مسئله بایدن؛ رویارویی با بحران‌های گذرا یا آغاز یک افول جدی؟

تهران - ایرنا - در حالی که حدود ۱۱ ماه به نیمه آبان ۱۴۰۳ و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، تحولات داخلی و تاثیرگذاری مناقشات خارجی سایه سنگینی بر سرنوشت انتخابات ۲۰۲۴ انداخته و بدبینی نسبت به پیروزی دوباره جو بایدن را دستکم در مقطع کنونی افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، در حالیکه اکثریت جمهوریخواه مجلس آمریکا به دنبال کلید زدن طرح استیضاح بایدن است، دیشب (۱۱ آذر) مایک جانسون رئیس این نهاد قانونگذاری آغاز رسمی این فرآیند هر چند تشریفاتی را لازم دانست و گفت: رای گیری در مورد آغاز رسمی تحقیقات استیضاح در صحن مجلس به جمهوریخواهان اجازه می دهد تا گام های لازم بعدی را بردارند. فکر می کنم که باید در این برهه چنین اقدامی را انجام دهیم.

رسانه ها نیز اعلام کردند که مسلمانان آمریکایی در چندین ایالت رقابتی که نتیجه نهایی آن با چند هزار رای قابل تغییر است و می تواند سرنوشت انتخابات ۲۰۲۴ را تغییر دهد از رئیس جمهوری دموکرات رویگردان شده و به دنبال راه اندازی کارزاری علیه بایدن هستند تا خشمشان را از نحوه رسیدگی وی به جنگ اسرائیل و حماس نشان دهند.

نتایج جدیدترین نظرسنجی رقابت های ریاست جمهوری نیز دیروز منتشر شد و همنوا با یافته های تعداد دیگری از نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که ترامپ با اختلافی چهار درصدی کماکان از بایدن پیش است و اگر انتخابات امروز برگزار شود، انتقام شکست تلخ چهار سال پیش را خواهد گرفت.

افت محبوبیت بایدن: مقطعی یا سراشیبی ۱۱ ماهه؟

یافته های نظرسنجی موسسه هریس نشان می دهد که ترامپ با اختلافی چهار درصدی از بایدن ۴۲ درصدی در جلب اقبال عمومی پیش است. ۵۷ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز از عملکرد بایدن ناراضی بوده و ۳۸ درصد با نحوه مدیریت وی موافقند.

یافته های دیگر نظرسنجی های اخیر نیز نشان می داد که حامیان سه سال پیش بایدن معتقدند که اوضاع اقتصادی در مقایسه با دوره پیش بدتر شده است. جوانان نیز در کنار رنگین پوستان و به خصوص سیاهپوستان از بایدن ناراضی هستند و از تعداد حامیان وی در این اقشار کاسته شده است. میزان حمایت رای دهندگان سیاهپوست از ۸۶ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۶۰ درصد در اوایل سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

مسئله بایدن؛ رویاروی بحران‌های گذرا یا آغاز یک افول

گرچه در ماه نوامبر نرخ تورم آمریکا کاهش یافته و به صفر درصد رسیده است و رشد تولید ناخالص داخلی نیز به پنج درصد افزایش یافته، با این حال به نظر می رسد که برای تاثیرگذاری بهبود اوضاع اقتصادی در آراء مردم آمریکا، تداوم این امر لازم است تا آثار خود را به صورت ملموس در ماههای منتهی به انتخابات پاییز ۲۰۲۴ نشان دهد.

ترکش های جنگ غزه

در دهه های اخیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۷-۶ ایالت رقابتی تعیین می شود. در این ایالات ها اختلاف آراء نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه ناچیز بوده و عواملی مانند تغییر ذائقه رای دهندگان و دخل و تصرف در شمارش آرا به سادگی میتواند چندین هزار رای را به سود یکی از نامزدها جابجا کند.

اکنون و با گذشت نزدیک به ۲ ماه از جنگ غزه، مسلمانان آمریکایی که جمعیت قابل توجهی در ایالات رقابتی آریزونا، پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان و ویرجینیا داشته و از میزان اندک حمایت بایدن از فلسطینیان خشمگینند، به فکر این افتاده اند که بر خلاف انتخابات ۲۰۲۰، در انتخابات آتی حمایت خود را از وی دریغ کنند. به عنوان مثال، بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، با اختلاف نزدیک به ۱۲ هزار رای در ایالت جورحیا پیروز شد، ایالتی که جمعیت اعراب آمریکایی آن ۵۷ هزار نفر است.

مسئله بایدن؛ رویاروی بحران‌های گذرا یا آغاز یک افول

باید دید تا زمان برگزاری انتخابات، جنگ غزه چه سرنوشتی خواهد یافت و این طیف از حامیان حیاتی بایدن، کماکان پشت او را خالی خواهند گذاشت و تن به پیروزی رقیب جمهوریخواهش می دهند یا خیر.

فقدان تمایل مسلمانان ایالات رقابتی به رئیس جمهوری کنونی و رای به یک نامزد دموکرات دیگر در شرایط کنونی باز هم به پیروزی نامزد جمهوریخواه منجر خواهد شد چرا که تنها نامزد احتمالی که می تواند در رقابت با بایدن حرفی برای گفتن داشته باشد گوین نیوسام فرماندار ایالت کالیفرنیاست است که میانگین اقبال دموکرات ها به وی تنها ۹ درصد است.

کارنامه سوال برانگیز نیوسام در اداره ایالت کالیفرنیا و افزایش جرم و جنایت و سرقت و فرار سرمایه را نیز باید مد نظر قرار داد.

تیغ دو لبه استیضاح

در جدیدترین تحول از پرونده استیضاح بایدن و رسیدگی به تخلفات احتمالی خویشاوندان او، رئیس مجلس آمریکا دیشب گفت که به دنبال رای ‌گیری برای آغاز رسمی تحقیقات استیضاح بایدن بوده و این اقدام را یک گام لازم می داند.

مایک جانسون کاخ سفید را متهم کرد که در برابر تحقیقات جمهوریخواهان مجلس از تخلفات احتمالی خانواده بایدن سنگ ‌اندازی و مانع ‌تراشی می ‌کند.

نماینده ایالت لوئیزیانا گفت: سه کمیته مجلس مشغول پیگیری شواهد بوده اند اما اکنون کاخ سفید مانع تراشی کرده و از شهادت ۲ یا سه شاهد وزارت دادگستری و دسترسی به هزاران برگ سند ممانعت می کند.

مسئله بایدن؛ رویاروی بحران‌های گذرا یا آغاز یک افول

یان سامز، سخنگوی کاخ سفید نیز واکنش نشان داد و گفت: جمهوریخواهان به هزاران سند و ساعت ها شهادت دسترسی داشته اند. از جمله آنها بیش از ۳۵ هزار صفحه از اسناد مالی محرمانه، بیش از ۲ هزار صفحه گزارش مالی وزارت خزانه داری، دستکم ۳۶ ساعت مصاحبه و شهادت شاهدان و اسنادی است که شامل "اطلاعات بسیار محرمانه" و شهادت پلیس فدرال، وزارت دادگستری و اسناد آرشیو ملی است. هیچ یک از این یافته ها آنچه را که آنها امید به کشف آن داشتند، نشان نداد و شواهدی دال بر "مانع تراشی" ارائه نداد.

به نظر می رسد اگر دستان حامیان استیضاح بایدن آنگونه که کاخ سفید مدعی است، خالی باشد و جمهوریخواهان چیزی در چنته نداشته باشند، وی با فرصتی مناسب روبرو خواهد بود تا علاوه بر تغییر اولویت های رای دهندگان از مسائل معیشتی، امنیت و مهاجران به رقابت های جناحی، طیف بیشتری را در انتخابات با خود همراه کرده و با دو قطبی کردن فضا امیدش به پیروزی بیشتر شود؛ مگر آنکه جمهوریخواهان برگ برنده ای را به موقع رو کرده و رای دهندگان مردد را با خود همراه سازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha