همکاری‌های نظامی و امنیت اقتصادی فرانسه و ژاپن افزایش می‌یابد

تهران - ایرنا - نخست‌وزیر ژاپن و رئیس جمهوری فرانسه به تازگی توافق کردند با نقشه راهی جدید همکاری دوکشور را در زمینه دفاعی و امنیت اقتصادی گسترش دهند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از رسانه ژاپن تایمز، این نقشه راه که شامل اهدافی برای همکاری در زمینه‌های گسترده تا سال ۲۰۲۷ است، در نظر دارد نظم بین المللی آزاد و باز را طبق قانون حفظ کند.

ژاپن در تلاش بوده است تا با ایجاد "نظم آزاد و باز در منطقه هند-آرام" با افزایش فعالیت‌های نظامی چین مقابله کند. این درحالی است که فرانسه با قلمروهای برون‌مرزی خود مانند نیوکالدونیا در جنوب اقیانوسیه منافعی راهبردی در این منطقه دارد.

این توافق بعد گفتگوی تلفنی روز شنبه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در امارات متحده عربی صورت گرفت.

سران این دوکشور برای حضور در بیست و هشتمین نشست تغییرات اقلیمی ‌سازمان ملل COP۲۸ در دبی حضور داشتند.

این دوکشور همچنین در نقشه راه خود توافق کردند که بزودی نشستی کاری در زمینه امنیت اقتصادی برگزار کنند و بر همکاری خود در توسعه زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی مانند خاک‌های کمیاب تاکید کردند.

ژاپن و فرانسه در زمینه دفاعی گفتند برای جمع بندی توافق نامه دسترسی متقابل(RAA) به مذاکرات خود سرعت می‌بخشند. با این توافق نامه، استقرار نیروهای دوطرف برای انجام رزمایش‌های مشترک یا امداد رسانی در زمان وقوع بلایا تسهیل می‌شود.

ژاپن با استرالیا و انگلیس نیز توافق نامه RAA امضا کرده است.

درحاشیه نشست تغییرات اقلیمی ‌سازمان ملل، فومیو کیشیدا با رئیس جمهوری مصر نیز دیدار کرد و بیش از ۲۳۰ میلیون دلار را به حمایت از این کشور اختصاص داد. مصر تحت تاثیر پیامدهای جنگ اسرائیل و غزه قرار گرفته است.

فومیو کیشیدا در گفت و گو با پادشاه اردن، ۱۰۰ میلیون دلار را برای کمک به این کشور اختصاص داد. اردن مرز مشترکی با اسرائیل دارد.

به گزارش ایرنا، ژیلبرتو تئودورو وزیر دفاع فیلیپین روز شنبه با همتای فرانسوی خود سباستین لکورنو در مانیل ملاقات کرد و گفت که آن‌ها در تلاش هستند تا موافقت‌های لازم از سوی رهبران خود را در خصوص آغاز مذاکرات برای توافق در خصوص وضعیت نیروها کسب کنند.

تئودورو در یک جلسه توجیهی مشترک گفت: ما قصد داریم گام‌های مشخصی برای ارتقا و جامع‌تر کردن همکاری‌های دفاعی برداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha