کنند که برای دسترسی جامعه هدف مناسب سازی به سهولت انجام پذیرد البته تعدادی از بانکها اقدامات لازم در این زمینه را انجام دادند و برخی دیگر هنوز اقدامی در این زمینه صورت ندادند که انتظار ما این هست تا در آینده نزدیک، مناسب سازی دستگاه خودپرداز بانکها را انجام داده و گزارش عملکرد خود را اعلام کنند.

این مسوول یادآورشد: مناسب سازی معابر و اماکن عمومی فارغ از وظیفه اداری وظیفه انسانی و اخلاقی همه مسوولان است و این را بدانیم که خود، فرزندان و آیندگان ما در این زمینه ذینفع میباشند.

وی افزود: آموزش و پروش و همچنین سازمان نوسازی مدارس مکلف هستند هرچه سریعتر مدارس را برای تردد دانش آموزان معلول یا کم توان جسمی مناسب سازی کنند و گزارش عملکرد خود در این زمینه را مکتوب اعلام کنند.

وی یاد آورشد: مشکل مناسب سازی علمک های گاز و همچنین پایان کار ساختمان های جدیدساخت نیز با وجود تذکرهای فراوان به اداره گاز و شهرداری ها بصورت کامل مرتفع نشده است.

توجه به رفع نیازهای توان خواهان دغدغه استاندار البرز

استاندار البرز گفت: باید فارغ از جلسات تکلیفی با جلب مشارکت های اجتماعی، ظرفیت های مدیریت شهری و توان اجرایی بدنبال مناسب سازی معابر باشیم چرا که حتی در برخی موارد شرایط در معابر برای تردد افراد عادی جامعه نیز مهیا نیست.

" مجتبی عبداللهی " افزود: مناسب سازی از جمله موضوعات مهمی است که باید برای تمامی اقشار جامعه لحاظ شود ولی در این میان جامعه توان خواهان در اولویت قرار دارند.

وی ادامه داد: ما در کشوری مسلمان با مردمانی سرشار از عطوفت و نوع دوستی زندگی می کنیم و مسوولان چنین نظامی با اراده و باور قلبی برای آسایش و رفاه مردم برنامه ریزی می کنند.

عبداللهی گفت: باید فارغ از جلسات تکلیفی با جلب مشارکت های اجتماعی، ظرفیت های مدیریت شهری و توان اجرایی بدنبال مناسب سازی معابر باشیم چراکه حتی در برخی موارد شرایط برای تردد افراد عادی جامعه نیز مهیا نیست.

وی افزود: تمام معابر باید بر تردد تمامی افراد جامعه از جمله توان خواهان مناسب سازی شود، تکالیف و مسئولیت های ما در قبال جامعه و رعایت حقوق شهروندی این گونه ایجاب می‌کند.

انزوای اجتماعی معلولان البرز در سایه کم توجهی به قانون

۶۰ درصد ادارات البرز برای حضور معلولان مناسب سازی شده است

کارشناس مسوول دبیرخانه مناسب سازی بهزیستی استان البرز نیز درنگاهی تخصصی تر گفت: در اولین مرحله از اجرای طرح مناسب سازی ادارات و دستگاه های اجرایی دولت مورد توجه قرار گرفت که تنها ۶۰ درصد این ادارات مناسب سازی شده است .

"لیلا باوی" افزود: طرح های مناسب سازی در مرکز استان البرز از سال ۱۴۰۰ آغاز شده ولی کافی نیست بطوریکه ۱۷۰ اتوبوس برای این افراد پیش بینی شد .

وی بیان کرد: این اتوبوس ها اقدام مناسبی بود ولی متاسفانه ایستگاه مناسب سازی برای افراد معلول درنظر گرفته نشده است .

کارشناس مسوول دبیرخانه مناسب سازی بهزیستی استان البرز گفت: همچنین قرار است پنج خودروی ون با افتتاح سامانه حمل و نقل برای معلولان پیش بینی شود ولی هنوز پلاک آنها گرفته نشد .

مردم نیز در ایجاد شرایط مناسب تردد برای معلولان همراه شوند

وی یکی از مشکلات را در اجرای خدمات بهتر به معلولان همراهی نکردن برخی از مردم در سطح مناطق مختلف شهری و روستایی با این عزیزان عنوان کرد .

باوی گفت: بطوریکه شاهد آن هستیم راهکار با نصب علائم پارک ویژه معلولان همراهی لازم را داشته ولی بسیاری از همشهریان عزیز بازهم خودرو را در جایگاه ویژه معلولان متوقف می کنند .

سخن پایانی: معلولان مانند سایر افراد حق دارند که به راحتی در فضاهای شهری به ویژه معابر و پیاده رو ها تردد کنند و در این رابطه با مشکل و مانعی مواجه نباشند. رعایت نکردن قوانین مناسب سازی و رفع موانع معماری در سطح شهر در بخش دولتی ، عدم مشارکت های مردمی در این زمینه مشکلات عدیده ای برای افراد معلول، جانباز، افراد کم توان، سالمندان ایجاد می کند.

بنابراین لازم است حداقل ها برای حضور فعال معلولان درسطح مناطق مختلف شهری ازسوی دستگاه های اجرایی و با همراهی مردم صورت گیرد .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha