۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85310321
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اندیشمندان پاکستانی: کم‌کاری در توسعه روابط اسلام آباد با تهران توجیهی ندارد

اسلام‌آباد - ایرنا - جمعی از دیپلمات‌ها و اندیشمندان روابط خارجی پاکستان با تاکید بر لزوم تقویت روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران، گفتند: اسلام‌آباد نیازمند تجدیدنظر در سیاست خارجی خود است زیرا بهانه کردن تحریم‌ها برای کم کاری در توسعه روابط با تهران هیچ توجیهی ندارد.

به‌ گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، جمعی از نخبگان پاکستانی در همایش مجازی روابط ایران و پاکستان که به میزبانی "اندیشکده صنوبر" در اسلام‌آباد برگزار شد، به تشریح فرصت‌ها و چالش‌های دو کشور همسایه جهت توسعه روابط و نحوه تحقق پتانسیل کامل همکاری های دوجانبه پرداختند.

قمر چیما کارشناس امور راهبردی و مدیر اجرایی اندیشکده صنوبر اسلام‌آباد با اشاره به اهمیت تعاملات منطقه‌ای تهران و اسلام‌آباد گفت: ایران و پاکستان در راستای تقویت همکاری‌های همه جانبه نیازمند ترمیم اعتماد متقابل هستند که خوشبختانه طی سال‌های اخیر گام‌های اطمینان بخشی با این هدف برداشته شده است.

وی تاکید کرد: پاکستان باید فراتر از پیامدهای منطقه‌ای و بین المللی برای توسعه روابط با همسایه مهم و راهبردی خود ایران اقدام کند زیرا در این برهه ژئواکونومیک بسیار سودمند تر و واقع بینانه تر در مقایسه با وضعیت ژئوپلیتیک است.

این کارشناس امور راهبردی اظهار داشت: ایران اهمیت بالایی به مراودات امنیتی خود با پاکستان و تحولات امنیتی در منطقه قائل است لذا اسلام‌آباد نیز باید به این موضوع توجه داشته باشد که قلمروی پاکستان نباید به زمین بازی قدرت‌های فرامنطقه‌ای تبدیل شود یا اینکه برای همسایگان نگرانی ایجاد شود.

اندیشمندان پاکستانی: کم‌کاری در توسعه روابط اسلام آباد با تهران توجیهی ندارد

اعزاز احمد چودری قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه پاکستان نیز با تاکید بر گام‌های واقعی دولت اسلام‌آباد برای کسب منافع در تجارت دوجانبه با ایران، اظهار داشت: متاسفانه نگاه پاکستان به غرب و یا برخی از دولت‌های حوزه خلیج فارس ما را از توسعه روابط با همسایه نزدیک و اصلی خود جمهوری اسلامی ایران غافل کرد.

وی که از سال ۱۳۹۵ تا بهار ۱۳۹۷ به عنوان سفیر پاکستان در آمریکا حضور داشت، گفت: ما نیازمند یک عزم سیاسی قوی برای تقویت روابط با ایران به ویژه در حوزه تجارت و توسعه مرزهای مشترک نیازمندیم. معابر بیشتر مرزی باید بین دو کشور گشوده شده و اقدامات موثری برای افزایش حجم تجارت رسمی انجام شود.

رئیس اندیشکده صنوبر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مانند چین یک همسایه و سریک مطمئن برای پاکستان محسوب می‌شود، باید از وقایع گذشته با تاریخ بیرون آمده و هماهنگی لازم را جهت تحکیم روابط دوجانبه ایجاد نماییم.

وی افزود: باید از موانع تحریم‌ها عبور کرد. دو کشور نیازمند یک قضای سازگار برای گسترش تجارت رسمی هستند. باید از ظرفیت‌ بنادر چابهار و گوادر استفاده کنیم و برای تشریح و تبیین اهداف مشترک باید همکاری‌های پژوهشی، علمی و تحقیقاتی را آغاز نماییم.

اندیشمندان پاکستانی: کم‌کاری در توسعه روابط اسلام آباد با تهران توجیهی ندارد

خانم رفعت مسعود سفیر سابق پاکستان در ایران نیز با حمایت از مواضع دولت تهران در قبال همسایگان و اذعان به آمادگی همیشگی دولتمردان ایرانی برای گشایش پنجره‌های بیشتر همکاری با پاکستان، گفت: دیگر زمان بهانه کردن تحریم‌ها به پایان رسیده است، ما باید این واقعیت را بپذیریم که تحریم‌ها هرگز نباید جلودار روابط و تعاملات ما با همسایه مهمی چون ایران باشد.

وی تاکید کرد: بسیاری از کشورهای همسایه ایران علیرغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا مشغول به تجارت و سرمایه‌گذاری با طرف‌های ایرانی هستند پس چرا پاکستان وضعیت فعلی را برای خود پیچیده می‌کند. اکنون که منطقه و جامعه بین الملل شاهد گشایش‌ها در روابط میان کشورها با ویژه عادی شدن روابط تهران-ریاض است، دیگر نباید ما در گسترش همکاری‌ها با ایران غفلت کنیم.

اندیشمندان پاکستانی: کم‌کاری در توسعه روابط اسلام آباد با تهران توجیهی ندارد

دکتر سید قندیل عباس استاد روابط سیاسی و بین الملل دانشگاه قائداعظم در اسلام‌آباد با تمجید از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و روحیه قوی این کشور در مقابله با اقدامات یکجانبه و زیاده‌خواهی غرب، گفت: نفوذ امروز تهران در منطقه خاورمیانه و تغییر معادلات سیاسی و امنیتی بیانگر شکست پروژه غربی-آمریکا برای انزوای ایران است.

وی خواستار تجدیدنظر دولت پاکستان در سیاست خارجی خود شد و افزود: روابط دیرینه دو کشور و ارتباطات قوی مردمی دیگر جایی برای بهانه جویی نمی‌گذارد و اینکه ترس از تحریم‌ها هیچ توجیهی ندارد.

کارشناسان پاکستانی در ادامه این برنامه خواستار اجرای طرح خط لوله انتقال گاز ایران شده و گفتند: گاز جز کالاهای تحریمی نیست و احیانا شیوه پرداخت آن دچار موانع تحریمی باشد اما دو کشور می‌توانند برای حل مبادلات مالی از ارزهای ملی یکدیگر یا ارز کشور ثالث مانند «یوان» استفاده نمایند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha