روایتی از یک خبرI رهاسازی پساب فوکوشیما و تداوم بی‌توجهی ژاپن به نگرانی‌های جهانی

تهران- ایرنا- ژاپن هفته گذشته دور سوم از فرایند رهاسازی پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس آرام را اجرا کرد و همین امر بار دیگر به نگرانی‌های زیست محیطی و تاثیر آن بر سلامت مواد غذایی افزود اما توکیو همچنان توجهی به این نگرانی‌ها ندارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رسانه‌ها هفته گذشته خبر دادند که دور سوم از فرایند رهاسازی پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس آرام اجرا شد و این اقدام پکن اعتراض شماری از همسایه‌های ژاپن از جمله چین، کره جنوبی، کره شمالی و روسیه را در پی داشت؛ برخی از کشورها نیز در اقدامی پیشگیرانه واردات غذاهای دریایی از ژاپن را ممنوع کردند.

دومین دور رهاسازی پساب نیروگاه هسته ای فوکوشیما در اقیانوس آرام با وجود نگرانی‌ها از سوی برخی کشورها و ماهیگیران محلی در اوایل ماه گذشته میلادی صورت گرفت.

پیشینه
ژاپن ماه گذشته رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه هسته ای فوکوشیما به اقیانوس را آغاز کرد. این پساب برای خنک نگه داشتن این نیروگاه اتمی پس از ویرانی عظیم به خاطر زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ جمع شده بود.
توکیو اعلام کرده است که میزان تریتیوم در این پساب کمتر از یک چهلم میزان مشخص از نظر استاندارد امنیت سلامتی است. آژانس بین المللی اتمی و ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد از این روند حمایت کردند اما شماری از همسایه های ژاپن با این اقدام مخالف اند.
به باور شماری از همسایه های ژاپن، توکیو باید به همه نگرانی‌های جامعه بین المللی در این باره پاسخ دهد و ارتباط صادقانه و کاملی با کشورهای همسایه داشته و پساب آلوده به مواد رادیواکتیو را به شیوه‌ای مسئولانه رهاسازی کند.

اهمیت موضوع
وزارت امور خارجه چین به تازگی در واکنش به دور دوم رهاسازی پساب مواد رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن به اقیانوس اعلام کرد که پکن قویا با این اقدام یک جانبه توکیو مخالف است.
مقام های کره جنوبی نیز به تازگی با تکذیب گزارشی مبنی بر تلاش ژاپن برای افزایش صادرات غذاهای دریایی به کره جنوبی، تاکید کردند که دولت سئول هیچ درخواستی از توکیو برای گسترش واردات غذاهای دریایی ژاپن دریافت نکرده است و قصد دارد ممنوعیت واردات غذاهای دریایی از ژاپن را همچنان حفظ کند.

روایتی از یک خبرI رهاسازی پساب فوکوشیما و تداوم بی‌توجهی ژاپن به نگرانی‌های جهانی


پارک سونگ هون معاون وزارت اقیانوس‌های کره جنوبی می گوید ممنوعیت واردات غذاهای دریایی تولید شده در هشت استان نزدیک فوکوشیما بدون استثنا به قوت خود باقی خواهد ماند. غذاهای دریایی وارداتی که ممکن است به ایمنی و سلامت مردم آسیب برساند، هرگز وارد کشور نخواهد شد.
روسیه نیز به دنبال رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه هسته ای فوکوشیما به اقیانوس، در اقدامی پیشگیرانه واردات غذاهای دریایی ژاپن را ممنوع می‌کند.
پیونگ یانگ نیز ژاپن را به دلیل فاز سوم تخلیه پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس آرام مورد انتقاد قرار داده است..
به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، پیونگ یانگ معتقد است هیچ دلیلی وجود ندارد که ژاپن درخواست های مصرانه جهان را برای پذیرش سیاست بازرسی بلندمدت و مؤثر بین‌المللی رد کند.
کره شمالی همچنین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر این تخلیه نظارت می‌کند انتقاد کرد و مدعی شد در برخورد با انتشار فاضلاب فوکوشیما نه «تخصص» و نه «انصاف» دارد.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین به‌تازگی اعلام کرده مقامات ژاپنی باید در گفت‌وگوهای صمیمانه با ذی‌نفعان شرکت کرده و یک مکانیسم نظارتی برای جلوگیری از عواقب جبران‌ناپذیر ناشی از رهاسازی آب موجود در مخازن خنک کننده رآکتور اتمی آسیب دیده فوکوشیما ایجاد کنند.

وی افزود: رهاسازی آب موجود در مخازن خنک کننده رآکتور اتمی آسیب دیده فوکوشیما در دریا بر سلامت تمام بشریت، محیط زیست دریایی جهانی و منافع عمومی بین‌المللی تأثیر دارد.

ارزیابی
رسانه چاینا دیلی در گزارشی در این باره نوشت: اقدام ژاپنی ها برای رهاسازی آب های آلوده به مواد هسته ای در اقیانوس ها با بی توجهی آشکار به نگرانی های کشورهای همسایه، سؤالات بیشتری را در مورد تصور بهداشتی که آنها می خواهند نسل های آینده از کشور داشته باشند، ایجاد کرده است.
با توجه به تجارب وحشتناک هیروشیما و ناکازاکی، سیاستمداران ژاپنی باید به اندازه هر فرد دیگری از پتانسیل مخرب آلودگی هسته ای آگاه باشند.
به استناد این رسانه چینی، بنظر می رسد ژاپن به جای اهمیت دادن به نگرانی های جهانی، خود را در برابر درخواست های کشورهای همسایه برای جلوگیری از رهاسازی آب های آلوده به مواد هسته ای در اقیانوس ها به نشنیدن می‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha