۳۶ درصد مردم چهارمحال و بختیاری غربالگری فشار خون و دیابت شدند

شهرکرد- ایرنا- مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با گذشت نیمی از زمانبندی اجرای طرح بسیج ملی غربالگری فشار خون و دیابت، ۳۶ درصد مردم استان با مشارکت در این طرح غربالگری شدند.

اصغر نوروززاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تلاش ما بر این است که تا پایان طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت هدف این طرح که در استان افزون بر ۶۹۰ هزار نفر است، مشارکت کنند و غربالگری شوند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این طرح مشارکت کرده‌اند که بر اساس آن حدود سه هزار نفر مبتلا به فشار خون بالا و یک هزار و ۲۵۰ نفر مبتلا به دیابت شناسایی شدند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، مشارکت مردم مناطق روستایی را بیشتر از مردم شهری استان عنوان کرد و گفت: از آنجاکه مردم مناطق شهری به سبب سبک زندگی شهرنشینی بیشتر در معرض این ۲ بیماری خاموش دیابت و فشارخون بالا قرار دارند توصیه می‌شوند تا برای اطلاع از سلامتی خود به یکی از پایگاه‌های مرکز بهداشت استان مراجعه کنند.

نوروززاده با اشاره به فعال بودن ۶۰۰ پایگاه غربالگری فشار خون و دیابت در استان، تصریح کرد: همچنین برای اجرای این طرح تاکنون ۱۰ میلیارد ریال تجهیزات در این مراکز توزیع شده است.

وی یادآور شد: بر اساس آخرین غربالگری‌های انجام شده ۷۵ هزار و ۱۹۸ نفر در استان فشار خون بالا و ۳۰ هزار و ۹۰۵ نفر دیابت نوع ۲ دارند که در مجموع جمعیت ۱۰۵ هزار نفری را شامل می‌شود اما این تعداد به دنبال غربالگری جدید به حدود ۱۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: اجرای این طرح تا ۱۵ دی در استان ادامه دارد و امید می‌رود مردم استان نسبت به مشارکت در این طرح اهتمام بیشتری به کار گیرند.

به گزارش ایرنا، فشارخون بالا یا پرفشاری شریانی نوعی بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

دیابت نیز به اختلال سوخت و ساز مواد قندی در بدن، بیماری دیابت می گویند.

این اختلال به دلیل نبود ترشح و یا ناکافی بودن ترشح انسولین ایجاد می‌شود؛ در نتیجه میزان قند خون بالا می‌رود انواع دیابت شامل مواردی همچون دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با حدود یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha