روایتی از یک خبر| افزایش مهره‌های شطرنج پوتین در زمین بازی علیه غرب

تهران- ایرنا- روسیه به تازگی با افزایش ۱۷۰ هزار نیروی دیگر به ارتش خود در تلاش است تا جنگ اوکراین را به نفع خود پیش ببرد و با اقدامی بازدارنده از گسترش هر چه بیشتر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جلوگیری نماید.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه فرمان افزایش ۱۵ درصدی تعداد نیروهای روسیه را امضا کرد. حدود ۱۷۰ هزار نفر به تعداد کارکنال در حال خدمت به صورت مرحله‌ای اضافه می‌شوند و مجموع آنها به یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفر می‌رسد.

روسیه علت این افزایش را «افزایش نیروهای مسلح مشترک (ناتو) در نزدیکی مرزهای روسیه» و تهدیدهای مرتبط با جنگ اوکراین عنوان کرده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این اقدام پاسخی به افزایش تهدیدها از جمله گسترش ناتو است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه که در وب‌سایت کرملین منتشر شد، آمده است که این تعداد به تدریج از طریق جذب نیرو و نه با بسیج یا تغییر در خدمت اجباری افزایش خواهد یافت.

در این بیانیه آمده است: «افزایش تعداد سربازان نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به صورت مرحله‌ای و بر اساس شهروندانی که تمایل خود را برای انجام خدمت سربازی تحت قرارداد ابراز می‌کنند، اجرا می‌شود».

پیشینه

در مارس و آوریل ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹- فروردین ۱۴۰۰) رسانه‌های غربی گزارش دادند که مسکو نیروهای خود را در نزدیکی مرز روسیه و اوکراین گسترش داده است. همچنین بین ماه‌های اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) و فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) گزارش‌های مشابهی در مورد افزایش نیروهای روسیه در مرز این کشور با بلاروس منتشر شد.

تعداد نیروهای روسی استقرار یافته در مرز با اوکراین پیش از شروع جنگ در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰)، بین ۱۷۰ الی ۱۹۰ هزار نفر ارزیابی می‌شدند. طبق گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی، پیش از جنگ تعداد کل نیروهای ارتش روسیه ۹۰۰ هزار نفر و نیروهای شبه نظامی در اختیار این کشور ۵۵۴ هزار نفر بود.

با چنین شرایطی جنگ روسیه و اوکراین که تا امروز نیز ادامه دارد، آغاز شد درحالیکه از طرف دیگر بر اساس گزارش موسسه مزبور نیروهای نظامی و شبه نظامی اوکراینی تعدادشان به زحمت به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسید. اما در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مدعی شد که ۷۰۰ هزار اوکراینی در جنگ مشارکت دارند.

با اینکه برتری نظامی روسیه این تفکر را القا کرده بود که مسکو به اهداف نظامی خود به راحتی در این مناقشه در کوتاه مدت دست پیدا می‌کند اما با گذشت چند ماه معادلات پیچیده شد و پوتین تصمیم به «بسیج نسبی» نیروهای ذخیره گرفت. وی شهریور ۱۴۰۱ دستور بسیج ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره روسیه را صادر کرد.

دستور رئیس جمهور روسیه این گمانه را در میان حامیان اوکراین به وجود آورد که مسکو متحمل تلفات سنگینی در جنگ شده است. اگرچه روسیه به صورت رسمی تلفاتش در جنگ با اوکراین را اعلام نمی‌کند، روایت برخی از رسانه‌های روسی مخالف کرملین و چند رسانه غربی از آمار تلفات نیروهای نظامی روسیه از ۳۴ هزار تا ۱۱۰ هزار نفر خبر می دهند.

اهمیت موضوع

به تازگی فنلاند که مرز طولانی با روسیه دارد، به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پیوست درحالیکه سوئد نیز درخواست عضویت داده اما هنوز ترکیه به عنوان یکی از اعضا آن را تایید نکرده است.

ناتو همچنین اعلام کرده که اوکراین می‌تواند «در صورت برآورده شدن شرایط» به این ائتلاف نظامی بپیوندد، اگرچه هیچ چارچوب زمانی ارائه نشده است. در حالی که اوکراین هنوز در حال جنگ با روسیه است نمی‌تواند به ناتو بپیوندد.

گسترش ناتو به سمت شرق در کنار غیر مسلح کردن و نازی زدایی اوکراین، از جمله اهداف مهم مسکو برای جنگ با کی‌یف بود. هدف اعلام شده روسیه برای افزایش نیرو جهت مقابله با ناتو، این کشور را یک گام دیگر در موضع تهاجمی با غرب جلو می‌برد.

از سوی دیگر کشورهای غربی به ویژه اروپایی‌ها نیز هزینه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند. لهستان به عنوان کشور همسایه اوکراین که خطر زیادی را پس از جنگ احساس کرد سه درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه نظامی می‌کند و باور دارد که تا سال ۲۰۲۶ به قدرتمندترین ارتش اروپا تبدیل می‌شود.

با افزایش سطح اصطکاک بیشتر بین روسیه و غرب همراه با خروج آنها از توافق‌های امنیتی، نظامی و تسلیحاتی مختلف، بازگشت به سطح عادی روابط فی مابین را دشوارتر می‌کند.

در این راستا نشریه اکونومیست گزارش داده است: اروپا باید برای پوتین به عنوان تهدید بلندمدت اصلی برای امنیت خود برنامه‌ریزی کند. روسیه دوباره مسلح خواهد شد. تجربه رزمی خواهد داشت. برنامه ریزی برای دفاع از اروپا باید به گونه‌ای طراحی شود که از احساس ضعف در جناح پوتین جلوگیری کند.

ارزیابی

افزایش نیروهای نظامی روسیه در صحنه جنگ اوکراین می‌تواند در این راستا تعبیر شود که مسکو در این درگیری از مناطق تحت تصرف متعلق به اوکراین عقب نشینی نخواهد کرد.

به تازگی نیز گزارش‌هایی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه غرب به این نتیجه رسیده که روسیه در جنگ با اوکراین پیروز شده و علت آن هم استقامت روسیه است. پس کاخ کرملین ناظر به این دیدگاه همچنان عزم خود را برای اینکه دست بالا را در مذاکرات احتمالی آینده داشته باشد، نشان می‌دهد.

همچنین روسیه می‌تواند این هدف را دنبال کند که استحکامات خود را در مرزهای غربی‌اش و در حدود قلمرو ناتو به عنوان یک اقدام بازدارنده حفظ و تقویت کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha