همیاری مردم در حفاظت از میراث فارس؛ کشف ۳۱ تخلف با گزارش مردم
عکس آرشیوی

شیراز – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: بخشی از حفاظت آثار و بناهای تاریخی استان را مرهون مشارکت مردم هستیم به گونه‌ای که امسال گزارش‌های مردمی از ۳۰ تخلف حفاری غیر مجاز، سرقت، خرید و فروش اموال تاریخی، تخریب و تجاوز به حریم منجر به اقدام به موقع و پیشگیری شد.

سید موید محسن‌نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: امسال تا کنون با مشارکت مردم یک مورد سرقت، سه مورد خرید و فروش اموال تاریخی، ۲ مورد تخریب، ۲۳ موردحفاری غیرمجاز و ۲ مورد تجاوز به حریم کشف و به موقع از ان پیشگیری شد.

وی خواستار مشارکت بیش تر سازمان های مردم نهاد و انجمن ها در حفاظت از آثار تاریخی شد و ادامه داد: فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس از طریق شماره تماس ۳۷۳۰۰۵۵۳ ، تلفن گویای ۱۸۰۱ و شماره ۰۹۶۶۲ (یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور)، آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

همیاری مردم در حفاظت از میراث فارس؛ کشف ۳۱ تخلف با گزارش مردم

کشف ۲۴۶ قطعه تاریخی فارس از دست متخلفان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امسال با تلاش نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس ۲۴۶ قطعه اشیاء عتیقه، بدل و دستگاه فلزیاب از متهمان کشف و ضبط شد.

محسن‌نژاد افزود: طی هشت ماه گذشته ۶۲۱ مورد اخطاریه مکتوب صادر شده و ۲۰۰ مورد پرونده نیز برای حفاظت ازآثار تاریخی فارس تشکیل شده است.

وی یادآور شد: امسال تا کنون ۴۱ مورد حفاری غیرقانونی در فارس کشف شده که از این شمار هفت حفاری در منطقه ثبتی و ۳۴ مورد در منطقه غیر ثبتی رخ داده و مورد پیگیری قانونی قرار گرفته است.

همیاری مردم در حفاظت از میراث فارس؛ کشف ۳۱ تخلف با گزارش مردم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد: امسال ۲۶ مورد ساخت و ساز و ۶ مورد مرمت غیر مجاز و یک مورد تخریب غیر قانونی در حوزه میراث فرهنگی رخ داده که در این ارتباط ۶۳ نفر مجرم دستگیر شده‌اند و پرونده آن‌ها در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

محسن‌نژاد با اشاره به تلاش شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس، اظهار کرد: آثار تاریخی نشانگر هویت یک ملت است و حفاظت از آن وظیفه‌ای همگانی به شمار می‌رود.

برخورداری از سه هزار و ۹۷ اثر تاریخی غیر منقول، ۱۳۱ اثر منقول ثبت ملی و ۱۳ اثر ثبت جهانی نشان دهنده غنای میراث کهن فارس است که نیازمند حفظ و حراست شایسته

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha