مجمع خیران، بنیان محکمی برای حفاظت از محیط زیست کشور است

تهران - ایرنا - معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مجمع خیران محیط زیست، بنیان محکمی برای حفاظت از محیط زیست کشور است، گفت: حفظ محیط زیست وظیفه همه و هر کار کوچکی برای محیط زیست، مصداق عمل صالح است.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، نورالله مرادی روز یکشنبه در نخستین نشست خیرین محیط زیست افزود: گرامی می‌دارم یاد و خاطر شهدای محیط‌بان که در راه حفظ محیط زیست جان شیرین خود را تقدیم کرده‌اند که تا اهمیت حفظ محیط زیست این موضوع را برای همه یادآوری کنند.

وی ادامه داد: همانطور که رییس سازمان حفاظت محیط زیست بارها بر این موضوع تأکید داشته‌اند، این سازمان سازمانی مردم‌پایه و مردم‌محور است و باید اداره و مدیریت آن بر پایه مردمی‌سازی باشد. در همین راستا تلاش کردیم تا تشکل خیران محیط زیست ایجاد شود تا به سبب استفاده از تجربه‌ خیران، بنیان محکمی برای ساخت یک تشکل جدید برای صیانت و حفاظت از محیط زیست کشور شکل گیرد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: واقعیت این است که محیط زیست تنهاست و نیاز به کمک دارد. باید همه ما در همکاری با یکدیگر برای حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده تلاش کنیم.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مظلوم‌ترین دستگاه کشور است و هر دستگاهی کم کاری خودش را گردن سازمان ما می‌اندازد. این در حالی است که همکاران خدوم در سازمان با تلاش مضاعف و شبانه‌روزی خود، محیط زیست را چون فرزند خویش دوست دارند و برای بهسازی و ارتقای وضعیت آن تلاش می‌کنند.

مرادی خطاب به خیران محیط زیست گفت: دست شمایی که به مشارکت در حفظ محیط زیست اعتقاد دارید را می‌فشاریم و مطمئنم با همکاری شما و استفاده از اندیشه شما، گام‌های بزرگی را برای حفظ محیط زیست برخواهیم داشت. هر کدام از شما علاوه بر کارهای عام‌المنفعه‌ای که انجام می‌دهید، تریبون سازمان حفاظت محیط زیست هستید و اعتقاد دارم شما بهتر می‌توانید مباحث محیط زیست را در نظام برنامه‌ریزی کشور تببین کنید.

وی خاطرنشان کرد: حفظ محیط زیست وظیفه همه ماست و هر کار کوچکی برای محیط زیست، مصداق عمل صالح است.

مجمع خیران، بنیان محکمی برای حفاظت از محیط زیست کشور است

تشکیل مجمع خیرین محیط زیست منجر به بهبود شرایط محیط‌بانان می‌شود
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در این نشست گفت: بحث ابنیه‌های محیط بانی یکی از بحث‌هایی است که شما خَیّران می‌توانید ورود کنید. محیط‌بانانی داریم که در برخی مناطق تا ۵۰ درجه نیز گرما را تحمل می‌کنند و محیط‌بانی هم داریم که تا منفی ۴۰ درجه مشغول حفاظت از محیط زیست کشور است.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی اظهار داشت: هر کدام از این‌ها، ابنیه خاص خود را می‌خواهند که کمک خارین می‌تواند در ساخت این ابنیه‌ها مفید باشد و در این ماموریت مقدس به محیط‌بانان کمک کند. در حوزه ناوگان موتوری نیز می‌توان از کمک خیران استفاده کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تشکیل مجمع خیرین محیط زیست می‌تواند جلوی سو استفاده از احساسات مردم به اسم کار خیر در حوزه محیط زیست را بگیرد، گفت: برخی افراد با سو استفاده از احساسات مردم اقدام به سودجویی می‌کنند که می‌توان جلوی آن را گرفت. به عنوان مثال در شهرستان شهریار گروهی از افراد حیات وحش را مجروح می‌کردند و خودشان برای تیمار آنها از مردم پول می‌گرفتند که آنها را شناسایی و با کمک نیروی انتظامی دستگیر کردیم.

کار خیر در حوزه محیط زیست همه اشکال حیات را شامل می‌شود
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: کار خیر در حوزه محیط زیست چند تفاوت اساسی با کارهای خیر در زمینه‌های دیگر دارد. یکی از تفاوت‌ها این است که گستره کار خیر در بحث‌های آموزش، درمان و .. قشر خاصی را هدف قرار می‌دهد اما گستره کار خیر محیط زیست همه‌گیر است و حتی نسل‌های آینده را نیز شامل می‌شود.

حسن اکبری با بیان اینکه کار خیر در حوزه محیط زیست نشان از آینده‌نگری است و کسانی در محیط زیست کار خیر می‌کنند، بینش وسیعی در رابطه با هستی پیدا کردند و به این نتیجه رسیدند که همه موضوعات کره زمین مربوط به محیط زیست است. کار در زمینه حیات وحش یک کار اخلاقی است که در تمام دنیا نیز به عنوان یک کار اخلاقی خوب از آن یاد می‌شود و در تمام ادیان نیز بر آن تاکید شده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با نقل روایتی از پیامبر اکرم(ص) در رابطه با اهمیت حفظ حیات وحش گفت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند که در شب معراج کسی را دیدم که به خاطر سیراب کردن سگی بهشتی شده بود و کسی را هم دیدم که به خاطر تشنه نگه داشتن گربه‌ای جهنمی شده است. این روایت نشان می‌دهد که چقدر این مسئله اهمیت دارد و در دین ما چقدر به آن توجه شده است.

اکبری بیان کرد: محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی از دولت اعتبار می‌گیرد و برای حفظ محیط زیست هزینه می‌کند اما زمانی که خیرین پای کار می‌آیند و مشارکت مردم همراه می‌شود، اثرگذاری آن بسیار بیشتر می‌شود و این را جدای از محیط زیست در سایر بخش‌های کشور نیز مشاهده کرده‌ایم.

بهبود عرصه‌های آبی کشور به دنبال مشارکت و همکاری مردم
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست نیز اظهار داشت: در بخش محیط زیست دریایی و تالاب‌ها واقعاً حضور مردم است که کمک می‌کنند تا شرایط محیط‌های آبی بهبود پیدا کند و در واقع اصل کار ما با همکاری تشکل‌های مردمی و مردم است.

مجتبی ذوالجودی ادامه داد: به عنوان مثال در دریاچه ارومیه که طرحی را با کمک UNDP شروع کرده بودیم، مردم و تشکل‌ها در بحث معیشت پایدار و معیشت جایگزین تلاش کردند که برنامه‌های خوبی پیاده شد و در نتیجه این برنامه‌ها طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای در بخش کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه ۲۷ درصد کاهش مصرف آب را داشته‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha